Ascultă Radio România Timișoara Live • 

„Gărâna Jazz 25. Interviuri”, volum semnat de Călin Pacatiuș de la Radio Timișoara, este „CARTEA ANULUI 2022”, premiu acordat de Fundaţia Culturală „Jazz Banat”

„CARTEA ANULUI 2022” este volumul „Gărâna Jazz 25. Interviuri”, autor Călin Pacatiuș, premiu acordat de Fundaţia Culturală „Jazz Banat”.

„Gărâna Jazz 25. Interviuri”, volum semnat de Călin Pacatiuș de la Radio Timișoara, este „CARTEA ANULUI 2022”, premiu acordat de Fundaţia Culturală „Jazz Banat”

Articol de Simona Stoița, 4 noiembrie 2022, 22:34

„Gărâna Jazz 25. Interviuri” cuprinde câteva zeci de interviuri realizate de Călin Pacatiuş cu maeştrii jazzului care au performat pe scena Festivalul Internaţional Gărâna Jazz.

Volumul „Gărâna Jazz 25. Interviuri”, semnat de Călin Pacatiuș, realizator de emisiuni muzicale specializate la Radio Timișoara, a fost desemnată „CARTEA ANULUI 2022”, premiu acordat de Fundaţia Culturală „Jazz Banat”, cu prilejul Galei „Timișoara Jazz Awards”, din cadrul „Timișoara Jazz Festival”, ediția a XII –a. Evenimentul „Timișoara Jazz Awards” a avut loc în Aula Magna „Ioan Curea” a Universității de Vest din Timișoara, pe 29 octombrie 2022.

„Această carte apare într-o perioadă cenușie, aș spune, într-o Românie, din păcate, sufocată de ignoranță, incompetență, oportunism, și așa mai departe, dar, dumneavoastră, cei care veniți an de an aici, la Gărâna, faceți parte din acea „Românie mică”, dar frumoasă, „cu oameni frumoși spiritual”, așa cum scria foarte bine Marius Giura, în prefața cărții.

An de an, văd aici familii care vin cu copiii. Cu siguranță, acești părinți au știut să le transmită copiilor ce înseamnă muzica de calitate, să îi conducă în imperiul jazzului, să le vorbească despre spontaneitatea actului jazzistic. Este ceea ce am încercat să fac și eu, ca părinte, și nu pot să fiu decât mulțumit și bucuros că nu de puține ori fiul meu, Casian, își face temele pe muzica lui Marcus Miller.

Le mulțumesc tuturor celor care au contribuit la realizarea acestei cărți, Mirelei Iacob, familiei mele, mamei, fiului meu, îi mulțumesc domnului Florian Lungu – o enciclopedie a jazzului, și îi mulțumesc domnului Marius Giura, cel care de mult timp dorea să apară acestă carte.” (Călin Pacatiuș, autor; lansarea cărții „Gărâna Jazz 25. Interviuri”, pe scena festivalului, 9 iulie 2021).

„Sunt ani în care s-au adunat multe interviuri cu marile vedete care au performat pe scena Gărânei. Am avut în intenție să scoatem această carte. Iată că anul acesta, când încă nu știam cum se poate face festivalul și dacă se poate face în parametrii pe care i-am dorit, ne-am făcut timp și, până la urmă, ne-am aglomerat infernal, ca să scoatem acest volum.

Este o carte fabuloasă pentru orice fan de jazz, pentru orice pasionat de muzică bună, pentru că sunt niște nume pe care, în urmă cu 15, 20 de ani, nici nu ne gândeam că îi puteam vedea, să citim interviuri cu ei, luate pe aici, prin pădurile din preajmă. Sunt interviuri în care, pe lângă cariera laborioasă a artiștilor, veți putea afla și despre viața lor, și despre opiniile lor despre viață, și despre perspectivele care ne așteaptă. Sunt puncte de vedere diferite, unii sunt americani, alții sunt nordici, alții sunt nemți, sunt artiști din toată lumea.

Cartea aceasta s-a născut în mai mulți pași. Principalul pas a fost interviul propriu-zis, al doilea a fost traducerea acestor interviuri pe care, cu multă amabilitate, le-a realizat Mirela Iacob.

Cartea asta e rodul unui om care știe să își facă meseria. Și o face bine, și cu multă pasiune. Încercați să vedeți, în spatele unui asemenea interviu, ce muncă laborioasă există. Cât trebuie să cauți, ca să găsești toate chichițele cu care încerci să îl prinzi în capcane pe cel pe care îl intervievezi. Asta e o muncă deosebită, și nu prea știu mulți să o facă sau să o mai facă.” (Marius Giura, președinte Fundația Culturală Jazz Banat, director „Gărâna Jazz Festival”; lansarea cărții „Gărâna Jazz 25. Interviuri”, pe scena festivalului, 9 iulie 2021).

„Cartea aceasta are în spate enorm de multă muncă. Și când spun enorm de multă muncă, nu mă refer numai la mine sau la Călin. Eu sunt cea mai mică în ecuația asta. Fără Călin, care este personajul principal, ca intermediar, cartea nu putea fi realizată. Desigur că este vorba de acele aproximativ 50 de interviuri cu muzicieni. Un interviu este chiar de la ediția din 2003.

Se discută în unități de timp. Eu practic am avut un rol infim, eu am lucrat în ore. A fost o muncă foarte plăcută pentru mine, fiind și background-ul meu muzical, dar, am învățat foarte mult din aceste interviuri. Am primit de la Călin interviurile înregistrate audio, unele de peste 30 de minute. A fost un efort foarte plăcut, deci l-am degustat cap-coadă. Călin a lucrat în zile, zile care s-au calat pe ediții consecutive, dar în spatele nostru, mult mai importanți decât noi, sunt acei fabuloși muzicieni care au lucrat în ani.

Călin este omul, cum îmi place mie să spun, pentru că întotdeauna admir profesioniștii indiferent de domeniu, Călin este omul cu temele făcute. Călin este omul căruia muzicienii, nu puțini dintre ei, când veți răsfoi cartea, când o veți citi, i-au spus – Dar ce întrebare bună!, și mie îmi place să cred că pentru a da un răspuns bun este foarte important să pui o întrebare bună. Călin studiase toată istoria muzicală a muzicianului respectiv. E o chestiune de respect, îmi place să cred. Călin are respectul față de muzică și respectul față de cuvânt pe care, desigur, îl am și eu.” (Mirela Iacob, traducător; lansarea cărții „Gărâna Jazz 25. Interviuri”, pe scena festivalului, 9 iulie 2021).

