Linia ferată Oravița – Anina poate fi închisă. A apărut soluția care poate salva Semeringul bănățean
Vestea că una din cele mai vechi linii de cale ferată, considerată un simbol al turismului bănăţean, ar putea fi închisă în curând, a tulburat apele în zona de vest a ţării.
Articol de Radio Timișoara, 25 septembrie 2019, 11:47
Vestea bună e că trenul va circula, în continuare, pe ruta Oraviţa-Anina în timpul săptămânii, o dată pe zi, cel puțin încă două luni şi jumătate.
Singurul tren care oprește în cea mai veche gară din România, cea de la Anina, are importanță turistică și circulă pe ruta Oravița – Anina. Linia este funcțională încă din 1863 și este considerată o bijuterie inginerească. Este vorba despre binecunoscutul Semering bănățean, care se întinde pe 34 de kilometri, are 14 tuneluri și 10 viaducte și o diferență de nivel de peste 300 de metri. Traseul atrage deopotrivă turiști din țară și din străinătate. Numai în luna august s-au vândut peste 4.000 de bilete.
Suspendarea rutei înseamnă închiderea celor două gări, Anina și Oravița, și sistarea legăturii feroviare cu cele două orașe cărășene. Printre angajații gării domnește confuzia și teama. Sub protecția anonimatului, unii oameni au fost de acord să vorbească.
“Noi nu putem să știm când vin turiștii. Pot să vină astăzi, poate să fie mâine. De multe ori sunt mai mulți decât încap în vagoane. Economic nu se justifică nici Timișoara – București. Asta ce înseamnă, să scoată Timișoara – București? Ca angajat înseamnă să nu mai am de lucru”, spune unul dintre angajații gării.
Dacă din această toamnă trenul va mai circula doar la final de săptămână, din decembrie nu se mai regăsește în graficul CFR Călători, ceea ce îneamnă că linia va intra în conservare. Un termen folosit destul de des în România pentru faliment și ruină.
“Orice lucru închis se degradează și mai abitir. Vin ăștia și fură fierul”, comentează un angajat.
Autoritățile locale caută soluții pentru menținerea liniei, fiind dispuse chiar să preia în administrare cele două gări.
Publicistul Ionel Bota, directorul Casei de Cultură “Mihai Eminescu” din Oravița este de părere că prin schimbarea clasificării din rută de importanță economică în rută turistică problema se poate rezolva simplu.
“Să insistăm să fie denominată ca traseu turistic. Și atunci se schimbă la nivelul ministerului punctajele prin care e calculat randamentul. Turiști sunt foarte mulți. Eu știu câți vin înainte de tren, până în ora 11:00, la teatru”, spune Ionel Bota.
Din păcate, un alt simbol bănățean este amenințat cu dispariția pentru că nu își justifică existența prin profit.
Ascultați reportajul realizat de Remus Nistoran: