Timișoreanul Vlad Oberșterescu-Hărșian, clarinetist de excepție, multipremiat
„Muzica este o evoluţie artistică, nemărginită. Muzica este un limbaj. Clarinetul este o parte a corpului meu. Nu am muncit niciodată pentru o recompensă. Emoţiile pe care le transmiţi ego-ului tău, prin citirea acelei partituri, determină o mare parte din emoţiile pe care le transmiţi publicului. Emoţiile nu vor dispărea niciodată din caracterul tău de interpret. Consider că lumea este un „paradis” al opţiunilor, al alegerilor libere.” spune Vlad Oberşterescu-Hărşian.
Articol de Simona Stoița, 19 noiembrie 2022, 05:50 / actualizat: 3 decembrie 2022, 14:36
Timișoreanul Vlad Oberşterescu-Hărşian, studiază clarinetul la Liceul de Artă „Ion Vidu” din Timișoara, clasa prof. Mircea Știopon.
Artist în devenire, Vlad Oberşterescu-Hărşian, elev în clasa a VIII -a, este deja deținător al unui palmares impresionant. Trofee, Marele Premiu și Premii întâi i-au fost atribuite pentru prestațiile excepționale de la olimpiade și concursuri prestigioase de interpretare instrumentală, naționale și internaționale.
În acest an (mai, iulie, octombrie 2022), Vlad Oberșterescu-Hărșian a câștigat trei competiții muzicale internaționale de nivel înalt: Marele Premiu – „Classical and Folk Music International Competition”, ediția I (Timișoara), Premiul I – „London International Music Competition” (Londra), Premiul I, categoria Young Soloists – 18th International Clarinet Competition „Saverio Mercadante” (Noci-Bari, Italia).
AUDIO: Henri Rabaud – Solo de concours, op.10, pentru clarinet și pian. Interpretează: Vlad Oberşterescu-Hărşian (clarinet). La pian: Victor Andrei Părău. Înregistrare din Concursul „Classical and Folk Music International Competition”, ediția I, Timișoara, 28 mai 2022 (sursa: arhiva personală prof. Ilie Oberșterescu-Hărșian).
„Definesc clarinetul, o parte a corpului meu, simțindu-mă neprielnic în momentul în care nu îl am în mâinile mele. Simt o conexiune aparte cu acest instrument, de aceea am ținut pasiunea vie, în corpul meu și în gândirea mea.
De când eram mic, părinții îmi puneau diverse compoziții, de la opere până la concerte de trompetă. De aici cred că a plecat acea „scânteie” care m-a determinat să continui pe latura artelor și a muzicii.
Îi mulțumesc foarte mult unchiului meu, Cosmin Hărșian, pentru că el este omul care m-a introdus în tainele clarinetului, mi-a pus bazele în tot ceea ce constă muzicalitatea și tehnica clarinetistică, în așa fel încât să se mențină și până azi intacte.
Muzica este o artă; o evoluție artistică, nemărginită. Muzica nu are o limită de interpretare. Muzica poate fi studiată și poate evolua până în orice punct. Este o artă fără moarte.
Dacă există o pasiune activă în gândirea ta și în spiritul tău, oarecum, treci peste această fază, poate de „supărare”, din cauza studiului. Pentru mine nu a fost deloc o corvoadă. Cunosc foarte multe cazuri în care studiul și aprofundarea muzicală au fost o adevărată problemă pentru evoluția micilor muzicieni.
Un concurs de interpretare, un recital, o competiție pentru o bursă de performanță înseamnă o evoluție pentru mine. Niciodată nu am muncit pentru o recompensă, încercând tot timpul să-mi mențin ideea de a face artă, de a aduce un zâmbet pe chipul oamenilor și satisfacția de a asculta, zic eu, un bun instrumentist. De la prima pagină, de la primele portative interpretate, îți dai seama de valoarea instrumentistului pe care îl audiezi.
Partitura este un „tipar” care trebuie respectat, mai mult sau mai puțin. Este la alegerea interpretului ce „paletă” de nuanțe folosește, ce stil interpretativ. Emoțiile pe care le transmiți ego-ului tău, prin citirea acelei partituri, sunt foarte importante, determinând o mare parte din emoțiile pe care le transmiți publicului.
