Recital Cameral la Cercul Militar
5 noiembrie 2016 @ 19:00 – 20:00 – 5 noiembrie, ora 19:00, Sala Cercului Militar, Arad Clarinet: Giuseppe Carannante Pian: Fabrizio Soprano Program Johannes Brahms – Sonata în fa minor op.120 nr.1 Camille Saint Saens – Sonata op.167 Francis Poulenc – Sonata pentru clarinet şi pian Diversitatea pe care o oferă cameralul este încă odată probată în seara de sonate pentru clarinet şi […]
Articol de Mihai Junea, 5 noiembrie 2016, 19:00 / actualizat: 10 februarie 2021, 11:01
5 noiembrie, ora 19:00, Sala Cercului Militar, Arad
Clarinet: Giuseppe Carannante
Pian: Fabrizio Soprano
Program
Johannes Brahms – Sonata în fa minor op.120 nr.1
Camille Saint Saens – Sonata op.167
Francis Poulenc – Sonata pentru clarinet şi pian
Diversitatea pe care o oferă cameralul este încă odată probată în seara de sonate pentru clarinet şi pian, cântate în premieră la Arad de invitaţii primei săptămâni a Toamnei Muzicale Arădene, Giuseppe Carannante şi Fabrizio Soprano.
Oaspeţii italieni renunţă la o distanţă de numai două zile la registrul simfonic, dezvăluind în seara de sâmbătă, 5 noiembrie 2016, la ora 19.00, o nouă valenţă a carierei lor, aceea de cameralişti, de devotaţi ai literaturii de salon, de exploratori ai resursele particulare ale instrumentelor lor şi nu în ultimul rând, de fascinaţi ai spaţiilor intime ale artei sonore.
La sfârşit de carieră, Johannes Brahms, dar şi Camille Saint Saens cuprind în seria testamentelor lor sonore Sonate pentru clarinet şi pian, în timp de Francis Poulenc se dedică aceluiaşi cuplu instrumental, înaintea apariţiei muzicii sale orchestrale.
O audiţie absolut inedită, cu un ambitus stilistic care acoperă aproape o sută de ani de muzică, cu titluri aflate pentru prima oară pe afişele Aradului: Sonata nr. 1 op.120 de Johannes Brahms, Sonata op.167 de Camille Saint Saens şi Sonata de Francis Poulenc.
PORTRET – GIUSEPPE CARANNANTE
Dirijor, compozitor şi clarinetist, Giuseppe Carannante a obţinut diplome de specialitate în domeniile clarinet, muzică corală şi dirijat coral, orchestraţie pentru orchestră de suflători, dirijat orchestral, compoziţie şi solistică.
S-a perfecţionat în dirijat orchestral sub îndrumarea lui P.Bellugi, iar ca instrumentist clarinetist, cu G. Garbarino la Accademia Chigiana din Siena.
Dirijează numeroase orchestre simfonice şi de cameră în Italia şi peste hotare, precum Filarmonicile din Bacău, Arad, Botoşani, orchestra Teatrului liric Elena Teodorini din Craiova, Opera Braşov, Opera Maghiară din Cluj, orchestra Operei din Kharkov (Ucraina), Orchestra de Stat din Ivano Frankivsk (Ucraina), Orchestra Naţională a Radioteleviziunii din Moldova, Praeludium Ensemble, Latina lirica, Camerata Romanica, orchestra de cameră din Zürich, orchestra de cameră din Kiev, orchestra de cameră din Key Largo.
Este invitat în mod regulat în Italia şi peste hotare pentru spectacole de opere lirice italiene, precum Traviata, Rigoletto, Trubadurul, Cavalleria Rusticana, Paiaţe, Bărbierul din Seviglia, Tosca, Madama Butterfly, Boema etc.
Şi-a inclus creaţiile sale componistice în programele unor importante instituţii de concert şi festivaluri. Elegia – pentru orchestră de coarde a fost interpretată în concertele Filarmonicilor din Arad, Bacău, Botoşani, Ivano Frankivsk (Ucraina), în timp ce ultimii ani i-au adus confirmarea altor partituri: Mirage – fantezia concertantă pentru violocel şi orchestră de coarde (2009), Natalia’s Concerto pentru orchestră de coarde (2011), Pavane pour Emerik (2013) şi Zena’s Song, ultima fiind prezentată şi aclamată în multe locaţii internaţionale.
Compoziţiile sale sunt publicate de editurile Bèrben, Santabarbara, Esarmonia, Vigormusic, Stampress.
Ca profesor de muzică de cameră a susţinut cursuri la festivalurile din Procida, Ischia şi Academia din Ivano Frankivsk, iar în prezent susţine cursuri de clarinet la Lieco musicale M. di Savoia di Napoli. În calitate de clarinetist a colaborat cu Orchestra del Teatro di San Carlo din Napoli şi cu Orchestra din Fiesole.
Este preşedintele Asociaţiei muzicale Symphonia Mundi, organizatoare de turnee concertistice pe teritoriul italian.
PORTRET – FABRIZIO SOPRANO
Născut la Napoli, Fabrizio Soprano a absolvit Conservatorul Santa Cecilia din Roma sub îndrumarea lui Aldo Tramma, iar apoi clasa de pian a maestrului Vincenzo Vitale, la Napoli. A studiat ulterior la New York şi a participat la clasele de măiestrie ţinute în SUA de Emanuel Ax. A susţinut numeroase concerte în Italia şi peste hotare (Rusia, Anglia, Franţa, Germania, SUA, în locaţii importante precum Lincoln Center, Kennedy Center, Salle Gaveau, Palatul de Marmură (St. Petersburg), unde s-a bucurat de aprecierile publicului şi ale criticii.
În timpul şederii sale în America a stabilit numeroase contacte cu alte stiluri muzicale precum jazz-ul sau rock-ul, începând o colaborare cu nume mari ale scenelor internaţionale (Harry Connick Jr. Clemens Orth, Tony Bennet, Gato Barbieri). Alături de cariera clasică, pianistul continuă o explorare a noilor stiluri şi limbaje muzicale, ceea ce îl conduce la recitaluri monografice dedicate lui Cole Porter sau formaţiei Beatles, într-un balans continuu între clasic şi noul limbaj al muzicii de avangardă.
Din 2005 este directorul de producţie la Amalfi Coast Music& Arts Festival, iar în 2009 a fost numit secretar artistic al Societăţii Liszt, departament italian al Societăţii Liszt din America. Cu ocazia bicentenarului Liszt a fost unul dintre pianiştii invitaţi de către Academia Santa Cecilia la Maratonul Liszt 2010-2011, în Parcul Muzicii din Roma. Recent, Fabrizio Soprano a colaborat cu Teatro San Carlo din Napoli ca asistent al dirijorului de cor, experienţă care i-a oferit posibilitatea să realizeze producţii muzicale cu solişti şi dirijori renumiţi (Renato Bruson, Alexander Anissimov, Maurizio Benini, Riccardo Muti).