Studenții de la Universitatea Politehnica Timișoara lansează un monopost inovator pentru competiția Formula Student
UPT Racing Team, formată din studenți de la Universitatea Politehnica din Timișoara, a lansat noul monopost cu care va participa la competițiile Formula Student, un concurs internaţional de inginerie ce simulează cu succes experienţa dintr-o echipă de Formula 1.
Articol de Radio Timișoara, 5 iulie 2024, 08:32
Noul monopost al studenților de la UPT Racing Team, denumit TSR3 EVO, vine cu un design mai îndrăzneți, chiar mai agresiv decât modelele precedente.
Pe lângă îmbunătățirea aerodinamicii, monopostul este și mai ușor decât cele dinainte, datorită trecerii de la caroseria din fibră de sticlă la cea din fibră de carbon. De asemenea, are un volan mai ergonomic, bordul electric este cu touch-screen, sistemul de frânare a fost îmbunătățit, instalația electrică a fost schimbată și are un sistem unicat de răcire la comandă, toate ducând la creșterea performanțelor.
„Ani la rând ne-am confruntat cu problema masei monoposturilor noastre, făcându-le puțin prea supradimensionate. Mergând pe latura inginerească și mergând pe latura de cercetare în vederea reducerii masei tuturor ansamblelor posibile și imposibile, am reușit să facem acest lucru și să reducem aproximativ undeva la 48 kg față de versiunea anterioară. Am venit cu un pachet aerodinamic nou. Pe partea de șasiu am mers pe foarte multe elemente de aluminiu. Motorul este puțin schimbat față de la celelalte două versiuni. Am ales să mergem pe motor puțin mai mare, plecând de la 600cm³ la 710cm³”, spune coordonatorul UPT Racing Team, Andrei Borborean.
UPT Racing Team este o echipă studențească a Universității Politehnica Timișoara, înființată în 2013 pentru a crea o mașină de Formula Student și a participa la competiții organizate în toată lumea.
Interes crescut al partenerilor
Proiectul Formula Student este o competiție de design, nu de motosport, o competiție mai degrabă științifică.
Andrei Borborean a lucrat la primele două versiuni de mașini din postura de student, iar acum este deja asistent universitar la Facultatea de Mecanică.
“La prima mașină am contribuit cel mai mult. Cu asta am debutat. La a doua, doar la partea de proiectare am mai ajutat, iar, ulterior, când am devenit cadrul didactic, m-am implicat mai mult în coordonarea lor, lucru care se întâmplă de trei ani încoace. Pot să spun că perioada aceea a fost o perioadă mai grea, în care aveam foarte puțini parteneri, aveam foarte puțini colaboratori. Oriunde mergeam, ușile mai mulți se închideau decât se deschideau. Acum se deschid uși, apar parteneri care vin la noi și spun <Uite, am văzut proiectul ăsta, am auzit de la radio, am tot văzut la evenimente>. Pe partea de student, n-aș spune că nu este epuizat la final, pentru că te consumă foarte mult. Am studenți care și-au picat examene pentru că vor să mai stea un an în proiect”, mai spune Andrei Borborean.
Corordonatorul echipei mai precizează că efortul susținut al partenerilor, respectiv produse și finanțare, depășește suma de 70.000 euro.
Competiție care creează ingineri, nu piloți
În scurt timp, TSR3 EVO va fi testată și în competiții, UPT Racing Team urmând să participe la concursuri internaționale în Cehia și Croația și naționale la Dej în luna septembrie.
“Formula Student este o competiție de inginerie. Nu creăm piloți, ci creăm ingineri din proiectul acesta. E un proiect plecat din America în anii 80, undeva la începutul anilor 2000, venit în vogă în Europa. La ora actuală sunt mai bine de 18 competiții mondiale, undeva la peste 800 de universități implicate. Prin prisma competiției ei trebuie să-și dezvolte capacități de business, capacități de design, de inovare de produs, capacități de gestionare a costurilor pe un buget. Din punctul meu de vedere, un inginer care iese din Formula Student este un inginer bun pe toate ramurile ingineriei”, mai spune Andrei Borborean.
În România la ora actuală sunt cinci centre universitare care au echipe de formula student. Pe lângă Politehnica din Timișoara mai concurează cei de la Brașov, Iași, București și Cluj-Napoca.
Foto: UPT Racing Team