Festivalul și Concursul Internațional „Alma Cornea Ionescu”, la ediția 21
Festivalul-Concurs Internațional „Alma Cornea Ionescu”, un reper pe harta culturală și educativă a Timișoarei și a zonei DKMT. Interviu cu managerul de proiect.
Articol de Simona Stoița, 15 mai 2024, 13:15 / actualizat: 18 mai 2024, 14:15
În perioada 16-21 mai 2024, se va desfășura, la Timișoara, cea de a XXI-a editie a Festivalului și Concursului Internațional „Alma Cornea Ionescu”, eveniment de excepție organizat de Liceul de Artă „Ion Vidu” din Timișoara, cu sprijinul Inspectoratului Școlar Județean Timiș, în parteneriat cu Universitatea de Vest – Facultatea de Muzică și Teatru din Timișoara.
Festivalul va include secțiunea de Muzică de cameră. Formațiile își vor prezenta lucrările, în cadrul recitalului din 16 mai 2024. În 18 mai 2024, va avea loc Recitalul pianistei japoneze, Natsumi Kuboyama.
Concursul de pian va reuni, în perioada 17-19 mai 2024, elevi și studenți de la școlile și facultățile de muzică din județele Timiș, Arad, Hunedoara, Caraș-Severin, precum și din Serbia și Ungaria, în perioada
Secțiunea academică va include Conferința prof. univ. dr. Yulius Papadopoulus, din data de 20 mai 2024, pe tema „Umorul din muzică”, și două Masterclassuri cu elevii, susținute de prof. univ. dr. Yulius Papadopoulus și pianista Natsumi Kuboyama.
INTERVIU: prof. dr. Mădălina Dorgo, manager proiect, responsabil arie curriculară Pian, Liceul de Artă „Ion Vidu” din Timișoara.
„Iată-ne ajunși la cea de-a XXI-a ediție a Festivalului și Concursului Internațional „Alma Cornea Ionescu”.
Veți auzi de nenumărate ori pomenindu-se acest nume – Alma Cornea Ionescu, dar cine a fost ea?
Alma Cornea Ionescu, născută în 1900, la Budapesta, a trăit până în 1977, la Timișoara.
A fost o pianistă-concertistă și apreciat pedagog la două prestigioase instituții muzicale timișorene, Liceul de Muzică și Institutul Pedagogic de 3 ani.
Și-a exersat condeiul în nenumărate pagini de critică muzicală, cronici de concert și muzicologie.
A compus opusuri cu caracter didactic, destinate cu predilecție copiilor („Din lumea copiilor”, „Mici piese pentru tineret”, „Metodă de pian”, renumita „Metodă de pian” din care aproape orice copil dornic să deprindă tainele pianului va face primele lecții).
A început studiile muzicale la Conservatorul “Fodor” din Budapesta, apoi și-a continuat studiile la Conservatorul din Cluj, definitivându-și pregătirea academică la Viena.
A fost timp de peste douăzeci de ani (1922-1946) profesoară de pian la Conservatorul Municipal din Timișoara, apoi la Conservatorul de Muzică și Artă Dramatică din Timișoara (1946-1949), la Institutul de Arte (1949-1950) și la Liceul de Muzică din Timișoara (1950-1962), unde începând cu anul 1951 a fost primul director al acestei instituții.
A fost lector universitar (1959-1964) și conferențiar (1964-1968), la Institutul Pedagogic de 3 ani din Timișoara.
O stradă din Timișoara poartă numele „Alma Cornea – Ionescu”, iar începând cu anul 2002 a luat naștere Festivalul-Concurs Internațional „Alma Cornea Ionescu”.
Din istoria concursului:
Festivalul-Concurs „Alma Cornea Ionescu” a devenit un punct de reper pe harta culturală și educativă a Timișoarei și a zonei DKMT, zonă care include Serbia, Ungaria și partea de vest a României.
Inițiat ca un concurs prin intermediul căruia elevii care studiază pianul în școlile vocaționale din regiune să aibă ocazia să se cunoască între ei și să își poată evalua progresele, într-un cadru competitiv profesionist, Festivalul-Concurs Internațional „Alma Cornea Ionescu” a devenit în timp un punct de reper artistic și profesional pe harta națională și internațională culturală.
A pornit, în anul 2003, ca un Concurs-Festival de Pian.
În anul 2004 s-a alăturat și secțiunea Vioară, iar în anul 2005, cea de Percuție.
Începând cu anul 2006, până în anul 2011, am avut secțiunile Pian, Vioară și Muzică de cameră, iar în anul 2012 și 2013 am avut Pian, Vioară, Corzi grave și Canto.
Între anii 2014 – 2018, Concursul-Festival Euroregional a fost de Pian și Muzică de cameră.
A urmat nefericita perioadă a pandemiei. În anii 2019 și 2020 nu am avut Concurs „Alma Cornea Ionescu”.
am fost incluși în circuitul European Festivals Association
În anul 2021 nu am abandonat și am mers cu o ediție online. Ne-am simțit plini de viață din nou, am realizat că muzica ne poate face să trăim împreună și să mergem mai departe.