„O asemenea carte este necesară fiindcă noi îl vedem și îl auzim pe un artist cu ce cântă el pe scenă, dar nu știm ce e în sufletul lui, cum gândește și cum concepe el viața.

Aș vrea să spun despre Călin Pacatiuș, că meseria asta de realizare de interviuri nu se învață. Aceasta pornește de la talent, apoi crește cu vocația și se încheie cu pasiunea.” (Florian Lungu, prezentator; lansarea cărții „Gărâna Jazz 25. Interviuri”, pe scena festivalului, 9 iulie 2021).

(AUDIO) Lansarea volumului „Gărâna Jazz 25. Interviuri”, pe scena festivalului din „Poiana Lupului, Gărâna, înregistrare de la eveniment, 9 iulie 2021 (Gărâna Jazz Festival, ediția XXV):

Momente retrospective Gărâna Jazz Festival, selecții din emisiunile Revelații Jazz, realizator Călin Pacatiuș, Radio Timișoara:

„Pe scena principală a Festivalului International Gărâna Jazz au concertat violonistul Adam Baldych şi pianistul Pawel Kaczmarczyk, doi reprezentanţi ai renumitei şcoli poloneze de jazz. Sonorităţile lor ne-au purtat prin labirintul nesfârşit al jazzului, dar şi al muzicii clasice europene, într-un program echilibrat, bine gândit. Dialogurile celor doi muzicieni polonezi au fost de cele mai multe ori telepatice, de un lirism seducător.” (Adam Bałdych Imaginary Quartet, Gărâna Jazz Fest, 10 iulie 2015)

„În 1992 a fost înfiinţat, la Chişinău, grupul de art-folk-jazz, Trigon. Grupul oferă auditorilor imagini muzicale pitoreşti. Violistul şi leader-ul Anatol Stefaneţ este creatorul unor inedite emoţii artistice, transpuse întotdeauna într-un sunet plin de originalitate. Rămân gravate în inimile iubitorilor de frumos momentele muzicale dedicate de Trigon memoriei violonistului bănăţean Efta Botoca, în 2006, pe scena celei de-a X -a ediţii a Festivalului Internaţional Gărâna Jazz.“

„Ce s-ar mai putea spune despre maestrul norvegian Arild Andersen, după o lungă şi exemplară carieră muzicală? Toate frumuseţile muzicii de jazz se regăsesc în sonorităţile masive, copleşitoare, ale contrabasului său. Fiecare concert susţinut de legendarul basist norvegian Arild Andersen înseamnă o experienţă sonoră de neuitat… Două asemenea regaluri jazzistice au avut loc la Gărâna, în 2013 şi 2016.

„În 23 iulie 2010, un public numeros a urmărit un singur, dar extraordinar concert. Bela Fleck-banjo, Edgar Meyer-contrabas şi Zakir Hussain-tabla, percuţie, i-au cerut lui Marius Giura ca doar numele lor să se regăsească, în acea zi, pe afişul festivalului. În 2006, cei trei muzicieni au pus bazele unui proiect plin de subtilitate. Este o muzică creată special pentru admiratorii unor genuri diverse, ca: jazz, bluegrass, country şi world-music. A fost o bucurie să îi putem vedea (şi asculta), în premieră, pe o scenă din România, pe cei trei incredibili muzicieni. Virtuozul banjo-ului, Bela Fleck, percuţionistul indian, maestrul tablei Zakir Hussain şi contrabasistul american Edgar Meyer au oferit  spectatorilor câteva din nesfârşitele bucurii ale muzicii.”

„Bill Frisell reprezintă una dintre cele mai sclipitoare şi originale prezenţe din universul chitariştilor de jazz. Mult lăudate sunt improvizaţiile sale, dublate mereu de un simţ ritmic deosebit. Frisell a concertat de două ori la Gărâna, în 2013, când am aplaudat proiectul cameral “Big Sur” şi, în 2017, când a optat pentru supleţea formulei de trio, alături de Tony Scherr-bas şi Kenny Wollesen-baterie.”

„Biréli Lagrène reprezintă în jazzul contemporan cam ceea ce a reprezentat pentru marele public chitaristul Django Reinhardt, în prima jumatate a secolului XX. Lagrène are o tehnică naturală fantastică, specifică romilor. Chitaristul trece cu o spontaneitate uluitoare din teritoriile swing în zonele jazz-fusion şi post bop. Concertul susţinut în 11 iulie 2015, la Gărâna, a demonstrat încă o dată că Biréli Lagrène est le roi du jazz manouche!“

„Pianistul suedez Bobo Stenson rămâne unul dintre coloşii jazzului european. Prin arta sa pianistică sclipitoare, muzicianul nordic ştie mereu să pătrundă în inima oricărui iubitor de frumos. Bobo Stenson, unul dintre marii creatori ai jazzului contemporan european, a valorificat supleţea formulei de trio într-un concert de neuitat, susţinut în 9 iulie 2017.“

„Un alt eveniment concertistic, inclus în ediţia a XVI -a a Festivalului Internaţional Gărâna Jazz, a avut loc în seara zilei de 15 iulie 2012. Proiectul multinaţional al claviaturistului şi compozitorului norvegian Bugge Wesseltoft  a reprezentat o experienţă sonoră fascinantă. Muzicianul norvegian este un artist al sonorităţilor electronice şi se află permanent în căutarea noilor orizonturi şi răspunsuri muzicale. Wesseltoft are o indredibilă forţă ritmică interioară şi un simţ cu totul deosebit al creării climaxurilor sonore. A fost unul dintre cele mai captivante şi animate concerte susţinute până în acel an, pe scena principală a festivalului. Pe parcursul desfăşurării concertului am avut impresia că Bugge Wesseltoft and Friends sunt echivalentul a ceea ce au reprezentat componenţii grupului Weather Report în jazzul anilor ’70. Alături de Wesseltoft, pe scena din Poiana Lupului, s-au aflat un alt maestru al jazzului de avangardă, trompetistul francez Eric Truffaz, saxofonistul turc Ilhan Erşahin, DJ-ul american Joaquin Joe Claussell şi un magistral grup de percuţie.“

