Interviu cu violonista PATRICIA KOPATCHINSKAJA (CAMERATA BERN)
Actuala ediție a Festivalului Internațional „George Enescu” a continuat seria concertelor organizate în țară, prilejuind publicului bănățean întâlnirea cu o orchestră de excepție, CAMERATA BERN, ansamblu cameral condus de violonista PATRICIA KOPATCHINSKAJA.
Articol de Simona Stoița, 17 septembrie 2023, 21:01
Evenimentul, organizat de Rotary Cetate Timișoara, a avut loc joi, 14 septembrie 2023, la Sala „Capitol” a Filarmonicii „Banatul”.
În programul susținut de CAMERATA BERN, subintitulat „Moartea și fata”, au fost interpretate lucrări de August Nörmiger, Franz Schubert, Carlo Gesualdo da Venosa, György Kurtág.
„Sunetul CAMERATEI BERN reprezintă prietenie, respect, ceva foarte liber ca un zbor. Nu căutăm un singur sunet, ci mai multe sunete, culori, și vizual suntem ca niște actori.
Eu nu am un idol, dar dacă aș avea un Dumnezeu, în lumea aceasta, ar fi György Kurtág. Fiecare notă scrisă de el are o semnificație deosebită, chiar și pauzele între note, spațialitatea pieselor sale reprezintă un univers. El poate să povestească o istorie despre tot, în câteva note.
Teodor Currentzis este un muzician magic. De fiecare dată când suntem împreună pe scenă este ceva excepțional. Nici nu avem un plan. Se întâmplă ceva ce poate fi numai în momentul acela, nu se repetă niciodată. Ne înțelegem deodată, chiar telepatic. Așa ceva e unic în viața muzicii. El scoate din fiecare muzician al orchestrei sale ceea ce are mai bun. Orchestra sună ca un suflet.
Mă străduiesc să cânt ceea ce văd și simt în muzică, ceea ce muzica îmi povestește doar mie. Nu am niciun credo. Sunt ca într-o poveste pe care o trăiesc. Îmi dau libertatea acesta să fiu așa cum sunt.” mărturisește violonista Patricia Kopatchinskaja (fragmente interviu, 14 septembrie 2023, realizator Călin Pacatiuș).
AUDIO/ Interviu cu violonista PATRICIA KOPATCHINSKAJA (CAMERATA BERN), realizator Călin Pacatiuș, Radio Timișoara (14 septembrie 2023, Filarmonica „Banatul” din Timișoara):
Patricia Kopatchinskaja se concentrează să ajungă la esența muzicii, la semnificația ei pentru noi – acum și aici. Cu o combinație de profunzime, strălucire și umor, Kopatchinskaja aduce un inimitabil simț al teatrului în muzica sa. Descrisă de The New York Times drept „o interpretă de o rară energie expresivă și de o dezarmantă informalitate, de o fantezie și o ambiție teatrală”, abordarea distinctivă a lui Kopatchinskaja transmite întotdeauna esența lucrării, fie că este vorba de o interpretare ieșită din comun a unui clasic al repertoriului tradițional de vioară, fie de un proiect original pus în scenă pe care îl prezintă în calitate de interpret-dramaturg experimental.
În stagiunea 2022/23, Kopatchinskaja depășește din nou barierele cu un experiment muzical îndrăzneț, unindu-și forțele cu Herbert Fritsch și cu artistul vizual Jannis Varelas pentru a crea o producție de operă Neo-Dada, Vergeigt, la Theater Basel. Acesta este sezonul de Artist în Lumina Reflectoarelor al lui Kopatchinskaja la Barbican Centre și ocupă, de asemenea, poziția de Artist Asociat al SWR Experimentalstudio, unul dintre cele mai importante centre internaționale de cercetare în domeniul muzicii electronice. De asemenea, stagiunea 2022/23 va vedea atât premiera noului proiect al lui Kopatchinskaja, În căutarea unui cântec pierdut, inspirat de opera lui György Ligeti, cât și relansarea Maria Mater Meretrix alături de Anna Prohaska, într-un turneu european, prezentând imaginea femeilor de-a lungul secolelor într-un mozaic muzical, proiect care este lansat și pe CD în acest an. Mai departe, Kopatchinskaja se reunește cu partenerul său de recital de lungă durată – Fazil Say – pentru un turneu european extins care va da startul lansării noului lor material discografic.
Printre cele mai importante momente ale stagiunii precedente se numără turneele în Europa alături de Orchestra de Festival din Budapesta, Il Giardino Armonico și Orchestra Philharmonia, o revenire la BBC Proms 2022 și continuarea rezidenței sale în calitate de partener artistic al Camerata Bern. Kopatchinskaja și-a adus potențialul creativ nelimitat, versatilitatea și repertoriul divers în proiecte curatoriale inovatoare la rezidențele cu Orchestra Filarmonică din Berlin, Orchestra Filarmonică Radio din Franța și Elbphilharmonie Hamburg, îmbogățind fiecare program cu reinterpretări excentrice.
