Mașinile: cu totul altă perspectivă. S-a hotărât!
Articol de Radu Micu, 11 martie 2017, 16:55 / actualizat: 20 ianuarie 2024, 23:16
Geneva, 11 Martie 2017: Comisia Europeană pare hotărâtă să refacă arhitectura industriei de automobile și impune standarde și mai restrictive pentru emisia de noxe. Specialiștii spun că este începutul sfârșitului pentru motoarele tradiționale în Europa: cea mai mare piață unică la nivel global. Una pe care americanii tocmai au părăsit-o definitiv, după ce mai întâi au retras marca Chevrolet din showroom-urile europene iar acum au vândut fostul brand german Opel francezilor de la PSA, Peugeot-Citroen.
Se vorbește din ce în ce mai mult și mai documentat despre potențialele efecte pe termen scurt, mediu și lung.
Directorul celei mai discutate alianțe mondiale, PSA, Carlos Tavarez știe că primarii marilor orașe europene vor avea un cuvânt greu de spus în viitorul apropiat pentru a decide care mașini au voie și care nu să penetreze mediul urban. Iar vremea în care vom folosi mașinile numai pentru a pleca în concediu este departe, dar nu chiar așa departe să ne lăsăm prinși descoperiți, la un moment dat. Și dacă să zicem că da, vom folosi mașina doar în perioada de concediu, în restul anului unde o vom parca? Tot acolo, pe șosea? De exemplu, Budapesta a impus deja limite stricte: au voie să intre în capitală, între orele 6 și 22, numai mașinile de la Euro 5 în sus!
Tavarez însuși militează pentru orașe cu aer mai curat, dar are un fel propriu în care ar atinge asta, ca deziderat. Cu o altă ocazie vom vedea exact ce și cum visează el.
La rândul lor, inginerii de la Daimler văd provocarea automobilului tot mai puțin legată de șosea și tot mai mult de petrecerea timpului în habitaclu. Indiferent ce ne va propulsa, spune Olla Kelenius, important este ce vom putea face în mașină și ce informații vor colecta mașinile una de la alta fără să ne încarce pe noi cu aceste date grozav de importante dar pe care mintea umană ar trebui să le folosească numai la nivel de consecință, nu la acela de procesare, calcul, analiză. Cum ar fi calea între două puncte, localizarea unor obiective, conexiunile cu alte priorități și așa mai departe. Prin prisma acestor date și direcții, Dacia 1310 TX sau Skoda S100 nici nu mai pot fi considerate mașini. Aproape că nici modernul SLK pe care patronul buticului de la colț de stradă îl spală în fiecare zi nu mai are acea alură de chestie șic. De acum, spun cu toții, de acum automobilele se fac altfel, pentru alt fel de oameni.
Adaptare în limba română din Mapa de Presă de la Geneva de Radu Micu (acreditat Oglinda Retrovizoare)