„Cine a ascultat creaţiile lui Charles Lloyd nu va putea uita nicodată acea demonstraţie  desăvârşită de ordine, tensiune şi transcendenţă muzicală. Charles Lloyd este, parcă, acoperit de aura mesagerului unui tărâm muzical feeric. Când muzica lui Charles Lloyd se desfăşoară în toată maiestuozitatea sa, ea depăşeşte graniţele impuse de timp şi spaţiu… Apare atunci posibilitatea unică a artei muzicale de a revela frumuseţea sensului vieţii… Lloyd are o delicateţe specială în sunet, un lirism de o profunzime neobişnuită… Vibraţia specială a muzicii lui Charles Lloyd a răsunat în Poiana Lupului, în 20 iulie 2008, când a cântat alături de pianistul Jason Moran şi, în 11 iulie 2013, când a concertat în fomula de trio, împreună cu maestrul tablei, percuţionistul indian Zakir Hussain şi bateristul Eric Harland.“

„În 10 iulie 2014, Dave Douglas, unul dintre cei mai inspiraţi trompetişti americani ai jazzului contemporan a propus auditorilor un inedit şi consistent proiect muzical – Riverside, împreună cu un nume de legendă al jazzului american, poetul basului electric Steve Swallow, secondaţi de fraţii Chet Doxas-sax şi Jim Doxas-baterie. Celebrarea creaţiei clarinetistului, saxofonistului, compozitorului şi aranjorului american Jimmy Giuffre, alături de care Steve Swallow şi pianistul Paul Bley au explorat, în formula de trio, noi teritorii muzicale, în anii ’60, a însemnat, în primul rând, preluarea unor binecunoscute momente din istoria jazzului american şi transpunerea lor într-un univers  sonor specific secolului XXI.“

„Dave Holland a fost un alt titan al jazzului care a concertat, în 2012, pe scena celei de-a XVII – a ediţii a Festivalului Internaţional Gărâna Jazz. Muzicianul britanic trăieşte de aproape cincizeci de ani în America, unde a cântat împreună cu Miles Davis, Chick Corea, John McLaughlin, Stan Getz, John Abercrombie etc. În 2002, Holland a fost distins cu Premiul Grammy la categoria cel mai bun album What goes around, înregistrat de un big band. În concertul susţinut la Gărâna, Dave Holland ne-a impresionat prin tehnica sa sclipitoare, printr-o frazare atât de personală, plină de eleganţă. Holland şi componenţii grupului său Prism, nu mai puţin faimoşii Craig Taborn-claviaturi, Eric Harland-baterie şi Kevin Eubanks-ch.electrică, fost leader, timp de cincisprezece ani, al trupei de la Jay Leno Tonight Show, ne-au revelat dialoguri muzicale pasionante, aventuroase, ne-au demonstrat ce pot face pe o scena patru maeştri ai jazzului contemporan.“

Sun of Goldfinger a însemnat un nou aventuros proiect muzical creat de chitaristul şi compozitorul american David Torn. Cum era de aşteptat, Torn a sosit hotărât la Gărâna pentru a ne împărtăşi câteva dintre “feliile” muzicii viitorului. Doar asta face de-o viaţă: împinge mereu jazzul dincolo de orice graniţe şi bariere, improvizează frenetic, revarsă furtunoase, ciudate şi neaşteptate efecte sonore asupra publicului concertelor sale… În demersul său muzical, David Torn a fost sprijinit de Tim Berne-sax şi Ches Smith-baterie.“ (David Torn-Sun Of Goldfinger Project, Gărâna Jazz Fest, 6 iulie 2017)

„În concertul susţinut pe scena celei de-a XII-a ediţii a Festivalului Internaţional Gărâna Jazz, Dominique Di Piazza, vechiul partener de scenă şi de înregistrări al incomparabilului chiarist şi compozitor britanic John McLaughlin, a demonstrat că rămâne un basist colosal. Di Piazza este un uragan de ritmuri, un specialist al accentelor ritmice executate într-o viteză uluitoare. Di Piazza are o fantezie debordantă şi un simţ melodic extraodinar. El a susţinut dialoguri muzicale pasionante cu doi muziceni timişoreni: chitaristul Horea Crişovan şi bateristul Octavian (Tavi) Scurtu.“ (Gărâna Jazz Fest, 18 iulie 2008)

„Contrabasistul german Eberhard Weber a fost primul nume de notorietate internaţională care a concertat la Gărâna, alături de percuţionistul elveţian Reto Weber, pe scena celei de-a VII-a ediţii, conferind sărbătorii muzicale estivale prestigiu de necontestat în peisajul sonor contemporan. Weber a creat pentru contrabas noi posibilităţi de exprimare muzicală. Arta sa interpretativă a fost răsplatită cu importante distincţii. Ani în şir, contrabasistul Eberhard Weber s-a situat pe locul I în clasamentele apărute în cele mai pretigioase publicaţii de jazz.“ (Eberhard Weber & Reto Weber, Gărâna Jazz Festival – 8 august 2003, Eberhard Weber & The Ultimative Trio, Timişoara Jazz Festival – 2 decembrie 2006)

„Eivind Aarset este un chitarist şi compozitor introvertit, ale cărui creaţii au pendulat mereu între jazz, rock şi muzică electronică. Viziunea sa muzicală este însoţită întotdeauna de fascinante proiecţii video. A colaborat cu nume celebre, ca: Ray Charles, Dee Dee Bridgewater, Ute Lemper, Dhafer Youseff etc. La Gărâna a concertat în 23 iulie 2011, în cadrul proiectului Jan Bang&…The Poppies From Kandahar.“ (Gărâna Jazz Festival, 23 iulie 2011; Eivind Aarset: Sonic Codex, Timişoara Jazz Festival, 26 octombrie 2017)

 

Enrico Rava -Tomasz Stańko Quintet a însemnat o captivantă poveste muzicala, creată de doi trompetişti europeni legendari, pe scena celei de-a 21-a ediţii a Festivalului Internaţional Gărâna Jazz. A fost unul dintre ultimele capitole muzicale semnate de Tomasz Stańko, un  simbol al free jazzului. Un an mai târziu, trompetistul şi compozitorul polonez s-a stins din viaţă, în 29 iulie 2018, la vârsta de 76 de ani, în urma unui cancer pulmonar.“ (Enrico Rava – Tomasz Stańko Quintet, Gărâna Jazz Fest, 9 iulie 2017)

„În 15 iulie 2012, Eugen Gondi a susţinut alături de trio-ul său un concert memorabil pe scena celei de-a XVI – a ediţii a Festivalului Internaţional Gărâna Jazz. După cum bine se ştie, stăpânul ritmurilor, Eugen Gondi este şi un remarcabil artist plastic. Eugen Gondi a fost un apreciat restaurator de obiecte la Muzeul Regal din Amsterdam. În concertul susţinut la Gărâna, Eugen Gondi l-a avut ca partener de scenă pe saxofonistul Cătălin Ilea, absolvent al Universităţii de Muzică din Bucureşti. Cătălin Ilea a obţinut şi un master la Conservatorul Regal din Haga şi a fost membru al European Youth Jazz Orchestra, care a fost condusă de regretatul dirijor, compozitor şi aranjor german de origine română, Peter Herbolzheimer. Celălalt membru al trioului bateristului timişorean Eugen Gondi a fost contrabasistul venezuelean Bam Bass Rodrigues, absolvent al Conservatorului „Símon Bólivar” din Caracas. Bam Bass Rodrigues a obţinut alte diplome în Belgia şi un master în Olanda. În prezent, Bam Bam Rodrigues locuieşte la New York, unde a studiat, printre alţii, cu: John Patitucci, Randy Johnstone, Kevin Hayes şi John Abercrombie.”