Astfel, în anul 2022, Concursul-Festival Euroregional „Alma Cornea Ionescu” și-a reluat funcționalitatea normală, cu secțiunile Pian și Muzică de cameră.
În ultimele două ediții, din anul 2023 și cea de anul acesta, am devenit Concurs-Festival Internațional de Pian și Muzică de cameră. Ultimele două ediții au fost ediții realizate strict cu finanțare privată.
Începând cu ediția de anul acesta, am fost incluși în circuitul European Festivals Association (EFA), ceea ce înseamnă că suntem recunoscuți și vizibili, la nivel european.
Am primit eticheta EFA, un proiect al Uniunii Europene, un fel de Erasmus pentru festivaluri de muzică.
200 de elevi înscriși și peste 50 de profesori implicați
După cunoștința mea, nu mai există în România un alt festival care să fi primit această distincție. Oportunitățile devin astfel nemăsurate, întrucât putem lua parte la evenimente de profil, putem interacționa cu alte festivaluri europene, putem stabili noi conexiuni, benefice pentru elevii și profesorii implicați. Avem o ușă deschisă!
Festivalul și Concursul Internațional „Alma Cornea Ionescu” se adresează, la această a XXI-a ediție, iubitorilor de artă și de frumos, celor care vor să exceleze, profesorilor și elevilor deopotrivă.
Avem aproape 200 de elevi înscriși la cele trei secțiuni (muzică de cameră, concurs de pian și masterclass-uri) și peste 50 de profesori implicați.
Secțiunea de festival – Muzică de cameră va reuni, în acest an, nu mai puțin de 61 de participanți, nu doar de la pian, ci și de la alte instrumente.
Partea competițională, unde avem înscriși 100 de concurenți, se va desfășura pe două paliere – preuniversitar și universitar. Aici vom avea strict concurenți al căror instrument principal este pianul. Vor fi concurenți din țară, veniți de aproape sau de departe, cât și din străinătate, toți mânați de aceeași dorință, aceea de a cânta mai bine.
Juriul concursului:
Aducem în juriu pianiști cu o importantă carieră internațională, la un loc cu profesori din învățământul universitar și preuniversitar, cu rezultate deosebite în mediul academic și cultural. Dintre aceștia, amintim pe:
prof. univ. dr. George Yulius Papadopoulos, Director la State Conservatory Thessaloniki, Grecia. Absolvent al Royal Academy of Music, Londra, iar mai apoi cu un master terminat la King’s College din Londra, în Interpetare muzicala – Pian, își face Doctoratul în muzicologie, la Universitatea Washington din Seattle.
Prelegere, recital de pian
Pe prof. univ. dr. George Yulius Papadopoulos îl veți putea asculta la prelegerea din 20 mai, de la ora 12:00 de la Liceul de Artă „Ion Vidu”, vorbind despre Umorul din muzică.
- Natsumi Kuboyama, absolventă ca șef de promoție a Toho Gakuen, cea mai prestigioasă universitate de muzica din Japonia. Este distinsă cu ordinul ”Violet Richardson”, câștigătoare a ”Steinway Piano Competition” din Berlin și imaginea pianelor ”Kawai”. Susține concerte la New York, Coreea de Sud, China, Singapore, și înregistrează mai apoi multiple CD-uri.
O veți putea asculta interpretând Sonata Appassionata de Ludwig van Beethoven, Nocturna nr. 2 și Andante Spianato and Grande Polonaise Brillante op. 22 de Frederic Chopin, în Recitalul care va avea loc, în data de 18 mai, la Liceul de Artă „Ion Vidu” din Timișoara, începând cu ora 19:00.
Accesul, atât la prelegere cât și la recitalul de pian, va fi gratuit.
Masterclassuri:
Tot gratuite vor fi și masterclassurile susținute de prof. univ. dr. George Yulius Papadopoulos și pianista Natsumi Kuboyama, la Liceul de Artă „Ion Vidu” din Timișoara, în data de 20 mai 2024, începând cu ora 9:00.
- prof. univ. dr. habil. Manuela Iana Mihăilescu (Universitatea de Vest din Timișoara, Facultatea de Muzică și Teatru), pianistă de excepție și cadru didactic universitar
- conf. univ. dr. Adriana Dogariu (Universitatea de Vest, Facultatea de Muzică şi Teatru din Timişoara), pianistă de excepție și un profesor deosebit
- prof. univ. dr. habil. Zsigmond Zoltán(Decan adjunct la Universitatea „Bartók Béla” – Faculatea de Arte, Szeged)
- prof. dr. Zsigmondné Pap Éva, Universitatea „Bartók Béla” – Faculatea de Arte, Szeged
- prof. Maja Bošković Novicki, Școala de Muzică „Jovan Bandur”, Panćevo
- prof. Oana Grosu, profesor de pian la Liceul de Artă „Ion Vidu” din Timișoara
- prof. dr. Mădălina Dorgo, șef al catedrei de Pian de la Liceul de Artă „Ion Vidu” din Timișoara.
toți participanții sunt câștigători
Singurul criteriu de evaluare a celor 100 de concurenți înscriși la secțiunea Concurs Internațional de Pian va fi cel al performanței, al excelenței.
