Piața auto din România, în creștere
Piaţa auto din România a consemnat, în primele 11 luni din 2014, o creştere de 24,1%, comparativ cu datele raportate în aceeaşi perioadă din anul anterior, în timp ce producţia naţională de autovehicule a scăzut la 363.905 de autovehicule, arată datele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile.
Conform APIA, producţia naţională de autovehicule a scăzut, în intervalul ianuarie – noiembrie, cu 3,5% faţă de aceeaşi perioadă din anul anterior, cele mai multe maşini (86,5%) fiind produse de Dacia, respectiv 314.719 unităţi. În primele 11 luni ale anului Ford a produs în România 49.178 de unităţi (13,5% din total), iar Roman Braşov (5 unităţi).
Articol de Carla Chiu, 25 decembrie 2014, 10:39
Volumele cele mai mari le-au înregistrat Dacia Duster (160.769 unităţi, dintre care 18.303 în luna noiembrie), urmată de Dacia Logan (73.652 unităţi, din care 4.885 unităţi în noiembrie), Ford B-MAX (49.178 unităţi, din care 3.302 în noiembrie), Dacia Sandero (42.006 unităţi) şi Dacia Logan MCV (38.292 unităţi).
În ansamblu, 2014 devine primul an de creştere al pieţei auto după şase ani consecutivi de scăderi puternice. De asemenea, pe plan european se remarcă o evoluţie pozitivă, principalele ţări europene înregistrând creşteri ce consolidează un trend ascendent pentru acest an, datele după 11 luni fiind: Franţa (+1,1%), Germania (+2,6%), Italia (+4,3%), Spania (+18,1%), UK (+9,4%).
La nivel naţional, piaţa auto a consemnat, în primele 11 luni din 2014, o creştere de 24,1%, faţă de aceeaşi perioadă din anul anterior, în timp ce producţia naţională de autovehicule a scăzut la 363.905 de autovehicule. Livrările totale de autovehicule (autoturisme+vehicule comerciale) au înregistrat, în perioada ianuarie-noiembrie, un salt de 24,1% faţă de acelaşi interval din anul trecut. În interiorul acestei creşteri, autoturismele consemnează un plus de 23,4%.
În ceea ce priveşte exporturile, Dacia Duster rămâne în top, după 11 luni, cu 152.352 unităţi, urmat de Logan cu 62.253 unităţi şi Ford B-MAX cu 48.979 unităţi. La nivelul lunii noiembrie, au fost exportate 33.727 unităţi, ceea ce face ca, în perioada ianuarie-noiembrie a.c., să se consemneze un export total de 335.649 unităţi, mai mult cu 0,4% faţă de perioada similară din anul anterior.
După primele 11 luni din acest an, volumul total al vânzărilor de autovehicule a ajuns la 92.512 unităţi, în creştere faţă de aceeaşi perioadă din 2013, cu 24,1%. La nivelul lunii noiembrie, s-a înregistrat un volum total de 9.396 autovehicule, dintre care 7.695 autoturisme, cu 14,5% mai mult decât în luna similară din anul anterior.
La autoturisme, topul pe mărci este condus de Dacia, cu 25.168 unităţi vândute (32,9% din total), urmată de Volkswagen (7.997 unităţi/10,5%), Skoda (7.272 unităţi/9,5%), Renault (5.299 unităţi/6,9%), Ford (5.256 unităţi/6,9%) şi Opel (3.362 unităţi/4,4%).
Pe segmentul modelelor, Dacia Duster este cel mai bine vândut model în luna noiembrie, urmat de Dacia Logan (locul 1 după 11 luni), Dacia Sandero (locul 3 după 11 luni), Ford Fiesta (locul 6 după 11 luni) şi Skoda Octavia (locul 4 după 11 luni).
În funcţie de tipul de combustibil, ponderea motoarelor diesel este de 55,7%, în creştere faţă de 2013, când aceasta era de 53,3%. De asemenea, se menţine numărul de 8 mărci, respectiv 7 modele din primele 10 care au o pondere a vânzărilor cu motorizări diesel peste ponderea medie a vânzărilor totale (55,7%), unele modele având ponderi ale motorizării diesel care depăşesc 75% din vânzările totale ale respectivului model.
Estimările APIA pentru întregul an 2014 arată un volum total de circa 100.000 de autovehicule vândute la nivel naţional.