Studiu: Peste 40% dintre români au datorii neplătite
Autoturismele, obiectele pentru renovarea/amenajarea locuinţei, electrocasnicele sau locuinţele sunt printre cele mai frecvente achiziţii făcute de români în 2014, relevă un studiu IRES.
Articol de Radio Timișoara, 3 ianuarie 2015, 14:58
”Mai puţin de un sfert dintre români au făcut economii în 2014. Peste 40% au datorii neplătite şi peste jumătate dintre români anticipează că vor fi nevoiţi să facă sacrificii financiare”, arată realizatorii cercetării.
Potrivit studiului, doar 29% dintre persoanele chestionate au făcut o achiziţie importantă pentru familie sau pentru gospodărie. Cele mai frecvent menţionate investiţii sunt achiziţionarea unui autoturism – 19%, renovarea sau reamenajarea locuinţei – 16%, achiziţionarea de aparate electrocasnice – 15% sau achiziţionarea unei locuinţe – 14%. Alţi respondenţi şi-au instalat o centrală termică – 6%, au cumpărat mobilă – 6%, un televizor – 6%, un computer – 5% sau un teren – 3%.
Autorii precizează că procentele privind achiziţiile se raportează nu la întreaga populaţie, ci la cei 29% care declară că au făcut o achiziţie importantă. Astfel, cei 19% care declară că au cumpărat un autoturism reprezintă, prin raportare la întreaga populaţie, aproximativ 6% din eşantion, adaugă realizatorii sondajului.
De asemenea, relevă studiul, 7% dintre intervievaţi declară că au tranzacţionat bunuri imobiliare în 2014, respectiv 4% spun că au cumpărat astfel de bunuri, 2% că le-au vândut, iar 1% au făcut atât vânzare, cât şi cumpărare de bunuri imobiliare. Dintre aceştia, cei mai mulţi au vândut sau cumpărat apartamente sau garsoniere – 43%, acestea fiind urmate de terenuri – 34% şi case sau vile – 19%.
Doar 23% dintre persoanele intervievate spun că au reuşit să economisească bani în anul 2014. Cu toate acestea, 38% dintre acestea sunt optimiste, considerând că, în 2015, vor reuşi să facă acest lucru.
Întrebaţi care au fost categoriile de cheltuieli la care au renunţat, 39% au susţinut că au economisit la mâncare (37% consideră că vor fi nevoiţi să facă acest lucru şi în 2015), 64% au făcut economii la îmbrăcăminte (60% se aşteaptă să fie nevoiţi să facă acest lucru şi în 2015), 35% au spus că au făcut economii la combustibilul pentru autoturism, 29% că nu au făcut acest lucru, în timp ce 33% spun că nu este cazul (deoarece nu deţin un autoturism).
Participanţii la studiu au făcut economii la încălzire în proporţie de 45% în 2014, iar o proporţie similară – 44%, consideră că vor face acest lucru în 2015.
Potrivit cercetării, 26% dintre persoanele intervievate au făcut economii la medicamente în 2014 (27% cred că va trebui să facă acest lucru în 2015).
Când vine vorba despre cheltuieli pentru vacanţe, patru din zece participanţi la studiu au spus că nu au cheltuit cât ar fi vrut în 2014, iar o proporţie similară consideră că acest lucru se va întâmpla şi în anul ce a început.
54% dintre respondenţi cred că vor fi nevoiţi să facă sacrificii financiare în 2015.
Peste 80% dintre respondenţii care anticipează astfel de sacrificii financiare (54% din eşantion) consideră că vor renunţa la a mai cumpăra anumite bunuri, 36% cred că vor renunţa la deplasarea cu autoturismul propriu, 32% că vor împrumuta bani, 24% că vor fi puşi în situaţia de a vinde anumite bunuri, iar 21% că vor lua un credit. 4% dintre aceştia, de asemenea, cred că va fi nevoie să îşi vândă locuinţa în 2015.
37% dintre respondenţi spun că au împrumutat bani în 2014. Cei mai mulţi au luat un împrumut de la bancă – 43%, iar 41% au apelat la prieteni, 34% la alţi membri ai familiei, iar 6% la Casa de Ajutor Reciproc a Pensionarilor.
Aproximativ trei din zece români au fost în vacanţă în 2014, dintre aceştia majoritatea au fost plecaţi în vacanţă o singură dată – 56%, în timp ce 23% au fost în două vacanţe, iar 19% spun că au avut mai mult de două vacanţe.
Cei mai mulţi dintre respondenţi afirmă că au cheltuit anul trecut sub 1.000 de lei pentru o vacanţă, în timp ce 28% au alocat între 1.001 şi 2.000 de lei, 20% între 2.001 şi 3.000 de lei, iar 15% peste 3.000 de lei.
Sondajul a fost realizat în perioada 19-20 decembrie 2014 pe un eşantion de 1.131 indivizi de 18 ani şi peste. Tipul eşantionului: multi-stratificat, probabilist, reprezentativ la nivel naţional. Reprezentativitate: eroare maximă tolerată de plus/minus 2,9%.
Foto: consumatorul.com