Juridic | Preț greșit în vânzarea online și anularea comenzii
Bine v-am regăsit, dragi ascultători ai Radio Timișoara!
Articol de Dana Florea, 8 ianuarie 2024, 11:32 / actualizat: 3 februarie 2024, 11:29
În rubrica de astăzi voi răspunde unui ascultător din Oradea care ne-a transmis următorul mesaj : « Am făcut o comandă la un magazin on-line în cursul lunii decembrie, pentru o canapea care apărea că având un preț de 1500 lei redus de la 4500 lei. La câteva zile de la data comenzii, am verificat starea acesteia și am constatat că era anulată. Am sunat la magazinul online și mi s-a spus că acea canapea nu există fizic în depozit și că a fost o eroare de sistem. Când m-am uitat pe site am văzut-o la prețul de 2600 lei. Am sunat din nou și mi s-a spus că dacă o pun în coș și o primesc, o voi putea cumpără cu prețul inițial de 1500 lei. Am făcut acest lucru, a doua zi am primit telefon de la firma de curierat că urmează să mi se livreze comanda și că am de plătit 2600 lei. Am sunat din nou la magazinul on-line și mi s-a spus că acesta este noul preț și că dacă nu sunt de acord pot să nu ridic comanda și se vă anula. Vă rog să îmi spuneți dacă este legal cum au procedat cei de la magazinul online pentru că eu cred că a fost o reclamă mincinoasă care ar trebui sancționată ».
Într–adevăr, așa cum corect a sesizat ascultătorul nostru, există o reglementare legală specială a acestor situații prin Legea nr.158/2008 privind publicitatea înșelătoare și publicitatea comparativă. Astfel, potrivit acestei legi, publicitatea este considerată înșelătoare atunci când, în orice mod, inclusiv prin modul de prezentare, induce sau poate induce în eroare persoanele cărora i se adresează ori care iau contact cu aceasta și care, din cauza comportamentului înșelător, poate afecta decizia acestor persoane, determinându-le să intre într-o relație comercială bazată pe elemente nereale.
Elementele care se analizează pentru a determina dacă publicitatea este sau nu înșelătoare pot viza caracteristicile bunurilor sau serviciilor, prețul și modul de calcul al prețului, condițiile de livrare, identitatea comerciantului, garanțiile oferite și altele asemenea.
Consumatorii pot sesiza actele de publicitate înșelătoare Autorității Naționale privind Protecția Consumatorilor, prin transmiterea unei sesizări pe site-ul ANPC în secțiunea « Reclamații ».
Având în vedere că înainte de depunerea unei astfel de sesizări este necesar să se facă dovada încercării rezolvării amiabile a situației între consumator și comerciant, recomandăm ascultătorului nostru să adreseze magazinului online o reclamație scrisă prin care să facă descrierea situației și să solicite vânzarea produsului la prețul din oferta inițială. În cazul unui răspuns negativ sau în absența unui răspuns, ascultătorul nostru se vă putea adresa Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, completând formularul de pe site-ul acestei instituții și arătând datele sale de identificare precum și cele ale magazinului online, problema în discuție, dovada scrisă a încercării de rezolvare amiabilă și eventualul răspuns primit.
Formularea unei reclamații către ANPC reprezintă, așadar, modalitatea legală pe care toți consumatorii o au la dispoziție pentru a sesiza orice practici comerciale incorecte, inclusiv publicitatea înșelătoare, în relația cu comercianții. Rezultatul verificărilor ANPC se vă materializa într-un proces verbal prin care comerciantul vă fi sancționat și i se vă pune în vedere să îndeplinească măsurile de conformare la normele legale, iar consumatorul vă fi informat cu privire la acestea.
Trebuie cunoscut și faptul că există și posibilitatea retragerii unei reclamații dacă, între timp, lucrurile s-au rezolvat pe cale amiabilă între consumator și comerciant.
Sunt avocat Florentina Folea și aștept în continuare întrebările dumneavoastră la adresa de e-mail secretariat@radiotimisoara.ro sau prin posta pe adresa Radio Timișoara din str. Pestalozzi nr.14 A.
Vă mulțumesc!
(Foto: pixabay.com)