Cursuri mai atractive, instruire mai eficientă. Profesorii de la UVT vor să îmbunătățească modelul de predare
Articol de Radio Timișoara, 17 decembrie 2018, 18:11
Centrul de Dezvoltare Academică a organizat astăzi o primă acțiune de diseminare a rezultatelor proiectului „UVT teaching brand – un model de instruire pentru stimularea învățării de profunzime a studenților”.
Studenţii şi profesorii de la Universitatea de Vest din Timişoara vor să facă procesul de învăţare mai atractiv şi mai eficient. Un proiect, pornit de cadrele didactice ale instituţiei va scoate în evidenţă tehnici de bună practică de la catedră şi va propune întreg corpului profesoral noi metode de predare. Astfel, profesorii speră ca tinerii să devină mai interesaţi de materii şi să le asimileze mai uşor dar şi mai eficient.
Cadrele didactice încearcă să descopere care sunt tehnicile de predare cât mai atractive pentru tinerii din facultăţi şi să le aplice la cât mai multe catedre posibile.
“E vorba de o idee de predare sau cum ne gândim predarea. Vorbeam de un model de design al instruirii, adică cum proiectăm instruirea, un model de cum predai la grupuri mari, interactiv, un model de cum predai la grupuri mici. Apoi cum evaluezi dacă aceste lucruri sunt puse în practică, cum recompensezi dacă aceste lucruri se practică, cum ajuți cadrele didactice să pună aceste lucruri în practică și așa mai departe. E o mică modalitate de a contribui. Stimularea discuțiilor între cadrele didactice din UVT vizavi de felul cum se predă este primul lucru pe care ar trebui să îl facem”, spune cordonatorul proiectului „UVT Teaching Brand”, Marian Ilie.
Studenții pot devein dezinteresați de material predată la cursuri, iar motivele sunt multiple consider Vlad Cherecheș. A fost pe rând preşedinte de ligă studenţească, preşedinte al Alianţei Naţionale a Organizaţiilor Studenţeşti din România, iar acum este director al Departamentului pentru Managementul Calității din cadrul UVT.
“În primul rând, dacă predarea nu confirmă așteptările studenților, ei nu vor fi atrași de respectiva disciplină. Dacă avem o predare <plată> în care profesorul doar citește de pe slide-uri, nu interacționează cu studenții, ei nu vor fi atrași de această disciplină, poate nici nu îi vor înțelege importanța ei în toată arhitectura curricular și va învăța mechanic sau doar pentru examen, pentru a-l promova și nu va învăța în ideea de a-și dezvolta niște abilități, cunoștințe, competențe. O altă problem pe care o avem este că studenții vin din preuniversitar cu un anumit sistem, obișnuiți să primească mură-n gură tot, cum să meargă din punctul A în punctul B, cu harta la fiecare pas și nu știu să se descurce singuri”, spune Vlad Cherecheș.
Proiectul va avea mai multe etape. Primul pas, spun profesorii iniţiatori, este acela de a sta de vorbă cu profesorii de la fiecare catedră. Astfel, ei vor putea identifica metodele care dau randamentul ce mai mare şi care determină studenţii să înveţe mai eficient.