„Una dintre vedetele Festivalului Internaţional Gărâna Jazz 2015 a fost Gonzalo Rubalcaba. Fabulosul pianist cubanez trăieşte de peste 25 de ani la Miami şi a câştigat de două ori, în 2002 şi 2005, Premiul Grammy la categoria “cel mai bun album de jazz latin”. Rubalcaba şi colegii săi din Volcan Projekt au creat o lume plină de culoare, vervă şi dinamism. Muzicienii au demonstrat că sunt maeştri de necontestat ai jazzului latin contemporan.“ (Volcán Projekt, Gărâna Jazz Fest, 9 iulie 2015)

„Prin prestaţiile sale incendiare, pianista Hiromi Uehara îi uimeşte mereu pe admiratorii muzicii de calitate. Hiromi a început să studieze muzica clasică, în 1984, la vârsta de cinci ani. În 1992, a susţinut un concert cu Orchestra Filarmonică din Praga, iar în 1995, şi-a început colaborarea cu Chick Corea, personalitate uriaşă a jazzului, care s-a stins din viaţă în 9 februarie 2021. Odată cu înscrierea la Berklee College of Music din Boston, un alt mare pianist american de jazz, Ahmad Jamal, avea să devina profesorul lui Hiromi. Debutul oficial în industria jazzului s-a produs în 2003, când a fost lansat primul ei compact disc, Another Mind. În furtunosul concert susţinut, în 22 iulie 2011, la Gărâna, Hiromi a avut privilegiul să îi aibă ca parteneri de scenă pe doi dintre monştrii sacri ai jazzului contemporan: Anthony Jackson cu a sa inconfundabilă chitară-contrabas şi bateristul britanic Simon Phillips, fost component al unor band-uri faimoase de hard rock, heavy-metal şi pop, ca: The Who, Judas Priest, Toto. Simon Phillips a concertat şi înregistrat albume împreună cu alte nume legendare, precum: Jimmy Page, Jeff Beck, Eric Clapton, Steve Winwood, Whitesnake etc.“ (Hiromo Trio Project Feat. Anthony Jackson & Simon Phillips – 22 iulie 2011)

„În 2016, unul dintre cei mai inventivi percuţionişti din întreaga istorie a jazzului, Jack DeJohnette sublinia coeziunea cu alţi doi tineri muzicieni, alături de care înregistrase un magistral album, In Movement: “Sunt foarte inspirat de ceea ce am realizat împreună. Ravi Coltrane şi Matt Garrison sunt pe deplin conştienţi de moştenirea pe care o poartă, dar intenţia lor este de a fi recunoscuţi pentru cine sunt ei cu adevărat. Cânt cu ei tocmai pentru că au deja propriile voci distincte, originale”. Experienţa live “In Movement”, susţinută la Gărâna a fost copleşitoare. Cei trei muzicieni au creat o atmosferă incredibilă, hipnotică, plină de mister, aventuroasă, cu numeroase efecte electronice. Jack  DeJohnette, Ravi Coltrane şi Matthew Garrison formează un trio venit parcă dintr-o altă lume, conducându-ne spre un tărâm magic, ştiut doar de cei TREI CREATORI DE MIRACOLE SONORE!“ (Jack DeJohnette Trio, Gărâna Jazz Fest, 11 iulie 2016)

„Faimosul violonist Jean Luc Ponty şi grupul său au constituit atracţia principală a celei de-a X -a ediţii a Festivalului Internaţional Gărâna Jazz. Publicul prezent în Poiana Lupului a ovaţionat prestaţia plină de impetuozitate şi dinamism a bandului muzicianului francez. Ponty s-a distins prin unicitatea sunetului său în care se regăsesc ecouri ale unui lirism neoromantic european şi atmosfera specială a artei boeme pariziene.“ (Jean-Luc Ponty GroupGărâna Jazz Festival – 16 iulie 2006)

„În a doua jumătate a anilor ’80, prin prestaţiile sale magnifice, Joey DeFrancesco a ştiut ca nimeni altul să revigoreze un minunat instrument – orga Hammond, în nesfârşitul labirint al sunetelor muzicii de jazz. După ce l-a impresionat pe Miles Davis şi a devenit component al grupului acestuia, în urmă cu peste 35 de ani, DeFrancesco a învăţat să cânte şi la trompetă. De neuitat sunt şi performanţele sale vocale exuberante, calităţi demonstrate şi în concertul susţinut la Gărâna, în 11 iulie 2014, când i-a avut ca parteneri de scenă pe Jeff Parker-ch. şi George Fludas-baterie.“ (Joey DeFrancesco Trio, Gărâna Jazz Fest, 11 iulie 2014)

„Ediţia a XIII -a a Festivalului Internaţional Gărâna Jazz a fost marcată de prezenţa unuia dintre coloşii jazzului american, chitaristul şi compozitorul John Abercrombie. În concertul de neuitat, susţinut în 18 iulie 2009, partenerii săi de scenă au fost: Joey Baron – unul dintre cei mai inventivi baterişti ai contemporaneităţii şi basistul Thomas Morgan. În exemplara sa carieră, Abercrombie a fost unul dintre artiştii care au explorat mereu noi teritorii muzicale, noi orizonturi sonore. John Abercrombie s-a stins din viaţă la New-York, în 22 august 2017, la vârsta de 72 de ani, în urma unei insuficiente cardiace.”