Pasiunea pentru clarinet a provenit dinspre unchiul meu, care mi-a dat instrumentul lui, pentru prima oară. Am avut ocazia să descopăr, oarecum, farmecele clarinetistice și interpretative, ascultându-l pe unchiul meu. De aici a provenit o parte din acea „scânteie” care m-a determinat să continui pe acest drum. La vârsta de șapte-opt ani, când am văzut și am atins pentru prima dată un clarinet, și „forma” instrumentului era extrem de atractivă pentru mine.
Între solistul-instrumentist și dirijorul, sau corepetitorul cu care interpretezi o lucrare, ar trebui să existe o interconexiune bazată foarte mult pe limbajul „nespus”, fără vorbe, limbajul semnelor, dar și inteligență emoțională, transmițându-i acestuia, de multe ori, ceea ce vrei să faci înainte de a sosi momentul respectiv. Între solistul-instrumentist și corepetitorul, sau dirijorul în cazul unei orchestre, este o relație de interconexiune. Aș putea spune că este același lucru, poate mai aprofundat, mai dezvoltat, și în cazul relației elev – profesor, profesor – elev. Cred că fără această interconexiune nu s-ar putea excela, nu s-ar putea performa în acest domeniu. Dacă elevul este puțin mai introvertit, puțin mai timid, și nu are o conversație liberă cu mentorul său, nu poate aprofunda, nu poate înțelege anumite lucruri.
Emoțiile nu vor dispărea niciodată din caracterul tău de instrumentist. Singurul lucru pe care îl poți face, ca instrumentist, este adaptarea la emoții, prin diferiți factori, cum ar fi experiența bogată în tainele interpretării pe marile scene sau în fața unui juriu și, bineînțeles, prin puțină „psihologie” cu un psiholog sau cu tine însuți, cred că s-ar rezolva problema emoțiilor. Întâlnesc mulți tineri emotivi care din această cauză nu își arată talentele, nu își arată adevărata valoare în fața unui juriu; emoțiile nu îi lasă să exprime adevărata pasiune, adevărata trăire muzicală.
Am abordat și abordez lucrări din toate perioadele muzicale, și din cea contemporană, observând diferențe foarte mari în stilurile componistice. Așa cum am spus, compunerea muzicii nu cred că va avea vreodată un „sfârșit”, chiar dacă forma acestei arte se va schimba odată cu timpul. Nu am o preferință legată de repertoriu sau de perioada în care acesta a fost compus. Pur și simplu doresc să înțeleg acea lucrare, să fac acea interconexiune cu partitura, cu personalitatea mea, cu emoțiile mele, cu exprimarea mea stilistică pe o scenă, în concordanță cu acompaniamentul și cerințele mentorilor mei.
Artiștii nu ar trebui să renunțe la acest drum. Să încerce tot timpul să aprofundeze, să dezvolte o latură nouă a muzicii, în special a stilului interpretativ.
Am câștigat nenumărate premii la concursuri naționale și internaționale, olimpiade de interpretare muzicală. Am performat în foarte multe recitaluri, concerte și concerte caritabile.
Începând din 2018, până în prezent, am participat la majoritatea olimpiadelor, la diferite faze, obținând doar premii întâi. Din 2018, până în 2020 inclusiv, am obținut premiul întâi. M-am calificat la faza națională, în 2020, dar nu s-a mai organizat, datorită restricțiilor pandemice. În actualul an, 2022, în etapa națională, am obținut premiul întâi cu reprezentație în Concertul de Gală.
Am obținut premiul întâi la Concursul Internațional de Interpretare Instrumentală „Ioan Goia”, de la Iași, în 2019, la Concursul „Sigismund Toduță”, în 2018. Am obținut și câteva Trofee (sau Marele Premiu) ale unor concursuri, precum „Classical and Folk Music International Competition”. În momentul în care îmi aduc aminte de clipa decernării Marelui Premiu, mă cuprinde o emoție foarte intensă, în ceea ce privește reacția sălii, aplauze și strigăte de felicitări. Aș dori să le mulțumesc celor prezenți atunci în public și să le spun că sunt grozavi!
Mă mândresc cu faptul că, în vara acestui an, am reușit să obțin încă un titlu internațional, Premiul I al Concursului „London International Music Competition”. Am concurat cu tineri muzicieni din toată lumea, unul mai bun ca altul.
