Cum a ajuns Timișoara pe harta TripAdvisor și a vacanțelor city-break. “Străinilor le place surpriza”
În urmă cu câţiva ani, Timişoara nu era un reper important pe harta turistică europeană. Puţinii turiştii care ajungeau în capitala Banatului veneau cu maşinile personale, cu trenul sau avioanele de linie.
Articol de Radio Timișoara, 29 martie 2018, 10:23
Lucrurile s-au schimbat radical odată cu venirea pe Aeroprtul Timişoara a companiilor low-cost. Acestea au dezvoltat la Timişoara filosofia de city-break sau de turismul de week-end. Aşa se face Timişoara a devenit activă şi pe TripAdvisor, celebrul motor de căutare turistic. La o simplă căutare pe „Things to do” (lucruri de făcut) Timişoara, primele trei rezultate sunt Piaţa Unirii, Catedrala Ortodoxă şi Cultural Tours – adică tururi ghidate.
Timişoara City Tour, cel mai accesat ghid, aflat chiar pe locul doi pe ţară, este condus de Ludovic Satmari.
“Uitându-ne pe TripAdvisor, vezi că suntem în top. Dacă te uiți la tururi, la nivelul României, suntem pe locul al doilea după București. Trip Advisor ia în calcul cantitatea, calitatea și prospețimea. Iar dacă luăm pe tipuri de tururi, pe tururi de oraș, tururi de o zi, tururi cultural și tururi pietonale suntem pe locul întâi în România”, spune Ludovic Satmari.
Ludovic Satmari este unul dintre cei mai vechi ghizi din Timişoara, face ghidaj de 15 ani, pentru turiştii străini în limba engleză. La început avea câte un tur o dată la lună.
“Cu timpul, a început să fie cererea mai mare, s-a simțit un boom după ce s-a terminat renovarea din centru, în zona pietonală. Am început să investesc mai mult timp de când mi-am făcut afacerea mea, agenție de turism și eram agent de turism la agenția mea. Am devenit freelancerși atunci nu mai aveam constrângeri. Dacă mă suna cineva <poți să faci un tur astăzi?> în făceam. Acum doi ani mi-am lansat site-ul și m-am pus și pe Trip Advisor”, spune Ludovic Satmari.
Explozia turiştilor care obişnuiesc să viziteze oraşe în week-end a avut loc odată cu venirea celor două companii lowcost, WizzAir şi RyanAir, spune Satmari.
“Eu discut cu turiștii, pe cât pot încerc să îi cunosc, să văd ce e în mintea lor, de ce vin aici, cum vin aici. Cei mai mulți călătoresc pe weekend, cei mai mulți veneau în city-break, fac unul sau două pe lună, o dată la două săptămâni sau la trei săptămâni. Principalul criteriu este prețul biletului de avion și atunci aproape toți care veneau așa nu auziseră în viața lor de Timișoara. Au văzut prețul mic și au început să caute, au văzut că e OK și și-au luat inima în dinți”, spune Ludovic Satmari.
Ce le place străinilor în Timişoara?
“Imaginea pe care o avem afară încă e una gri închis. Le place surpiza, le place că sunt plăcut surprinși. Având așteptări zero, vin aici și văd un oraș frumos, piețe frumoase, oriunde poți să stai să bei o cafea. Mulți au excursii de o zi. Acesta este modelul de turist care își rezervă mai întâi biletul de avion, apoi își rezervă cazarea, după care își spune <hai să vedem ce putem face acolo>. Unii au tur de oraș, unii au excursie de o zi, unii le au pe amândouă”, spune Ludovic Satmari.
La categori lipsuri, Timişoara mai are mult de lucru. Satmari susţine că turiştii întreabă de ce sunt clădirile nerenovate, de ce nu există bucătărie locală, toalete publice, dar cel mai deranjaţi, spune ghidul, sunt de cum sunt trataţi de barmani, ospătari şi chelneri. Din păcate, va urma un recul al turiştilor, pentru că din această lună RyanAir şi-a închis baza de la Timişoara.
Ascultați reportajul realizat de Ștefan Both: