BODIES & EMOTIONS, premieră, la Opera Națională Română din Timișoara
Opera Națională Română din Timișoara prezintă, duminică, 21 aprilie 2024, ora 18:00, CREAȚIUNILE LUI PROMETEU / BODIES & EMOTIONS - PREMIERĂ. Interviu cu regizorul și coregraful spectacolului coupé.
Articol de Simona Stoița, 14 aprilie 2024, 21:58
„Bodies & Emotions” este „un spectacol de balet care explorează conexiunea profundă între corp și emoție, prin intermediul mișcării și expresiei artistice”.
EXCLUSIVITATE: INTERVIU cu Ovidiu Matei Iancu, regizor și coregraf al spectacolului „Bodies & Emotions”
Corpul de balet este într-o continuă dezvoltare tehnică și artistică
„Opera Națională Română din Timișoara ocupă unul dintre cele mai importante locuri în cariera mea. Aici îmi voi încheia cariera de balerin, aici am început să mă dezvolt cu adevărat, ca și coregraf și regizor balet, și aici îmi voi continua, în acest fel, cariera, pe lângă rolurile de maestru de studii și de repetiții, de șef compartiment balet.
Corpul de balet este într-o continuă dezvoltare tehnică și artistică și este format în mare parte din balerini tineri foarte buni, cu dorință de a crește odată cu acest compartiment care, cu toate că și-a mărit repertoriul, încă suferă enorm. Sinceritatea doare, dar este bine să fim sinceri din când în când, ca să știm de unde am plecat și unde am ajuns.
Corpul de balet era folosit pentru opere și operete, foarte rar se mai dădea câte-un balet, cu jumătate – elevi ai liceului. Erau între 16 – 18 balerini. Pentru baletul LA BAYADÈRE a trebuit să fac audiție, am luat 20 de colaboratori, plus fete din liceu, ca să pot începe cât de cât ceva.
Era practic inexistent pe „harta” baletului din România, dar cu foarte multă muncă, extrem de multă muncă, am reușit să aducem acest balet la un nivel cel puțin la fel de bun cu al celorlalte Opere din România și mă mândresc enorm cu asta. Nu am făcut-o singur, ci cu ajutorul noului manager, al asistenților mei, Alin Radu și Manuela Ardelean, și al acestor balerini tineri și dedicați.
Încerc să țin publicul cu „sufletul la gură” și să-l fac să trăiască stări, sentimente
Despre acest nou balet, BODIES & EMOTIONS, pot spune că a venit din dorința noastră, a balerinilor, de a avea ceva nou în anul 2024, pentru că, din păcate, ca buget, a căzut „Spărgătorul de nuci”, mutat pe anul 2025.
Am reușit să convingem că putem face acest balet, cu buget redus, și, da, am reușit! Îmi este rușine să spun ce buget am avut, și mai bine nu o fac.
L-am pus în aceeași seară cu CREAȚIUNILE LUI PROMETEU, pentru că acest balet făcut în pandemie, tot cu buget redus, are doar o oră, după regulile de la vremea respectivă. Am zis că publicul timișorean merită, atunci când plătește un bilet, să vadă mai mult balet, și am decis să-l punem în aceeași seară.
Ca regie, am încercat, fără să am un libret dat, să leg fiecare moment de următorul, pentru a face publicul să treacă de la o stare la alta, într-un mod cât mai tensionat. Încerc să țin publicul cu „sufletul la gură” și să-l fac să trăiască stări, sentimente. Sper să aibă și curajul să le exteriorizeze la maxim.
Mi-am dorit să văd cât mai mult din corpul uman
Tematica este simplă. Mi-am dorit mișcare, cât mai puțină pantomimă. Mi-am dorit să văd cât mai mult din corpul uman, care poate fi extrem de frumos și de grațios atunci când este pus în valoare, și sper că reușesc să fac asta, și să-i fac pe oameni să simtă, fără a le impune ceva dat.
Mă voi folosi de o muzică extrem de cunoscută, cel puțin parte din ea. Prin această muzică sper să atrag și un public mai tânăr spre această artă și totodată muzica mă ajută să transpun publicul într-o altă lume.
Cu lumina nu mă voi „juca” foarte mult. Nu vreau să dau prea multe din casă, dar va fi o lumină care nu va face decât să amplifice vizual calitățile excepționale ale balerinilor și va fi într-o legătură strânsă cu mișcarea.