„Câştigător a trei premii Grammy, John Scofield este un maestru al jazzului fusion. Scofield a înregistrat şi a concertat împreună cu Miles Davis, influenţând într-un mod decisiv evolutia jazzului la sfârşitul anilor ’70. Stăpânul liniilor chitaristice politonale s-a aflat la Gărâna în 2012, cu Hollowbody Band-ul său de atunci în care activa Kurt Rosenwinkel, un alt  magnific chitarist american, dar care a ales să trăiască în Europa, şi în 2017, când a concertat împreună cu exuberantul său Uberjam Band.“

 „John Surman este unul dintre coloşii jazzului de avangardă şi ai jazzului modal. Este un virtuoz al saxofonului bariton, al saxofonului sopran, dar şi al clarinetului bas. Stilul său interpretativ este inconfundabil. Compoziţiile sale cuprinse în albume, ca A Biograhy of the Rev. Absalom Dawe, Saltash Bells sau Invisible Threads sunt adevarate “giuvaeruri” sonore, de o frumuseţe neobişnuită. Artistul îmbină într-un mod aproape miraculos, texturile jazzului modern cu o sensibilitate tipic britanică. Sunetul său pur, de o claritate absolută, a putut fi admirat, în toată splendoarea şi maiestuozitatea lui, la ediţiile din 2013 şi 2019.“

„Magnus Öström este nu doar un baterist de o subtilitate interpretativă neobişnuită, ci şi creatorul unor sonorităţi încântătoare, pline de melancolie. Öström a studiat la Conservatorul Regal din Stockholm şi, în 1992, a fost unul dintre membrii fondatori, alături de pianistul Esbjorn Svensson, al band-ului care peste doar câţiva ani avea să fie considerat trio-ul deceniului. Până la moartea pianistului Esbjorn Svensson, un tragic eveniment survenit în 14 iunie 2008, cei de la E.S.T.  s-au distins printr-o abordare aventuroasă a muzicii, etalând o impresionantă fuziune jazz-rock-pop-muzică electronică. După decesul lui Esbjorn Svensson, ceilalţi doi componenţi ai trio-ului E.S.T., basistul  Dan Berglund şi bateristul Magnus Öström, şi-au alcătuit, cu succes, propriile lor band-uri.” (Magnus Öström Band, Gărâna Jazz Fest, 14 iulie 2013)

„Mike Stern este unul dintre cei mai importanţi chitarişti americani de jazz şi jazz fusion. S-a născut la Boston, în 10 ianuarie 1953. A studiat în oraşul său natal, la Berklee College of Music. În 1975, a devenit component al grupului de jazz-rock  Blood, Sweat & Tears. Doi ani mai târziu, intră în bandul renumitului baterist Billy Cobham. În 1981, Mike Stern devine component al grupului legendarului trompetist şi compozitor Miles Davis. Pentru chitaristul american Mike Stern, experienţele muzicale trăite alături de inegalabilul personaj al jazzului american au reprezentat întotdeauna un capitol special. În 1983, Stern concertează alături de incredibilul basist Jaco Pastorius, trecut mult prea devreme în eternitate, în 21 septembrie 1987, la doar treizeci şi cinci de ani. Primul album solo al lui Mike Stern a fost înregistrat în 1983. Zece ani mai târziu, în 1993, după lansarea albumului Standards (and other songs), Mike Stern a fost ales de cititorii publicaţiei Guitar Player, drept cel mai bun chitarist de jazz  al anului. Stern a concertat de trei ori la Gărâna: în 2005, împreună cu grupul său alcătuit în acel an din Bob Franceschini-sax, Lincoln Goines-bas şi Lionel Cordew-baterie, în 2008, alături de componenţii bandului american de jazz fusion Yellowjackets şi în 2014, cu proiectul MIKE STERN/BILL EVANS BAND featuring Dennis Chambers&TomKennedy.”

„Contrabasistul ceh Miroslav Vitouš, un adevărat impresionist al jazzului, spunea: „Muzica mea este inspirată de o dimensiune superioară. Eu mă consider un simplu instrument. La fel cum eu cânt la contrabas, eu sunt instrumentul pentru muzică.” Fostul component, între anii 1970-1973, al celebrului band de jazz fusion Weather Report, contrabasistul Miroslav Vitouš a concertat, în 2008 şi 2010, pe scena principală a Festivalului Internaţional Gărâna Jazz.”

 

 

 

 

 

„Nguyên Lê este artistul care dezvăluie ethosul vietnamez în sunetul furtunos al chitarei sale electrice. Vietnamez de origine şi născut la Paris, în 14 ianuarie 1959, Nguyên Lê este şi un compozitor rafinat, un muzician care ştie să îmbine perfect diferite universuri sonore. Nguyên Lê, unul dintre principalii exponenţi ai jazzului asiatic, a concertat, în 2007 şi 2017, pe scena Festivalului Internaţional Gărâna Jazz.“

„Nominalizat, până acum de patru ori, la Premiile Grammy, pianistul şi percuţionistul Omar Sosa ştie să capteze atenţia publicului, apelând mereu la elementele muzicii afro-cubaneze. Aşa s-a întamplat şi în 8 iulie 2017, când Omar Sosa Quarteto Afro Cubano a concertat pe scena principală a Festivalui Internaţional Gărâna Jazz.”

„În fulminanta sa carieră muzicală, chitaristul şi compozitorul american Pat Metheny a fost distins cu 20 de Premii Grammy. Albumele lui Metheny s-au vândut în peste douazeci şi cinci de milioane de cópii în întreaga lume. Indiferent de formulele abordate, în interpretările sale, Pat Metheny atinge profunzimi şi plenitudini de expresie greu de egalat. În 25 octombrie 2011, muzicianul american a susţinut primul său concert în România, la Bucureşti, unde dorea să cânte încă din anii ’80. În concertul susţinut la Sala Palatului, un eveniment organizat de Marius Giura, Pat Metheny a optat pentru supleţea formulei de trio, alături de alte două nume grele ale jazzului: basistul Larry Grenadier şi bateristul Bill Stewart. Concertul de la Bucureşti a fost dominat de sunetul limpede, magic şi quasi-orchestral specific lui Pat Metheny. Compoziţiile interpretate au reliefat gândirea muzicală complexă a celebrului chitarist şi compozitor american. Am audiat momente muzicale scrise în 1976, când a fost lansat primul său album solo BRIGHT SIZE LIFE, până la producţia muzicală WHAT’S IT ALL ABOUT, lansată în 2011.“ (Pat Metheny Trio, 25 octombrie 2011, Sala Palatului, eveniment organizat de Fundaţia Jazz Banat)

