Turneul SoNoRo Conac, ediţia a X – a, a adus „La Grande Bellezza” la Timişoara
Ediţia aniversară SoNoRo Conac X „La Grande Bellezza” este în plină desfăşurare. Turneul naţional cuprinde paisprezece recitaluri, în perioada aprilie – iunie 2022, în clădiri cu istoric remarcabil din: Sibiu, Cluj-Napoca, Târgu Mureş, Oradea, Arad, Timişoara, Bucureşti, Râmnicu Vâlcea, Cetate, Căpăţânenii Ungureni, Brăila, Sinaia, Călineşti şi Iaşi.
Articol de Dana Florea, 21 aprilie 2022, 21:04
SoNoRo Conac este un proiect iniţiat de Asociaţia Sonoro, cu sprijinul partenerului principal BRD – Groupe Société Générale, având ca obiectiv atragerea atenţiei, prin intermediul muzicii de cameră, asupra unor monumente din patrimoniul românesc şi a unor valori intrate într-un con de umbră.
Recitalul de la Timişoara, din 16 aprilie 2022, a avut loc la Sala Barocă a Muzeului Naţional de Artă. Protagoniştii serii au fost: Erik Schumann – vioară, Răzvan Popovici – violă, Boris Andrianov – violoncel, José Gallardo – pian.
„Sunetul a fost elegant, diafan. Acustica din Palatul Baroc este o mare bucurie pentru oricare muzician. Programul nostru schumannian, cu piese de Clara şi Robert Schumann, a răsunat extrem de „sonor” în această seară, la Timişoara.
Este o mare bucurie să fi ajuns la această ediţie aniversară, cea de-a X – a. Zece ani de aventură muzicală, de redescoperire şi descoperire a multor monumente de patrimoniu din ţară, extraordinare (conace, castele, palate, biserici, sinagogi, catedrale), majoritatea în stare bună, unele în stare uşor degradată sau foarte degradată, dar care, cred, prin iniţiativa noastră au redevenit de interes. Unele dintre ele, mai ales conace din locuri puţin uitate, încep să redevină centrele comunităţilor. Acest lucru a făcut autorităţile să înţeleagă că dacă aceste conace şi clădiri redevin centrul comunităţii lor, astfel, comunităţile au de câştigat. Câştigă turism, atenţie, interes. Arta şi cultura vin acolo. Oamenii locului au profitat şi vor profita de aceste restaurări.
Sălile de bal ale palatelor sau castelelor, anumite saloane ale conacelor, au mai toate o acustică extraordinară pentru că se întâlneşte în mod fericit lemnul cu sticla, cu cărămida, cu stucatura, cu cristalul. Eu care am trăit o bună parte a copilăriei în Germania, apoi am studiat în multe ţări din Europa, prin acest turneu am redescoperit practic România. A fost o lecţie de istorie extraordinară şi am început să o iubesc şi mai mult pentru aceste clădiri care îmi sunt dragi. Am avut dintotdeauna o pasiune pentru arhitectură. Ţările care îşi respectă arhitectura şi patrimoniul au ajuns departe. Prin arhitectură şi patrimoniu reuşesc să devină cunoscute pe mapamond.
În ultimii ani am descoperit curţi interioare de palate, castele şi clădiri excepţionale în care am concertat, pentru că nu aveam voie să cântăm în interior. Pe lângă acustica descoperită în săli am câştigat extrem de multă poezie şi farmec prin aceste concerte outdoor.
Încă de la început am invitat cu mare atenţie artişti din întreaga lume şi, după cum aţi văzut, în această seară am avut alături un artist argentinian care trăieşte în Germania (pianistul José Gallardo), un artist german ale cărui rădăcini sunt în Timişoara şi în Japonia (violonistul Erik Schumann) şi un artist ruso-american (violoncelistul Boris Andrianov). Fiecare proiect, fiecare săptămână SoNoRo are protagoniştii ei, iar publicul se poate aştepta întotdeauna la un nivel extraordinar al artiştilor care au cucerit centrele şi marile săli ale lumii.
Publicul SoNoRo există. Adesea, el este mai curios decât publicul care îşi trăieşte pasiunea pentru muzică mergând doar la concertele filarmonicii din respectivele oraşe. Este un public tânăr, un public pe care l-am obişnuit cu surprize muzicale, un public pe care nu l-am subestimat niciodată şi l-am făcut să participe. Nu este un public care a venit doar să consume. Prin piesele alese, prin repertoriu, prin combinaţia ideilor programatice ale festivalurilor sau turneelor, am reuşit să creăm un public care vine negreşit la concerte, umple sălile (cel mai mare compliment pe care organizatorul îl poate primi), însă, publicul nu vine pentru că este un nume faimos pe scenă sau pentru că se cântă o piesă celebră, ci pur şi simplu vine pentru că ştie că la un concert SoNoRo poate avea parte, mai mult decât probabil, de un concert bun.
Prin La Grande Bellezza ne-am gândit că ar fi frumos, mai ales după pandemie, să umplem inimile oamenilor cu căldură, frumuseţe şi cred că repertoriul romantic a fost cel mai potrivit. După reacţiile avute la primele cinci concerte, spun că a fost o alegere reuşită şi că am adus multă frumuseţe şi beatitudine în inimile ascultătorilor.” transmite violistul Răzvan Popovici, Director al Turneului SoNoRo Conac. (Interviu în exclusivitate pentru Radio Timişoara, difuzat în emisiunea „Cultura la doi paşi, realizator Simona Stoiţa).