Controale mai ferme la ieșirea mașinilor din fabrici și uzine
Articol de Radu Micu, 25 iulie 2016, 09:21 / actualizat: 20 ianuarie 2024, 23:18
Articol de Radu Micu, 25 iulie 2016, 09:21 / actualizat: 20 ianuarie 2024, 23:18
Producătorii de automobile de la Detroit până la Tokio via Europa sunt obligați să plătească după ce VW a căzut în capcana manipulării (testelor de emisii și respectiv opiniei publice pe câtă vreme și ceilalți producători auto raportează aceleași valori de noxe). Autoritățile de certificare analizează acum mult mai atent cifrele și accesoriile de pe fiecare mașină aflată pe standul de probe iar asta poate duce la amânarea lansări unor modele noi (care, firește, au nevoie de certificare înainte de lansare).
Se poate spune deci că, formal, până acum, numai constructorul VW a fost acuzat de furnizarea unor date false referitoare la emisia de noxe. Cine urmează? E greu de spus. Cu siguranță, ar urma cei care vor renunța la o lansare sau alta, spunând, desigur, că lipsește cererea. Nimic mai fals: cererea niciodată nu există, ea se creează. De asta există marketing.
O jumătate de duzină (expresia aparține editorialistului publicației oficiale AutMotiveNews Europe) dintre managerii industriei de automobile spun că scandalul noxelor erodează credibilitatea globală a industriei de automobile pentru că nimeni nu e naiv să creadă că numai VW a trișat.
Bossul Daimler Dieter Zetche se plânge că dacă o certificare dura în mod normal 4 săptămâni acum durează 3 luni și este convins că nu se datorează brandului premium german ci industriei auto în ansamblu. Sigur că da, este sau poate fi adevărat, dar până și Mercedes face parte dintr-o industrie pe care, și acum, o priovește de sus.
Imediat după ce s-a aflat discrepanța dintre măsărătorile de test și cele de pe șosea în cazul modelelor VW, organismul tutelar EPA a început să caute sisteme de modificare a parametrilor de ieșire. Toate modelele propulsate de motorină beneficiază, de atunci, de tratament special. Pare că nimeni nu vrea să înțeleagă că diferențele sunt infime și nu fac decât serviciul departamentelor de marketing și comunicare în vreme ce adevărații responsabili pentu noxele teribil de mari trimise de noi în spațiu și oprite de atmosferă sunt operatorii de camioane, mai vechi sau mai noi, care folosesc motorina în continuare și o transformă în fum făă să pară că asta e sesizat de cineva.
Mai mult chiar, pentru ca delirul să fie complet, acum și modelele propulsate de benzină au tratament intensificat, căutându-se și acolo diferențe, oricât de mici ar fi. Dar de ce nu spune nimeni că exact opusul este greu de obținut!
Oglinda Retrovizoare la Radio Timișoara lansează o provocare: alegeți 10 mașini identice, 10 șoferi diferiți și 10 trasee diferite iar singurul numitor comun să fie distanța de 100 de km. Sau 500, să fie și mai elocvent. Vedeți la capăt dacă cele 10 mașini (cu motoare și dotări identice am precizat) raportează consum de combustibil egal. Garantăm că nu va fi așa. Iar consumul de combustibil determină fidel emisia de noxe. O presupune chiar!
Update: Lansarea modelelor Seriei 3 de la BMW (328 sedan și break) și 2 crossovere (x3 și x5) a fost amânată în Stetele Unite la 20 iulie 2016 tocmai din cauza testelor suplimentare făcute de EPA, Enviromental Protection Agency. Casa bavareză a declarat că așteaptă în continuare certidicare pentru toate modelele Diesel planificate să intre pe piață în 2017 fără să facă afirmații referitoare la eventuale întârzieri sau decalaje.