„Unul dintre arhitecţii sunetului casei de discuri ECM, Ralph Towner a realizat numeroase înregistrări care i-au bucurat atât pe iubitorii jazzului, ai muzicii clasice, cât şi pe cei ai curentului world music. Creaţiile sale au influenţat stilul unor importanţi muzicieni de jazz, încă din 1970. Towner este unul dintre fondatorii celebrului grup de jazz, new age, jazz cameral, Oregon, bandul care a ştiut întotdeauna să evite amplificarea electrică. Ralph Towner este un muzican complex şi complet: chitarist, claviaturist, compozitor, uneori percuţionist, şi chiar trompetist. A concertat la Gărâna, în 2015, alături de chitaristul austriac Wolfgang Muthspiel.“ (Ralph Towner & Wolfgang Muthspiel, Gărâna Jazz Fest, 10 iulie 2015)

„Scott Henderson este unul dintre chitariştii principali ai jazzului modern şi un excelent interpret al blues-ului. Muzicianul american trece cu uşurinţă din zonele jazzului în cele ale blues-rock-ului. Născut în 1954, Scott Henderson a crescut într-o perioadă când blues-rock-ul era la putere. Henderson a fost influenţat de mari chitarişti ai rock-ului, ca: Jimi Hendrix, Jeff Beck, Jimmy Page şi Ritchie Blackmore. A fost fascinat şi de creaţiile unor bluesmani legendary, ca: Albert King şi Buddy Guy. După ce şi-a terminat studiile la Universitatea „Atlantic” din Florida, Scott Henderson s-a mutat în Los Angeles, unde l-a cunoscut pe inegalabilul pianist şi compozitor Chick Corea… Restul e istorie…; o incitantă istorie jazz fusion, scrisă de un “vrăjitor” al chitarei electrice: Scott Henderson. (Scott Henderson TrioGărâna Jazz Festival – 15 iulie 2007)

„Stanley Clarke este un gigant, la propriu dar şi la figurat, un contrabasist şi chitarist-bas de legendă… 50 de ani de fabuloasă carieră, patru premii Grammy câştigate, peste douăzeci de albume solo, plus alte zeci de discuri înregistrate în calitate de co-leader şi sideman, l-au condus pe Stanley Clarke în Pantheon-ul muzicienilor de jazz. Au fost două electrizante experienţe sonore oferite de Stanley Clarke Band, în anii 2015 şi 2018, la Gărâna.”

„În memorabilul concert, susţinut, în 14 august 2005, pe scena principală a Festivalului Internaţional Gărâna Jazz, instrumentul lui Stanley Jordan a sunat ca două sau trei chitare. Muzicianul american a demonstrat că este capabil să cânte simultan la două instrumente: chitară electrică şi sintetizator. Numerosul public l-a ovaţionat, în repetate rânduri, pe acest artist desăvârşit al recitalurilor solo. Fascinantele partituri ale lui Stanley Jordan au explorat diferite spaţii sonore: blues, jazz, rock şi muzică clasică. Stanley Jordan şi-a etalat şi impus vastul său univers interior, în tălmăcirea faimoasei părţi secunde a Concertului pentru pian şi orchestră nr.21, în do major de W. A. Mozart. Chitaristul american a parafrazat şi teme celebre din lumea jazzului şi a rock-ului. În partea doua a concertului susţinut la Gărâna, Stanley Jordan a cântat împreună cu vocalista Teodora Enache, alăturându-li-se, pe parcurs, pianistul Puiu Pascu, bateristul Mihai Farcaş şi contrabasistul timişorean Arthur Balogh.“

„2008 a fost anul când a răsunat, în Poiana Lupului, sunetul vibrant, atmosferic, răspândit de chitara electrică mânuită cu atâta eleganţă şi rafinament de Steve Hackett. Totuşi, celebrul muzician britanic ne-a demonstrat că rămâne, în primul rând, un extraordinar chitarist de rock progresiv (exotic) şi un mare iubitor al genului, impropriu denumit, world music. Steve Hackett a concertat pe scena principală a Festivalului Internaţional Gărâna Jazz, împreună cu grupul Djabe din Ungaria.“ (Djabe feat. Steve Hackett, 19 iulie 2008, Gărâna Jazz Fest)

„Extrem de original, sunetul chitaristului Terje Rypdal este imediat recunoscut, pretutindeni, de iubitorii muzicii de calitate. Tonul său maiestuos, vibrato-ul său întotdeauna perfect articulat, s-au revărsat şi pe scena Festivalului Internaţional Gărâna Jazz, la ediţiile din 2009, când maestrul norvegian a concertat împreună cu grupul său, dar şi în 2010, când partenerii săi de scenă au fost alte două nume emblematice ale jazzului: contrabasistul Miroslav Vitous şi bateristul Gerald Cleaver.“

„În 2010, trei componenţi din anii ‘80 ai faimosului grup de rock progresiv şi art rock King Crimson au organizat un concert în care au fost interpretate numeroase compoziţii din impesionantul catalog al legendarei trupe britanice, condusă de celebrul-imprevizibil chitarist, compozitor şi producător, Robert Fripp. Totul a ieşit foarte bine şi, astfel, s-a ajuns la un inedit ProjeKCt, devenit, ulterior, The Crimson ProjeKCt. Ajunşi în Europa, muzicienii au concertat şi la Gărâna, în cadrul celei de-a XVIII -a ediţii.“ (The Crimson ProjeKCt, Gărâna Jazz Fest, 12 iulie 2014)

„Sonorităţile pline de melancolie şi mister au devenit în timp adevarate embleme ale multor muzicieni nordici. Unul dintre creatorii acestor sonorităţi este şi Tord Gustavsen. Delicatul pianist norvegian răspândeşte mereu acelaşi tainic fior nordic, în concordanţă deplină cu universul interior specific unui muzician plin de rafinament componistic şi interpretativ. În concertul susţinut la Gărâna, Tord Gustavsen i-a avut ca parteneri de scenă pe: Tore Brunborg-  sax, Mats Eilertsen – cbas şi Jarle Vespestad – baterie.“ (Tord Gustavsen  QuartetGărâna Jazz Fest – 14 iulie 2012)

„Poliinstrumentistul Trey Gunn a susţinut un furtunos concert, împreună cu acordeonistul Kimmo Pohjonen şi percuţionistul Pat Mastelotto. KTU este un trio ardent şi inventiv, cu trei muzicieni virtuozi, ale căror concerte ating, întotdeauna, intensităţi şi profunzimi sonore neobişnuite. Un asemenea eveniment concertistic unic a avut loc în 10 iulie 2016, pe scena celei de-a XX -a ediţii a Festivalului Internaţional Gărâna Jazz.“