În perioada 13 – 16 octombrie 2022, am avut ocazia de a concura cu unii dintre cei mai buni clarinetiști ai lumii, cu vârsta maximă de cinsprezece ani, și de a interacționa cu alți competitori și artiști internaționali înalt cotați, prin intermediul International Clarinet Competition „Saverio Mercadante”, care s-a desfășurat la Noci (Bari), Italia. Am obținut Premiul I, cu reprezentație în Gala laureaților. Am cunoscut soliști de renume internațional, membri în orchestre de renume și un juriu foarte bine cotat, din cinci țări.
Viața, la fel ca și muzica, este într-o continuă schimbare. Și aș putea adăuga, o schimbare mult mai „accelerată”. Consider că lumea este un „paradis” al opţiunilor, al alegerilor libere. În domeniul muzicii este aceeași chestiune; stilistic vorbind, sunt mai multe concepte. Ca și în viața de zi cu zi, diferite idei, diferite stiluri de a gândi, diferite caractere. Aceste diferențe și complexități de stiluri, caractere, sunt benefice în scopul dezvoltării și aprofundării succeselor și a tuturor tainelor în ceea ce privește viața, și muzica.
Muzica este foarte asemănătoare cu un limbaj, iar în cazul unui interpret foarte bun, care aprofundează transmiterea emoțiilor, prin muzica pe care o interpretează, este un avantaj extrem, la nivel emoțional și la nivel psihologic, pentru transmiterea unui mesaj publicului.” apreciază clarinetistul timișorean, Vlad Oberșterescu-Hărșian (interviu, exclusivitate Radio Timișoara).
AUDIO Despre arta sa interpretativă, cu Vlad Oberşterescu-Hărşian (dialog realizat de Simona Stoița, realizator Radio Timișoara):
Palmares, Vlad Oberșterescu-Hărșian, clarinetist, clasa a VIII-a, Liceul de Artă „Ion Vidu” din Timișoara:
Premiul I – Olimpiada Națională de Interpretare Instrumentală, etapa zonală (Reșița, 2018).
Premiul I – Olimpiada Națională de Interpretare Instrumentală, etapa zonală (Deva, 2020).
Premiul I – Olimpiada Națională de Interpretare Instrumentală, etapa națională, cu reprezentație în Concertul de Gală (Deva, 2022).
Premiul I – Concursul de Interpretare Vocal-Instrumentală și Arte Vizuale „Sigismund Toduță” (Deva, 2018).
Premiul I – Concursul Internațional de Interpretare Instrumentală „Ioan Goia”, cu reprezentație în Concertul de Gală (Iași, 2019).
Premiul I – Concursul Internațional de Muzică ISCART, Lugano, Elveția, 2021.
Marele Premiu – Concursul Național de Arte „Armonii de Vară”, Târgu Jiu, 2021.
Marele Premiu – Concursul Internațional „Calea Celebrității”, Timișoara, 2021.
Marele Premiu – Concursul Internațional „Classical and Folk Music International Competition”, Timișoara, 2022.
Premiul I – „London International Music Competition”, 2022.
Premiul I, categoria Young Soloists – 18th International Clarinet Competition „Saverio Mercadante”, Noci (Bari), Italia, 2022.
A susținut numeroase recitaluri, concerte și concerte caritabile la Liceul de Artă „Ion Vidu”, Muzeul Național de Artă Timișoara, Filarmonica „Banatul” – Timișoara, Filarmonica Arad, Casino Sinaia – Sinaia, Scena de Vară a Ateneului Român în cadrul Festivalului Internațional „George Enescu” (București, 2019).
În anul 2019, a susținut un concert în calitate de solist instrumentist, împreună cu orchestra Liceului de Artă „Ion Vidu” din Timișoara, la Sala „Mihai Perian” a liceului.
Este membru activ al Orchestrei „Vidu Band” Timișoara.
În anul 2021, în urma selecției naționale, a devenit membru al Orchestrei Naționale de Tineret „Junior”.
Participant activ la masterclass-ul „The language of music”, Eufonia Festival (2021), și oportunitatea de a lucra cu maestrul Tibor Reman (Solo clarinet la Opera din Berlin).
Participare în Orchestra de Tineret Junior a României – Sinaia, august 2022; admitere prin concurs.
În anul 2022, a fost admis la „European Spirit of Youth Orchestra”, Trieste, Italia.
Sursa foto/ arhivă personală Ilie Oberșterescu-Hărșian. Foto credit/ „Classical and Folk Music International Competition”: Andrei Candrianu.