BASS TRIP, contrabass & electronics, cu Arthur Balogh
Interviu cu protagonistul recitalului, invitat în Festivalul MERIDIAN.
Articol de Simona Stoița, 3 noiembrie 2024, 18:34 / actualizat: 4 noiembrie 2024, 12:06
Festivalul Internațional de muzică contemporană MERIDIAN, organizat de Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor din România, prin Secțiunea Națională Română a International Society for Contemporary Music, în perioada 3 – 10 noiembrie 2024, invită publicul, din Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara şi Iaşi, la prima din cele trei ediții SONìMAGICON–Sunet, Imagine, Magie, Icon(ic).
Participă artişti de excepție din România, Polonia, Olanda şi Republica Moldova.
În cadrul Festivalului MERIDIAN 2024 SONìMAGICON va avea loc “Bass Trip”, recital de contrabass & electronics, susținut de Arthur Balogh, contrabasist timișorean.
Evenimentul se va desfășura marți, 5 noiembrie, ora 19:00, la Pixel Club din Timișoara (Piaţa Unirii 6).
În program, lucrări de: Teppo Hauta-Aho, Pēteris Vasks, Gabriel Almași, Vadim Genin și Sabina Ulubeanu.
INTERVIU / Arthur Balogh, contrabasist, protagonistul recitalului “Bass Trip”
„Sunt foarte bucuros și mulțumesc pentru invitația venită din partea directoarei artistice a Festivalului Internațional „Meridian”, Diana Rotaru, și a compozitorului Gabriel Mălăncioiu, de a susține un recital la contrabas, intitulat “Bass Trip”, la Timișoara, marți 5 noiembrie, de la ora 19, în clubul Pixel.
Festivalul „Meridian” are loc în patru orașe din România, la București, Cluj – Napoca, Timișoara și Iași, în perioada 3-10 noiembrie 2024.
Include concerte, spectacole muzicale, teatru muzical, instalații performative și multe alte forme sonore ale teritoriului muzical contemporan.
Muzica contemporană reprezintă pentru mine șansa de a oferi publicului sonorități nemaiîntâlnite.
Provocările abordării unui material muzical complet nou îmi oferă posibilitatea să găsesc și să folosesc texturi, nuanțe și tehnici de interpretare la contrabas, practic să îmi dezvolt posibilitățile de expresie și comunicare.
Sonoritățile oferite de muzica contemporană diferă de sunetele pe care suntem poate obișnuiți să le auzim la o lucrare de Bach, Beethoven sau Brahms.
Compozitorii contemporani, împreună cu interpreții, sunt într-o continuă căutare a noilor forme de expresie muzicală.
Un material muzical contemporan îmi oferă șansa de a putea lucra direct și cu compozitorii, un aspect benefic dacă ne gândim că am la dispoziție un arcuș și un contrabas, pentru redarea în formă sonoră a ideilor, gândurilor, a mesajelor ascunse în materialul muzical.
Programul recitalului “Bass Trip” de la Timișoara (marți, 5 noiembrie, ora 19:00, Pixel Club) este alcătuit din lucrări pentru contrabas solo, practic fără acompaniament.
Mi-am propus să prezint o paletă largă de tehnici și sonorități specifice contrabasului, abordând lucrări cu sonorități curajoase, scrise între 1978 și 2024.
Programul include două lucrări consacrate repertoriului solistic pentru contrabas – “Kadenza” de Teppo Hauta-Aho și “Bass Trip”, a compozitorului leton Pēteris Vasks, lucrări care la vremea lor au deschis noi orizonturi sonore literaturii pentru contrabas.
Am adăugat o lucrare a compozitorului rus Vadim Genin, intitulată “Good Luck Prince”, și două lucrări românești, lucrări ce mi-au fost dedicate –“Etude facile” de Gabriel Almași, “… pleni sunt caeli et terra…” de Sabina Ulubeanu.
Potențialul de expresie al contrabasului solistic sau într-un ansamblu de instrumente, în muzica zilelor noastre, este mai puțin cunoscut în rândul ascultătorilor.
Chiar și interpreții specializați pe emisia sunetului caracteristică perioadei clasicismului sau romantismului nu sunt mereu familiarizați cu tehnicile și sonoritățile muzicii contemporane.
La fel cum o clădire din perioada barocă are alte culori și ornamentații față de o clădire cu design modern, tot așa și sunetul își poate schimba caracteristicile dacă interpretul știe să folosească tehnica instrumentală corespunzătoare perioadei istorice în care a fost scrisă lucrarea muzicală.
Odată cu dezvoltarea industriei muzicale, unele genuri muzicale au înlocuit contrabasul cu instrumente electrice care practic au același rol, însă dispun de o altă sonoritate. Mă refer la chitara bas și la sintetizatoarele modulare de sunet.
În cadrul concertului de marți seara, o să folosesc aceste trei instrumente – contrabasul, chitara bas și sintetizatorul -, în lucrarea Sabinei Ulubeanu.
“Kadenza” pentru contrabas solo (Teppo Hauta-Aho)
Prima lucrare din recital, “Kadenza” pentru contrabas solo, este semnată de compozitorul finlandez Teppo Hauta-Aho.
Piesa explorează întreaga gamă sonoră a instrumentului, de la registrele cele mai joase la cele mai înalte, folosind tehnici moderne, precum pizzicato, glissando, armonice și pasaje rapide.
Prin “Kadenza”, lucrarea fiind scrisă în anul 1978, Teppo Hauta-Aho a reușit să arate potențialul expresiv al contrabasului, un instrument ce adesea are un rol mai degrabă de acompaniament în orchestră.
“Etude facile” (Gabriel Almași)
A doua lucrare din recital este semnată de compozitorul și bunul meu prieten, Gabriel Almași.
“Etude facile” este o lucrare scrisă la sfârșitul anilor ´90.
Este prima compoziție a lui Gabriel Almași, una dintre puținele lucrări scrise de el pentru contrabas.
Studiul e compus în jurul a patru secvențe melodico-ritmice care au ca scop dezvoltarea tehnicii specifice interpretării la contrabas, în special a pasajelor muzicale cu sărituri peste coarde.
Lucrarea mi-a fost dedicată și am prezentat-o prima dată publicului, în anul 2000. O lucrare ce îmi este tare dragă.
“Bass Trip” (Pēteris Vasks)
A treia lucrare din recital, “Bass Trip”, este semnată de compozitorul leton Pēteris Vasks.
Muzica sa este adesea caracterizată prin contrastul dintre fragilitate și forță, liniște și tensiune.
Lucrările sale reușesc să creeze un echilibru între austeritatea minimalistă și lirismul emoțional.
Pentru mine, “Bass Trip” este cu siguranță cea mai dificilă lucrare din recital, lucrarea fiind scrisă la comanda Concursului Internațional de Contrabas – ARD International Music Competition 2003, de la München.
“Bass Trip” se remarcă prin utilizarea dinamicii extreme, a pasajelor rapide, dar și a momentelor meditative, creând o călătorie sonoră complexă și captivantă.
“Good Luck Prince” (Vadim Genin)
“Good Luck Prince”, compusă de tânărul compozitor rus Vadim Genin, este a patra lucrare din recital.
Absolvent al Conservatorului de Stat din Saratov, Vadim Genin deține un doctorat în fizică și matematică și este membru al Uniunii Compozitorilor din Rusia.
Printre proiectele sale notabile se numără opera jocului video “The World of Wondrous Rooms” pentru voce și electronice.
“Good Luck Prince” pentru contrabas și electronice prezintă sonor calea plină de obstacole a unui „Prinț” imaginar, către o „comoară” fragilă și distilată.
Rolul prințului este „jucat” de sunetele contrabasului obținute pe o singură coardă, o reflecție a ideii de ecologie și economie în artă.
Prima audiție absolută a lucrării a avut loc săptămâna trecută, când am prezentat lucrarea în cadrul Concertului itinerant din Festivalul-Concurs Internațional „Remus Georgescu”.
“…pleni sunt caeli et terra…” (Sabina Ulubeanu)
Voi încheia recitalul cu cea mai recentă lucrare care mi-a fost dedicată, “…pleni sunt caeli et terra…”, semnată de compozitoarea și buna mea prietenă, Sabina Ulubeanu.
Sabina Ulubeanu este una dintre personalitățile artistice complexe ale generației sale, cu o activitate extinsă pe parcursul a 25 de ani de creație, de la compoziție, fotografie, muzicologie sau performance experimental, până la direcția artistică a unui festival de muzică și arte contemporane.
Lucrarea prezintă sonor un palier al spațiului arheologic al afectelor, iar prin trecerea de la sunetele electronice la cele acustice și viceversa se creează un univers sonor complex, dar totodată accesibil pentru fiecare ascultător.
prin aer în mișcare
Marți, 5 noiembrie, de la ora 19, clubul Pixel din Timișoara este gazda Festivalului Internațional „Meridian”, unde am plăcerea să vă prezint cinci compoziții alese pentru contrabas solo.
Experiența unui concert în care lucrările sunt interpretate pe viu ne oferă șansa să identificăm în noi impulsuri, idei, amintiri, vise, și poate la finalul concertului ne poate determina direcția în care pornim „drumul spre casă”. Același, dar parcă nou.
Cum se întâmplă asta? Este magia sunetului. Nu se vede, dar se simte în interiorul nostru.
Totul se întâmplă între noi, prin aer în mișcare.” (Arthur Balogh, contrabasist)
Foto – arhiva personală Arthur Balogh.