„Despre Ulf Wakenius, două figuri proeminente ale jazzului american, Pat Metheny şi Quincy Jones, spuneau că „întotdeauna sună fantastic”, iar „Franz Liszt-ul jazzului”, fabulosul Oscar Peterson, declara: „Pe Ulf poţi să-l asculţi…o eternitate…” Wakenius a fost component al Quartetului condus de Oscar Peterson şi membru al Trio-ului unui alt fenomenal jazzman trecut in eternitate, contrabasistul Ray Brown. Pe scena Festivalului Internaţional Gărâna Jazz, Ulf Wakenius a concertat în 11 iulie 2014, în fruntea Quartetului său şi în 12 iulie 2017, împreună cu vocalista sud-coreeană Youn Sun Nah.“

 

 

 

„Cine ascultă o emisiune realizată de Călin Pacatiuş, indiferent de genul muzical, rămâne familiarizat cu creaţia compozitorului sau interpretului. Emisiunile sale sunt melanjul ideal între muzică şi informația legată de muzica difuzată. Ce face el este educaţie pură. Şi nu e întâmplător. Călin are expertiză şi are o imensă plăcere în ceea ce face.

Veţi afla din acestă carte lucruri neştiute despre viaţa, educaţia şi cariera acestor mari artişti; despre concepţia lor despre viaţă şi societate; despre drumul lor, adesea sinuos, de la un gen la altul, de la un mod de frazare muzicală la altul. Pentru iubitorii de muzică şi pentru pasionaţii de jazz, această carte, singulară între apariţiile editoriale de la noi, va fi, cu siguranţă, o lectură frumoasă şi necesară.” (Marius Giura, fragment din prefața cărții „Gărâna Jazz 25. Interviuri”)

Referințe profesionale

Călin Pacatiuș este absolvent al Conservatorului de Muzică „Ciprian Porumbescu”, Bucureşti (licențiat, promoția 1989, specializare: Muzică şi Compoziţie muzicală, Muzicologie – Muzică vocală şi instrumentală.

Realizator de emisiuni complexe cu specific muzical, din 1990, la Radio Timişoara: „Conexiuni Rock”, „Contemplaţii Simfonice”, „Revelaţii Jazz”, „Antologii Muzicale”, „Selecţii de colecţii”, „Clubul de Duminică”. Rubrici de autor: „Maeştrii Jazz-ului”, „Rockstory”, „Clasicii Muzicii”.

Realizator de interviuri/dialoguri ample cu personalităţi din viaţa culturală: dirijori, compozitori, manageri instituţii de cultură, artişti, solişti vocali și instrumentişti.

A realizat reportaje şi relatări de la evenimente, în emisiunile muzicale, culturale şi de actualităţi, Radio Timişoara: lansări de albume, concerte simfonice, concerte rock şi jazz, spectacole lirice, recitaluri, festivaluri muzicale.

A realizat transmisiuni în direct la Radio Timişoara, de la evenimente muzicale: concerte și festivaluri de rock şi jazz, concerte simfonice, spectacole de operă.

Trimis special al Studioului Teritorial Radio Timişoara la Festivalul Internaţional „George Enescu”, Bucureşti (ediţiile din anii: 1998, 2001, 2003, 2005, 2007, 2009, 2011, 2013, 2015, 2017).

Trimis special al Studioului Teritorial Radio Timişoara la Festivalul Internaţional „Skip Rock”, Bucureşti (ediţiile din anii: 1992, 1993, 1994).

Trimis special al Studioului Teritorial Radio Timişoara la Festivalul Internaţional „Artmania”, Sibiu, 2009.

Premiul „Jurnalistul anului 2016”, acordat de Fundaţia Culturala „Jazz Banat”.

Premiul „CARTEA ANULUI 2022”, pentru volumul „Gărâna Jazz 25. Interviuri”, autor Călin Pacatiuș, premiu acordat de Fundaţia Culturala „Jazz Banat”.

INTERVIURI ROCK INTERNAŢIONAL:

RONNIE JAMES DIO, IAN ANDERSON, PETER  “BIFF”BYFORD, MICHAEL ACKERFELDT, BLAZE BAILEY, JOHN  PAYNE, GLENN  HUGHES, GEOFF TATE, GREG MACKINTOSH, JON  LORD, GEOFF DOWNES, IAN  PAICE, MIKE MANGINI, MIKE PORTNOY, JORDAN RUDESS, DEREK SHERINIAN, BILLY SHEEHAN, SIMON PHILLIPS, JANICK  GERS,  STEVE HARRIS,  BILLY  GOULD, TONY  FRANKLIN, STEVE  VAI, BRIAN MAY, PAUL  GILBERT, TONY MACALPINE, STEVE  HACKETT, ADRIAN  VANDENBERGH, AL  PITRELLI, TREY  SPRUANCE, MICK BOX, MARTIN  LANCELOT  BARRE, RON ”BUMBLEFOOT’’ THAL, VINCENT CAVANAGH, și alții.

INTERVIURI JAZZ  INTERNAȚIONAL:

RALPH  TOWNER, GLENN  MOORE, PAUL MCCANDLESS, EBERHARD  WEBER, JOHN  SURMAN, COURTNEY  PINE, STANLEY  JORDAN, ESBJORN  SVENSSON, NILS  PETTER MOLVAER, ARILD  ANDERSEN, MISHA  ALPERIN, BOBO STENSON, AVISHAI  COHEN, JEAN – LUC  PONTY, ULF  WAKENIUS, EIVIND  AARSETH, MIKE  STERN, NGUYEN  LE, SCOTT  HENDERSON, VIKTORIA  TOLSTOY, MANU  KATCHE, CHARLES  LLOYD, JASON  MORAN, MIROSLAV  VITOUS, LARS DANIELSSON, LESZEK  MOZDZER, DOMINIQUE  DI  PIAZZA, JOHN  ABERCROMBIE, TERJE  RYPDAL, NIK  BARTSCH, MARCIN  WASILEWSKI, DAN  BERGLUND, TRYGVE  SEIM, ZAKIR  HUSSAIN, TRILOK  GURTU, BELA  FLECK, EDGAR  MEYER, HIROMI  UEHARA, JOHN  SCOFIELD, SLAWEK  JASKULKE, DAVE  HOLLAND, ENRICO RAVA, TOMASZ STANKO, STANLEY CLARKE, KEVIN  EUBANKS, CRAIG  TABORN, TORD  GUSTAVSEN, BUGGE  WESSELTOFT, NASHEET  WAITS, IIRO RANTALA, TREY GUNN, TONY LEVIN, ADRIAN BELEW, JOEY DEFRANCESCO, KURT ROSENWINKEL, SVANTE HENRYSSON, JOE LOVANO, și alții.

