Corul Academic al Filarmonicii Arad celebrează șapte decenii de existență instituționalizată
Gala de Operă, la 70 de ani de existență instituționalizată a Corului Academic al Filarmonicii Arad. Interviu cu Robert Daniel Rădoiaș, dirijorul ansamblului.
Articol de Simona Stoița, 26 iunie 2024, 20:23
Filarmonica din Arad prezintă „Gala de Operă”, eveniment cu o dublă conotație, joi, 27 iunie 2024, începând cu ora 19:00, pe scena Palatului Cultural.
Concertul de gală marchează închiderea stagiunii artistice 2023-2024, la Filarmonica Arad, și celebrează șapte decenii de existență instituționalizată a ansamblului coral al instituției.
Programul galei va cuprinde coruri celebre, arii și duete din opere.
„Gala de Operă” va fi susținută de ansamblurile Filarmonicii din Arad – Corul Academic și Orchestra Simfonică, sub bagheta maestrului Cristian Neagu, alături de soliștii invitați: soprana Silvia Sorina Munteanu, baritonii Bogdan Baciu și Ludovik Kendi.
Moderator al evenimentului: Cristian Rudic, manager al Operei Naționale Române din Timișoara.
EXCLUSIVITATE / Interviu Robert Daniel Rădoiaș, dirijorul Corului Academic al Filarmonicii Arad
Evenimentul dedicat aniversării a 70 de ani de existență instituționalizată a Corului Academic marchează totodată și închiderea stagiunii de concerte curente printr-o „Gală de Operă”, ai cărei soliști invitați sunt foști membri ai ansamblului coral conduși, de la pupitrul dirijoral, de maestrul Cristian Neagu.
Oaspeții noștri vor putea audia arii, duete și coruri din opere de Giuseppe Verdi, Giacomo Puccini, Charles Gounod, Otto Nicolai și Richard Wagner.
Înființat în 1950, și instituționalizat în 1954, Corul Academic al Filarmonicii din Arad este unul dintre cele mai apreciate ansambluri de profil din România.
De-a lungul anilor, activitatea formației s-a concretizat într-un număr impresionant de concerte vocal-simfonice și a cappella, înregistrări pentru radio și televiziune, în care au fost parcurse repertorii românești și universale de mare complexitate.
Configurat la inițiativa profesorului Adrian Demian, ansamblul coral a beneficiat de-a lungul anilor de îndrumările maeștrilor: Kurt Mild, Anatol Goreaev, Iovan Miclea, Paul Paradenco, Didu Marian, iar între anii 1973 și 1996, de către Doru Şerban, maestrul cu cea mai longevivă și influentă carieră dirijorală.
Ulterior, formula de dirijor-permanent a fost suplinită cu succes de invitați de marcă din străinătate: Kenneth Tucker, Jeffrey Bernstein, Ethan Sperry și Seyon Park din SUA, Neil Ferris și Sofi Jeannin, din Anglia,Tido Dejan și Jean-Marie Juan, din Franța.
Pentru intervale de timp limitate, aparițiile corului au fost pregătite de reprezentanți ai generațiilor tinere de dirijori, precum: Szász Tamás, Vladimir Popean sau Dorin Chereji.
Repertoriul formației corale, extrem de vast, cuprinde toate genurile și stilurile muzicale.
Specificul unui ansamblu coral filarmonic este cu precădere genul vocal-simfonic.
Cu toate acestea, programele a cappella sunt abordate cu regularitate, la fel și cele mai cunoscute opere, precum: „Flautul fermecat” de Wolfgang Amadeus Mozart, „Traviata”, „Trubadurul”, „Aida”, „Nabucco”, „Rigoletto” de Giuseppe Verdi, „Elixirul dragostei” de Gaetano Donizetti, „Carmen” de Georges Bizet, „Tosca” și „Madama Butterfly” de Giacomo Puccini, „Paiațe” de Ruggiero Leoncavallo, „Cavalleria Rusticana” de Pietro Mascagni, ce fac parte din repertoriul ultimelor stagiuni ale filarmonicii arădene.
De asemenea, promovarea muzicii secolelor XX și XXI, reprezentată de compozitori români și străini, este o necesitate și o misiune deosebit de importantă pentru noi.
Încă din primii ani de existență, Corul Academic şi-a asumat prezentarea în primă audiţie românească a unor opusuri universale.
Dacă în 1957, ansamblul prezenta, pentru prima dată în România, „Carmina Burana” de Carl Orff, în ultimele stagiuni concertistice a adăugat la lista de premiere naţionale lucrări, precum:
- Ralph Vaughan Williams – Dona Nobis Pacem și Flos Campi
- Françis Poulenc – Stabat Mater și Gloria
- Antonin Dvořák – Te Deum
- Anton Bruckner – Misa în fa minor nr. 3
- Ernest Bloch – Serviciu sacru (Avodath Hakodesh)
- Morten Lauridsen – Lux Aeterna
- Leonard Bernstein – Chichester Psalms
- Serghei Rahmaninov – Vecerniile op. 37
- Ildebrando Pizzetti – Messa di Requiem
- Karl Jenkins – Requiem
- Franz Liszt – Missa Choralis
- Peter Ruzicka – Simfonia „Hölderlin”
- Sabin Pautza – Te Deum și Recviem Baroc
În decursul timpului s-au adunat o serie de momente memorabile, de referință pentru activitatea artistică a ansamblului.
Corul Filarmonicii a concertat în ultimii ani în centre muzicale importante din Austria, Italia, Germania, Olanda, Spania, Franța și Ungaria.
