Expoziția de pictură naivă ”Satul viselor” semnată de Mariana Mihuț
6 decembrie 2024 – 10 ianuarie 2025 @ 19:30 –
Stilul său unic, caracterizat prin culori vii și o atenție deosebită la detalii, îi conferă un loc aparte în rândul artiștilor naivi contemporani.
Articol de Dana Florea, 6 decembrie 2024, 19:30
De Sfântul Nicolae, vineri, 6 decembrie 2024, la Galeria Rotonda a Casei de Cultură a Municipiului Timișoara, va avea loc vernisajul expoziției de pictură ”Satul viselor” semnată de Mariana Mihuț. Prezintă Prof.univ.dr. Otilia Hedeșan.
Originară din Ținutul Hălmagiului, Mariana Mihuț reprezintă a patra generație din cunoscuta familie de pictori din Brusturi, județul Arad – cea a lui Ion Niță Nicodin, care este, pentru pictura naivă română, ceea ce a însemnat Le Douanier Rousseau, pentru pictura naivă universală.
După ce, copil fiind, Mariana Mihuț îl observă pictând pe bunicul ei, Petru, la vârsta de 16 ani ea își descoperă, la rândul său, darul și pasiunea pentru pictură și expune alături de bunicul și de mătușa sa, Rodica Nicodin, la importante expoziții și festivaluri de artă naivă din țară, din București sau din străinătate.
Astfel, aproape fără să-și dea seama, Mariana Mihuț devine un adevărat ambasador al artei naive din România și intră „pe ușa din față” în lumea artiștilor recunoscuți pe plan internațional, înscriindu-se în marea familie a pictorilor naivi, care se manifestă cu aceeași candoare și lipsă de canoane și în secolul XXI, precum părintele acestui gen plastic, Le Douanier Rousseau.
Adevăratul punct de cotitură în cariera Marianei Mihuț a fost anul 2005, când francezii descoperă pictura ei naivă, expusă la Nantes, apoi la cel mai prestigios muzeu francez de artă naivă în castelul din Laval, orașul natal al lui Le Douanier Rousseau.
Artista participă la importante expoziții internaționale de artă naivă, organizate la Bruxelles, Copenhaga, Madrid, Ierusalim sau China, iar lucrările sale sunt expuse permanent în galerii cunoscute, precum Galeria Jacqueline Bricard din Lourmarin sau Muzeul Daubigny din Auvers-sur-Oise.
Stilul său unic, caracterizat prin culori vii și o atenție deosebită la detalii, îi conferă un loc aparte în rândul artiștilor naivi contemporani. În fața șevaletului și a pânzei, Mariana Mihuț creează un sat care este doar al ei, probabil satul visat de copilul devenit adult – așezat într-o vale pitorească din Munții Apuseni, depănând, cu uimire și nostalgie, povești din cotidianul unei vieți liniștite pe parcursul celor patru anotimpuri, cu jocurile copiilor, creșterea vitelor, culesul merelor și al fânului, marile sărbători creștine etc.
Liniile curbe ale dealurilor, ale cărărilor care urcă și coboară de la o casă la alta sau care duc la biserică, coroanele copacilor, ale căpițelor de fân, impresionează ochiul spectatorului. Culorile luminoase – verdele crud al pajiștilor înflorite, galbenul generos al toamnei, albul strălucitor al nămeților de zăpadă, cerul înstelat al nopților de Crăciun, dar mai ales roșul basc al acoperișurilor și al merelor de toamnă predomină, descriind un cadru feeric, în care trăiesc, muncesc și sărbătoresc oamenii de la munte. Mariana Mihuț pictează, însă, mai ales copiii – veseli, profitând din plin de libertate și de frumusețea acestor meleaguri, indiferent de anotimp.
Arta Marianei Mihuț nu reproduce liniile viguroase ale picturii lui Ion Niță Nicodin, nici umorul și verva lui Petru Mihuț, ci invită privitorul să intre într-o lume dominată de blândețe și feminitate, învăluită într-o lumină magică, care transformă satul românesc autentic într-un „colț de Paradis”.
Expoziția este deschisă până în 10 ianuarie 2025 și poate fi vizitată de luni până vineri între orele 9.00 – 17.00. Sâmbătă și duminică este închis.
Intrarea este liberă.
Mai multe eevnimente din Timișoara și din partea de vest a țării.