Opera Națională Română din Timișoara nu a mai avut un asemenea balet niciodată, doar și pentru asta lumea ar trebui să vină, ca să nu mai zic că vor vedea un limbaj coregrafic care peste hotare este deja foarte bine cunoscut, aplaudat și apreciat. Sper să placă și aici, să avem din ce în ce mai mulți spectatori, la spectacolele de balet.
Vreau să mulțumesc publicului și tuturor celor care ne-au susținut și ne susțin, și vreau să le promit că vom încerca să le oferim spectacole de o calitate din ce în ce mai înaltă.” (Ovidiu Matei Iancu, Șef compartiment Balet ONRT)
Distribuție:
CREAȚIUNILE LUI PROMETEU
Conducerea muzicală: FRIEDRICH PFEIFFER (invitat)
Coregrafia și regia: OVIDIU MATEI IANCU
Scenografia: DRAGOȘ BUHAGIAR
Video design: ANDREI COZLAC
Concert maeştri: OVIDIU RUSU, CORINA MURGU
Maeștri de balet: OVIDIU MATEI IANCU, MANUELA ARDELEAN, ALIN RADU
Muzica: LUDWIG VAN BEETHOVEN
Prometeu: ANTONIN FARAUT
Zeus: ANDREA CHIAPPETA
Cupluri: GUSTAVO FERREIRA / HONOKA NISHIMURA, ANDREA CHIAPPETA / CHISAKO OTA, FLAVIUS POPA / ANDREEA MIREA,SERGIU MIHALIC / CODRUȚA BĂLAN, ANTONIN FARAUT / CARLA DUKAI
Zei: OLGA SFETCU, ALINA MIHAI, IOANA NICOLESCU, CODRUȚA BĂLAN, SAYUKI TOTSUKA, LARISA CLEMENT, MARTINA MARLETTA, CHISAKO OTA, NANAKO IMAI, FLAVIUS POPA, SERGIU MIHALIC, GUSTAVO FERREIRA
Oameni: ANDREEA MIREA, HONOKA NISHIMURA, PATRISIA MUREȘAN, AOI IWAZAKI, MELANIE IZZO, CARLA DUKAI, CRISTINA MÎRZA, MARINA SANCHEZ, YASMIN ARAFE, AIRI HAMADA, ANNA PASELLO, YEWON KIM, ALEXANDRU PÎNTEA, ȘTEFAN DASCĂLU
Orchestra și ansamblul de balet ale Operei Naţionale Române Timişoara
Regia tehnică: HELLEN GANSER
BODIES & EMOTIONS – PREMIERĂ
Coregrafia și regia: OVIDIU MATEI IANCU
Concept costume: OVIDIU MATEI IANCU
Asistenți coregrafie: MANUELA ARDELEAN, ALIN RADU
Light design: OVIDIU MATEI IANCU, MIRCEA BRUSTUR
Maeștri de balet: OVIDIU MATEI IANCU, MANUELA ARDELEAN, ALIN RADU
Muzica: LIGHT OF THE SEVEN – RAMIN DJAWADI, THE HOURS – PHILIP GLASS, CLUBBED TO DEATH – ROB DAUGAN, INTERSTELLAR – HANS ZIMMER, RUN BOY RUN – YOANN LEMOINE, THE POET ACTS – PHILIP GLASS, RISE OF THE INSTRUMENTS – HAVASI
Soliști: CARLA DUKAI, CODRUȚA BĂLAN, ANDREEA MIREA, CHISAKO OTA, ANTONIN FARAUT, GUSTAVO FERREIRA, ANDREA CHIAPPETA, SERGIU MIHALIC
Ansamblu de balet: LARISA CLEMENT, CRISTINA MÎRZA, IOANA NICOLESCU, HONOKA NISHIMURA, SAYUKI TOTSUKA, AOI IWAZAKI, AIRI HAMADA, YEWON KIM, MELANIE IZZO, ANNA PASELLO, MARTINA MARLETTA, MARINA SANCHEZ,YASMIN ARAFE, ALEX PÎNTEA, FLAVIUS POPA, ȘTEFAN DASCĂLU
Regia tehnică: HELLEN GANSER
Sonorizare: RAMON CHIRIȚOIU
Sursa info/afișe: Opera Națională Română din Timișoara. Foto/arhivă personală Ovidiu Matei Iancu. Foto grup, din repetiții/ Opera Națională Română din Timișoara/ autor Andreea Mirea.