Juridic | Accidentul de muncă
Dragi ascultători ai Radio Timișoara, vă doresc să aveți parte de un An Nou 2024 cât mai bun, cu multa sănătate, împliniri și cât mai puține probleme juridice!
Articol de Dana Florea, 3 ianuarie 2024, 14:49 / actualizat: 3 februarie 2024, 11:29
În rubrica de astăzi voi răspunde unui ascultător din Arad care ne-a transmis următorul mesaj : « Lucrez la o fabrică în apropiere de Timișoara și fac naveta în fiecare zi de la Arad, cu mașină personală. Zilele trecute am fost implicat într-un accident atunci când mă întorceam de la serviciu, am avut nevoie de spitalizare, iar cineva mi-a spus că acesta este considerat accident de muncă și că ar trebui să anunț angajatorul. Am mers la serviciul de personal al firmei la care lucrez unde mi-au spus că accidentul nu are de-a face cu firma. Vă rog să îmi spuneți dacă este așa și ce ar trebui să fac?».
Legea securității și sănătății în muncă nr. 319/ 14.07.2006 definește la art.5 lit. g) accidentul de muncă că fiind vătămarea violentă a organismului, precum și intoxicația acută profesională, care au loc în timpul procesului de muncă sau în îndeplinirea îndatoririlor de serviciu și care provoacă incapacitate temporară de cel puțin 3 zile calendaristice, invaliditate sau deces.
Aceeași lege încadrează în categoria accidentelor de muncă și accidentele de traseu, dacă deplasarea s-a făcut în timpul și pe traseul normal de la domiciliul lucrătorului la locul de muncă organizat de angajator și invers. Prevederile legislative privind accidentul de traseu sunt în avantajul salariaților deoarece un accident de traseu înregistrat că accident de muncă face posibilă plata concediului medical pentru incapacitate temporară de muncă.
Pentru cazul în care accidentul s-a soldat cu decesul victimei sau încadrarea într-un grad de invaliditate a victimei, se aplică și prevederile din contractul colectiv de muncă la nivel de unitate/ ramură, respectiv din legea pensiilor publice (după caz – ajutor de deces pentru urmași, de la casa de pensii, ajutor material și ajutor financiar din partea angajatorului pentru victimă, respectiv pentru urmași s.a.).
Este important de precizat că angajatorul are obligația de a menționa în fișa individuală de instructaj pentru sănătate și securitate în muncă informațiile privind:
• traseul pe care se deplasează angajatul de la serviciu spre domiciliu și invers
• perioada totală de timp necesară pentru deplasare (se precizează obligatoriu intervalul orar și timpul total, necesar deplasării de la domiciliu spre serviciu și invers).
În cazul în care angajatorul a completat aceasta fișă în mod corespunzător, iar accidentul s-a produs în afara traseului indicat sau a intervalului de timp menționat, angajatorul nu poate fi amendat contravențional sau considerat responsabil din punct de vedere penal pentru producerea evenimentului. Semnătura angajatului pe fișa individuală de instructaj SSM atestă faptul că acesta a fost instruit corespunzător de către angajator.
Recomandăm, așadar, ascultătorului nostru să se adreseze în scris companiei angajatoare indicând circumstanțele concrete ale producerii accidentului și prezentând dovezile privind zilele de spitalizare, adresând solicitarea de a se întreprinde demersurile pentru declararea accidentului de muncă și luarea măsurilor legale care se impun. În caz de refuz din partea angajatorului, recomandăm înaintarea unei sesizări scrise către inspectoratul teritorial de muncă, în vederea verificării situației și dispunerea măsurilor legale corespunzătoare.
Sunt avocat Florentina Folea și aștept în continuare întrebările dumnoavoastră la adresa de e-mail secretariat@radiotimisoara.ro sau prin posta pe adresa Radio Timișoara din str. Pestalozzi nr. 14A.
Vă mulțumesc!
(Fot: pixabay.com)