În decembrie 2011, de Ziua Națională, Corul Academic a reprezentat România la Consiliul Europei, cu ocazia unui concert organizat de Consulatul General al României la Strasbourg.
Tot în anul 2011, ansamblul coral a participat la cea de a XX-a ediție a Festivalului Internațional „George Enescu”, prezentând, în premieră, pe scena Ateneului Român, Simfonia „Hölderlin”, de Peter Ruzicka, şi Simfonia nr. 5, de George Enescu.
De asemenea, amintim și aparițiile Corului și ale Orchestrei simfonice arădene la Festivalul de Operă de la St. Margarethen (Austria), din anii 2007, 2009, 2010, 2011 și 2012.
Sunetul este principalul element distinctiv, particular, ce definește orice ansamblu muzical.
În ceea ce privește formația corală pe care o conduc de 17 ani, sunetul „vocii corului” este caracterizat deopotrivă de sensibilitate și robustețe, suplețe, lirism și dramatism.
Această flexibilitate a calităților sunetului este datorată inteligenței muzicale individuale și stăpânirii tehnicii vocale, astfel încât rezultatul comun să desăvârșească opus-ul muzical.
Între mine și distinșii membri ai corului s-a dezvoltat în timp o relație profesională bazată pe încredere, respect reciproc și comunicare, având cu toții dorința de perfecționare artistică.
Pentru a putea ajunge la esența mesajului codificat în textul muzical-literar al partiturii este nevoie de o relație general-interumană detensionată, amicală, chiar familială.
Modele dirijorale:
Aș enumera câțiva dintre maeștrii dirijori pe care i-am apreciat și îi apreciez în mod deosebit, unii dintre ei fiind și mentorii mei: Ludovic Bács, Petre Sbârcea, Sergiu Celibidache, Stelian Olariu, Sabin Pautza, Victor Dumănescu, Cornel Groza, Diodor Nicoară, Cristian Neagu.
„Detaliul muzical”, în arta interpretativă, și ce se găsește „dincolo de partitură”?
Descifrarea mesajului componistic se regăsește în arta interpretativă atunci când „sunetul devine muzică”, cunoscând principiile fenomenologiei, concept filosofic desăvârșit de către Sergiu Celibidache.
Conform lui Hector Berlioz, „în partitură găsim totul, mai puțin esențialul”. Așadar, descoperirea „adevărului muzical” transcende partitura, acest „testament” al compozitorului.
Dincolo de însemnările morfo-sintactice, specifice limbajului muzical, se ascunde unica interpretare autentică.
Sergiu Celibidache obișnuia să afirme: „în muzică nu există alternativă, deci, nici interpretare”. Cu toate acestea, singura posibilitate de a ne personaliza actul artistic este reprezentată de gestionarea cognitivă a tensiunii muzicale.
„Dialogul muzical” dintre dvs. și dirijorii invitați în concertele vocal-simfonice:
În concertele vocal-simfonice, rolul dirijorului este acela de a pregăti temeinic toate elementele limbajului muzical-artistic, înscrise în partitura corală.
Rolul decisiv îl are de această dată cel ce va conduce ansamblurile reunite cor-orchestră, cărora li se adaugă de cele mai multe ori și soliști vocali.
Experiența, nivelul artistic, cunoașterea tehnicii vocal-corale sunt atribute obligatorii și definitorii pentru dirijorul concertelor vocal-simfonice.
De cele mai multe ori munca depusă împreună cu membrii ansamblului coral se regăsește și este pusă în valoare ca produs finit, întregit artistic.
La ceas aniversar, doresc să le mulțumesc tuturor colegilor, de ieri și de azi, pentru împreuna colaborare muzicală și interumană, pentru răbdare, creativitate, efort și dăruire artistică necondiționată.
Existența noastră se datorează în primul rând publicului, pe care îl prețuim și îl slujim prin arta corală.
Aradul a fost și rămâne un oraș multicultural, cu oameni educați și dornici de reprezentații scenice de calitate.
În continuare, prin grija administrației locale, Filarmonica, instituția de cultură emblematică a orașului nostru, va forma și înnobila caractere, va asigura identitatea culturală și națională a generațiilor viitoare.
Anul 2024, de confirmată aniversare a Corului Academic, ne îndeamnă la o celebrare a muzicienilor din trecutul și din prezentul lui.
Soprana Silvia Sorina Munteanu, baritonii Bogdan Baciu, Ludovik Kendi și Cristian Rudic, moderatorul galei aniversare, revin astăzi de pe scenele lor de spectacol, să ne fie alături!
Împreună cu membrii Corului Academic vor concerta și foști artiști lirici ai acestuia, care în acest moment își desfășoară activitatea în cadrul Corului „Ion Românu” al Filarmonicii „Banatul” sau în Corul Operei Naționale Române din Timișoara.
Deosebit de importantă este și prezența a treizeci dintre foștii noștri colegi, actualmente ajunși la vârsta pensionării, cei care în vremuri potrivnice muzicii corale au rezistat și au menținut tradiția artei lirice, pe scena Palatului Cultural.
Vă așteptăm cu emoție și nerăbdare, în seara de 27 iunie, la închiderea stagiunii actuale, eveniment dedicat împlinirii a 70 de ani de existență instituționalizată a Corului Academic al Filarmonicii din Arad! (Robert Daniel Rădoiaș, dirijorul Corului Academic al Filarmonicii Arad)
Foto/afișe: arhiva Filarmonica Arad/Robert Daniel Rădoiaș.