Repertoriul de concurs trebuie să conțină două piese de caracter diferit.
La fiecare categorie a fost introdusă și o limită de timp, tocmai pentru a putea da ocazia la cât mai mulți concurenți să participe în limita impusă de cele trei zile de concurs (17-19 mai).
Muzicalitatea, contribuția artistică, înțelegerea formei și genului muzical, tehnica instrumentală, toate vor conduce spre desemnarea câștigătorilor acestui concurs.
Dar să știți, toți participanții sunt câștigători! Toți. Participarea în sine e un câștig.
Pe cei mai buni dintre cei mai buni vă invităm să îi ascultați în Gala care va avea loc în data de 19 mai, începând cu ora 15:00, la Liceul de Artă „Ion Vidu” din Timișoara.
Alma Cornea Ionescu a devenit un fel de „stindard”, un mod de a gândi, o “țintă” în sine
Scopul celei de-a XXI-a ediții a Festivalului și Concursului Internațional de Pian „Alma Cornea Ionescu” este acela de a promova muzica, arta și elevii talentați, de a stimula performanța.
Nu e doar o competiție aridă, a devenit deja o tradiție, o familie la care se adaugă ani de ani noi membri.
Programele devin mai atractive. Nivelul de exigență a crescut și el odată cu aducerea în juriu a unor personalități marcante din viața culturală și educațională internațională.
De ce facem acest festival-concurs? De ce nu ne oprim? De ce nu ne oprim după mai bine de două decenii?
Pentru că Alma Cornea Ionescu a devenit un fel de „stindard”, un mod de a gândi, o “țintă” în sine. E „excelență în educație”.
E dovada pe care ne-o acordăm nouă înșine și celor din jur că arta se face din pasiune, că nimic nu poate opri arta. Nici provocările, nici lipsa banilor, nici hopurile birocratice, nici măcar pandemiile nu vor putea opri vreodată muzica să răsune.
mereu muzica, arta va fi dusă mai departe
Nimic nu-i va putea opri pe copii să cânte la un instrument, pe profesori să își învețe elevii sau pe părinți să susțină tot demersul nostru educațional, pentru că mereu muzica, arta va fi dusă mai departe. E frumosul din noi, e frumosul din voi, pentru că fără frumos nu putem exista.
Vă așteptăm cu drag, în perioada 16-21 mai 2024, la Liceul de Artă „Ion Vidu” din Timișoara, și, în data de 18 mai, la Sala “Orpheum” a Facultății de Muzică și Teatru, la cea de-a XXI-a ediție a Festivalului și Concursului Internațional „Alma Cornea Ionescu”!” (prof. dr. Mădălina Dorgo, manager proiect)
„Este pentru a doua oară când vizitez Liceul de Artă „Ion Vidu”. Sunt încântat să pot prezenta cursul meu intitulat „Umorul în muzică”.
Poate muzica exprima „umorul”? Cum? Prin ce modalități? Toate acestea au reprezentat întrebările numeroaselor generații de muzicieni, filozofi și critici.
Prin exemplificări audio-video vom face o „călătorie” în lumea comicului.
Vom analiza teoriile comicului și manifestările sale în muzică, începând din perioada Renașterii până în Secolul XX.
Vom transforma teoria în practică, discutând despre aspecte diverse ale comicului, despre exemple muzicale.
Astfel vom deveni conștienți de intențiile compozitorului și vom adăuga noi straturi de înțelegere și de interpretare a unor lucrări bine cunoscute sau mai puțin cunoscute din istoria muzicii clasice.
Prezentarea mea este deschisă oricui este dornic să o asculte, studenților, muzicienilor profesioniști și iubitorilor de muzică.” (prof. univ. dr. George Yulius Papadopoulos, Grecia)
„Abia aștept să particip în cadrul Concursului Internațional „Alma Cornea Ionescu”.
Am programat un recital în care voi interpreta câteva dintre opusurile compozitorilor mei favoriți. De această dată voi cânta Sonata nr. 23 „Appassionata” de Beethoven, Andante spianato și Grande Polonaise Brillante op. 22 de Chopin, care sunt cuprinse și în primul meu compact disc.
Visul meu este să interpretez toate sonatele de pian ale lui Ludwig van Beethoven.
Sunt atât de fericită să pot cânta această muzică la Timișoara!” (Natsumi Kuboyama, pianistă-concertistă, Japonia)
Calendar manifestări:
16 mai, 19:00 – 21:00 Chamber music Festival
17 mai, 09:00 – 19:00 Primary and gimnazium sections
18 mai, 09:00 – 17:00 Lyceum section
19:00 – 20:00 Piano Recital
19 mai, 09:00 – 14:00 Lyceum section
15:00 – 17:00 Gala
20 mai, 10:00 – 17:00 Masterclasses
Detaliile concurs:
https://www.facebook.com/almacorneaionescu