Prioritatea sa absolută este muzica secolelor XX și XXI și colaborarea cu compozitori în viață precum Luca Francesconi, Michael Hersch, György Kurtág, Márton Illés, Esa-Pekka Salonen. Kopatchinskaja dirijează concerte puse în scenă în locații de pe ambele maluri ale Atlanticului și colaborează cu orchestre, dirijori și festivaluri importante din întreaga lume. În urma succesului internațional al colaborării sale anterioare cu Orchestra de Cameră Mahler – Bye Bye Beethoven – Patricia Kopatchinskaja a revenit pentru premiera unui nou concert pus în scenă alături de acest ansamblul – Les Adieux – un proiect care se confruntă cu deteriorarea rapidă a mediului înconjurător și cu pierderea lumii naturale. Alte proiecte ale lui Kopatchinskaja explorează muzica pusă în scenă prin contexte contemporane, cum ar fi Dies Irae, o altă reflecție muzicală asupra crizei crescânde a mediului. Ea a adus această producție la Glasgow în timpul summitului global COP26.
De asemenea, Kopatchinskaja evoluează și ca artistă vocală în Mystères du macabre de Ligeti sau Pierrot Lunaire de Schönberg, unde își asumă chiar rolul lui Pierrot, precum și în proiectul său de prezentare a poemului Ursonate de Kurt Schwitters sub forma unui film în stilul Dada. După ce a fost prezentat recent la Filarmonica din Berlin și la Sala de Festivități din Baden-Baden, Ursonate va fi proiectat la Muzeul Sprengel din Hanovra, unde se află Fundația Kurt și Ernst Schwitters, cu ocazia celei de-a 75-a aniversări a morții lui Kurt Schwitters.
Discografia lui Kopatchinskaja include peste 30 de înregistrări, printre care și Death and the Maiden, premiată cu GRAMMY, alături de Orchestra de Cameră Saint Paul, un proiect care a fost, de asemenea, recreat sub forma unui spectacol filmat semi-scenografic cu Camerata Bern, prezentat în premieră pe platforma digitală Virtual Circle a lui HarrisonParrott. Printre recentele lansări discografice se numără Les Plaisirs Illuminés cu Sol Gabetta și Camerata Bern, care a fost salutat cu un premiu BBC Music Magazine și Le monde selon George Antheil cu Joonas Ahonen (ambele la Alpha Classics).
Kopatchinskaja este ambasador umanitar pentru Terre des Hommes, cea mai importantă agenție elvețiană de ajutorare a copiilor, și a primit Marele Premiu Elvețian pentru Muzică de la Oficiul Federal de Cultură pentru Elveția în 2017.” (sursa info: https://www.festivalenescu.ro/ro/artists/kopatchinskaja/)
CAMERATA BERN combină inovația și calitatea la cel mai înalt nivel posibil. Plin de curiozitate și bucurie de a cânta, ansamblul deschide noi drumuri, testează limitele și încântă publicul cu programe îndrăznețe.
Înființată în 1962 cu scopul de a cânta ca formație flexibilă fără dirijor, CAMERATA BERN este astăzi o orchestră de cameră de renume mondial, cu 15 membri, toți soliști de excepție. Patricia Kopatchinskaja este partener artistic al ansamblului încă din anul 2018.
CAMERATA BERN interpretează un repertoriu care se întinde de la Baroc la Contemporan, stând în picioare și fără dirijor. Repertoriul inovator al ansamblului combină diferite perioade și stiluri și variază de la programe de concert clasic la concerte puse în scenă, proiecte de muzică de cameră și concerte pentru copii.
Având propria serie de concerte în Berna și legături puternice cu orașul, ansamblul apare, de asemenea, în mod regulat la festivaluri internaționale și în săli de concerte importante din Elveția, Europa, America de Nord și de Sud și Asia. CAMERATA BERN concertează alături de artiști de renume, precum Antje Weithaas, Sergio Azzolini, Steven Isserlis, Ilya Gringolts, Anna Prohaska sau Kristian Bezuidenhout. În fiecare stagiune, ansamblul alege un compozitor în rezidență, în 2022/23 fiind selectat compozitorul german Jan Dvořák.
Înregistrările pe CD și vinil au câștigat mai multe premii internaționale, precum Grand Prix du Disque, Premiul Criticilor Germani de Discuri sau Echo Klassik. Cele mai recente două lansări de CD-uri, „Time and Eternity” cu Patricia Kopatchinskaja și „Plaisirs illumines” cu Patricia Kopatchinskaja și Sol Gabetta, cuprinzând o piesă comandată compusă de Francisco Coll (Compozitor în Rezidență 2018/19), au fost nominalizate pentru un premiu Gramophone. „Plaisirs illuminés” a primit, de asemenea, premiul BBC Music Magazine Award în 2022.
CAMERATA BERN desfășoară o activitate semnificativă în domeniul educației muzicale pentru copii, realizând turnee regulate de concerte în școlile din cantonul Berna. Din 2010, în peste 250 de concerte, aproximativ 18 000 de elevi au putut experimenta muzica la cel mai înalt nivel, într-un mod accesibil, în propriile clase.
Fundația CAMERATA BERN este subvenționată de orașul Berna, de cantonul Berna și de conferința regională Berna-Mittelland. Fundația primește sprijin din partea Burgergemeinde Bern, a Fundației Ursula Wirz, precum și din partea altor fundații, parteneri și sponsori.
În anul 2022, CAMERATA BERN sărbătorește cea de-a 60-a aniversare de la fondarea sa.” (sursa info: https://www.festivalenescu.ro/ro/artists/camerata-bern-2/)
Sursa info: https://www.festivalenescu.ro/ro/; https://www.festivalenescu.ro/ro/events/camerata-bern-la-timisoara/
Sursa foto: Călin Pacatiuș.