INTERVIURI SIMONIC,VOCAL-SIMFONIC, OPERĂ, CAMERAL:

BARBARA HENDRICKS, MISHA MAISKY, MARIA JOAO PIRES, GIDON KREMER, YURI BASHMET, RENAUD CAPUCON, TRULS MORK, NIGEL KENNEDY, JOSHUA BELL, LEONIDAS KAVAKOS, NIKOLAI ZNAIDER, KENNETH SILLITO, MURRAY PERAHIA, CHRISTIAN ZACHARIAS, HELENE GRIMAUD, ELISABETH LEONSKAJA, LEIF OVE ANDSNES, SERGEI NAKARIAKOV, DANIEL HOPE, DAVID GARRETT, ANTONIO MENESES, TON  KOOPMAN, VASILY PETRENKO, LAWRENCE FOSTER, PETER SADLO, GYORGY KURTAG, ALEX BALANESCU, MICHAEL NYMAN, NATALIE DESSAY, NELLY MIRICIOIU, LEONTINA VĂDUVA, TEODORA GHEORGHIU, RUXANDRA DONOSE, HELEN DONATH, KLAUS DONATH, CRISTIAN MANDEAL, HORIA ANDREESCU,MAXIM VENGEROV, LORENZ NĂSTURICĂ HERSCOVICI, ŞTEFAN RUHA, FEDERICO MONDELCI, ALEXANDRU TOMESCU, DAN GRIGORE, NICOLAE BOBOC, SIR BRYN TERFEL, CHARLES DUTOIT, NIKOLAI LUGANSKY, DANIIL TRIFONOV, CHRISTIAN TETZLAFF, SEMYON BYCHOV, VIVICA GENAUX, PIERRE-LAURENT AIMARD, VOLKHARD STEUDE, MICHAEL HASEL, HORIA ŞURIANU, și alții.

INTERVIURI: MARCEL IUREŞ, SERGE IOAN CELIBIDACHE.

Surse citate din emisiunile Revelații Jazz, realizator Călin Pacatiuș, Radio Timișoara, publicate în volumul „Gărâna Jazz 25. Interviuri”, Fundaţia Culturală Jazz Banat, producţie (2021): Brumar (autor: Călin Pacatiuş; traducere: Mirela Iacob; fotografie copertă: Horaţiu Şovăială; design: Simona Giura; supracopertă „SATCHMO” – Acrylic by Valeriu Sepi, Design&Prepress: Valeriu Sepi – Camil Mihăescu).

Credit foto TVR Timișoara: Foto Joey DeFrancesco, interviu – Calin Pacatius, 2014.

Foto: arhiva personală – Călin Pacatiuș.

Pagină îngriijită de Simona Stoița, realizator, Radio Timișoara.

Codex Aureus, expus pentru prima dată în ultimul sfert de secol
Cultură duminică, 17 noiembrie 2024, 15:03

Codex Aureus, expus pentru prima dată în ultimul sfert de secol

Codex Aureus a fost expus, pentru prima dată în ultimul sfert de secol, în cadrul unui eveniment festiv al Bibliotecii Batthyaneum din Alba Iulia....

Codex Aureus, expus pentru prima dată în ultimul sfert de secol
Expoziția-eveniment “Luminile lui Caravaggio” s-a deschis pentru public la Timișoara
Cultură sâmbătă, 16 noiembrie 2024, 16:45

Expoziția-eveniment “Luminile lui Caravaggio” s-a deschis pentru public la Timișoara

Muzeul Naţional de Artă Timişoara a vernisat expoziţia “Luminile lui Caravaggio” Tabloul “Băiat mușcat de șopârlă”, din 1597,...

Expoziția-eveniment “Luminile lui Caravaggio” s-a deschis pentru public la Timișoara
Soundtrack special pentru expoziția “Luminile lui Caravaggio” de la Timișoara
Cultură sâmbătă, 16 noiembrie 2024, 08:01

Soundtrack special pentru expoziția “Luminile lui Caravaggio” de la Timișoara

Expoziția „Luminile lui Caravaggio” își deschide porțile astăzi, la Muzeul Național de Artă din Timișoara. Expoziția este o...

Soundtrack special pentru expoziția “Luminile lui Caravaggio” de la Timișoara
John Malkovich, revine pe scena Naționalului din Timișoara: Nu aș renunța la teatru
Cultură miercuri, 13 noiembrie 2024, 18:53

John Malkovich, revine pe scena Naționalului din Timișoara: Nu aș renunța la teatru

Actorul american John Malkovich se află la Timișoara pentru a pregăti cele trei reprezentații de pe scena Teatrului Național. John Malkovich...

John Malkovich, revine pe scena Naționalului din Timișoara: Nu aș renunța la teatru
Cultură miercuri, 13 noiembrie 2024, 11:55

Zilele Icoanei, la sfârşitul săptămânii, la Deva şi la Mănăstirea Crişan

O nouă ediţie a Zilelor Icoanei, o manifestare care îşi propune să promoveze arta şi cultura bizantină, va avea loc în perioada 16-17...

Zilele Icoanei, la sfârşitul săptămânii, la Deva şi la Mănăstirea Crişan
Cultură luni, 11 noiembrie 2024, 11:50

“Armata de teracotă” a primului împărat chinez, expusă la Complexul Muzeal Arad

Replici fidele ale unor statui descoperite în secolul trecut, care formează „Armata de teracotă” a primului împărat chinez, vor putea fi...

“Armata de teracotă” a primului împărat chinez, expusă la Complexul Muzeal Arad
Cultură duminică, 10 noiembrie 2024, 14:19

Ultimele pregătiri pentru expoziția „Luminile lui Caravaggio” de la Timișoara

Muzeul Național de Artă din Timișoara face ultimele pregătiri pentru deschiderea expoziţiei „Luminile lui Caravaggio”. Lucările au...

Ultimele pregătiri pentru expoziția „Luminile lui Caravaggio” de la Timișoara
Cultură sâmbătă, 9 noiembrie 2024, 21:20

Expoziție-eveniment la Timișoara, după 35 de ani de la căderea Zidului Berlinului

Pentru a marca ziua căderii Zidului Berlinului, la Timișoara a fost vernisată expoziția „Aufarbeitung. RDG și România în cultura...

Expoziție-eveniment la Timișoara, după 35 de ani de la căderea Zidului Berlinului