Ascultă Radio România Timișoara Live • 

Orchestra Facultății de Muzică și Teatru – UVT concertează de Ziua Culturii Naționale

Interviu: Christian Câșleanu, dirijorul orchestrei.

Orchestra Facultății de Muzică și Teatru – UVT concertează de Ziua Culturii Naționale

Articol de Simona Stoița, 14 ianuarie 2025, 12:56

Universitatea de Vest – Facultatea de Muzică și Teatru, în parteneriat cu Filarmonica „Banatul” Timișoara, vă invită să celebrați Ziua Culturii Naționale, printr-un Concert simfonic extraordinar susținut de Orchestra Facultății de Muzică și Teatru, sub bagheta maestrului Christian Câșleanu.

Evenimentul muzical va avea loc miercuri, 15 ianuarie 2025, începând cu ora 19:00, la Sala „Capitol” a Filarmonicii „Banatul”.

Programul concertului simfonic va include lucări de Constantin Silvestri, Jean Sibelius, Wolfgang Amadeus Mozart, Arvo Pärt, Ludwig van Beethoven.

Soliste: Eva Dumitru, Timeea Ardelean, Daniela Godea – studente, clasa de vioară condusă de lect. univ. dr. Vlad Popescu (FMT-UVT).

INTERVIU (exclusivitate) / Christian Câșleanu, dirijor – Orchestra Facultății de Muzică și Teatru – UVT

Concertul simfonic, din 15 ianuarie 2025, pe scena Filarmonicii „Banatul” Timișoara, la Sala „Capitol”, este un dublu eveniment. Se va desfășura de Ziua Culturii Naționale și va aduce în fața publicului măiestria interpretativă a studenților Facultății de Muzică și Teatru din Timișoara.

Acest concert reprezintă mult mai mult decât o simplă întâlnire muzicală”.

Este o afirmație puternică a identității noastre culturale.

Un prilej de reflecție asupra valorilor care ne definesc ca popor și ca parte a unei comunități artistice globale.

A fi pe scenă de Ziua Culturii Naționale este o responsabilitate, dar și o onoare.

Lucrarea lui Constantin Silvestri, Jocuri populare românești din Transilvania”, este o celebrare a tradiției și a autenticității românești.

Ne aduce pe scenă esența spiritului popular, prin ritmurile și melodiile care evocă bucuria, melancolia și energia din comunitățile din România.

Este un omagiu adus moștenirii noastre folclorice și un “reminder” al bogăției culturale pe care o purtăm cu noi.

În contrapunct, repertoriul clasic cu Mozart și Beethoven aduce universalitatea.

Concertul de vioară nr. 3, partea întâi, de W. A. Mozart, strălucește prin eleganță și claritatea sa, iar Simfonia Nr. 2 de Ludwig van Beethoven impresionează prin dinamism, optimism și spirit inovator.

Aceste lucrări ne amintesc de forța unificatoare a muzicii, care transcende granițele culturale și temporale.

Vorbim direct inimilor oamenilor, indiferent de epocă sau locul în care trăiesc.

Adăugând dimensiunea contemporană, “Fratres” de Arvo Pärt aduce profunzime emoțională și meditație.

Este o lucrare care vorbește despre timp, memorie și spiritualitate, conectând trecutul și prezentul într-o manieră subtilă, dar puternică.

Această alegere subliniază faptul că muzica este un limbaj viu care continuă să evolueze și să inspire.”

Ce reprezintă, în viața dvs. profesională, această nouă provocare, calitatea de dirijor al Orchestrei Facultății de Muzică și Teatru a Universității de Vest din Timișoara?

Această provocare de a dirija Orchestra Facultății de Muzică și Teatru este mai mult decât o funcție.

Este o misiune educațională și artistică deosebit de valoroasă.

Reprezintă o oportunitate rară de a contribui direct la formarea noii generații de muzicieni, nu doar prin transmiterea cunoștințelor tehnice, ci și prin modelarea unei perspective artistice și umane mai largi.

A fi dirijorul acestui ansamblu înseamnă a juca un rol esențial în transformarea unor studenți talentați în muzicieni compleți și încrezători, pregătiți să înfrunte complexitățile carierei lor.

Pentru mulți dintre studenți, a face parte din această orchestră înseamnă să pășească pe scenă pentru prima lor experiență în fața unui public, într-o orchestră.

Aceasta este o ocazie de neprețuit, de a se confrunta cu emoțiile, presiunile și bucuria unei performanțe live.

Încerc să transform aceste momente într-o experiență pozitivă care să le dezvolte încrederea în sine și să-i pregătească pentru viitoarele lor provocări profesionale.

Experiența de scenă nu este doar despre a cânta bine.

Este despre a învăța să comunici prin muzică și să creezi o legătură emoțională cu publicul.

Pentru mine, această provocare este și o formă de a da”, înapoi, comunității artistice care m-a format.

Îmi aduc aminte cu recunoștință de mentorii mei și de sprijinul pe care l-am primit în propria mea dezvoltare.

Acum, rolul meu este să fiu acel mentor pentru tinerii muzicieni de astăzi.

Să le ofer șansa de a-și construi cariera, pe o fundație solidă, pe cunoștințe, experiență și pasiune pentru muzică.”

Cu ce argumente ați pornit în acest demers dirijoral, alături de tinerii muzicieni?

Principalul argument a fost dorința de a-i sprijini pe tinerii muzicieni, în descoperirea și dezvoltarea propriului potențial artistic.

Încrederea în capacitatea lor de a aborda lucrări diverse, de la repertoriul clasic până la cel contemporan, a fost un alt motiv central.

Am considerat esențial să ofer studenților un mediu de lucru profesionist, unde să poată experimenta și învăța din provocările muzicii orchestrale.

În plus, cred în valoarea colaborării colective ca fundament al unei cariere muzicale de succes.”

Cum se traduce dialogul muzical pe care îl cultivați cu discipolii din ansamblul orchestral?

Dialogul muzical este bazat pe încredere, deschidere și respect reciproc.

Încurajez întrebările și propunerile, pentru ca fiecare instrumentist să se simtă implicat activ în procesul artistic.

Rolul meu este să ghidez ansamblul, dar și să ofer fiecărui student spațiu, pentru a înțelege, profund și personal, partitura.

Fiecare repetiție devine un atelier de explorare sonoră în care greșelile sunt privite ca pași necesari spre perfecționare.

Acest dialog este motorul evoluției lor ca muziceni și interpreți.”

Din ce piese” se compune viziunea dvs. dirijorală? Se poate vorbi despre un anume grad de adecvare”, având în fața dvs. tineri muzicieni în devenire?

Viziunea mea drijorală este construită pe trei piloni principali.

Înțelegerea profundă a partiturii.

Construirea unei relații coezive între membrii orchestrei.

Transmiterea unei interpretări autentice către public.

Cu tinerii muzicieni în devenire ajustez cerințele în funcție de nivelul și de potențialul lor, dar fără a diminua standardele artistice.

Încerc să îmbin rigoarea tehnică și creativitatea, oferind repere clare, dar și libertatea de a experimenta.

Acest echilibru îi ajută să învețe cum să abordeze lucrări complexe și să crească în încrederea lor interpretativă.”

Cu privire la cerințele pe care le propuneți în arta interpretativă, pentru a desăvârși decodificarea” partiturii, ce feedback aveți de la instrumentiștii din orchestră?

Eu cred că feedback-ul este în general pozitiv și constructiv.

Mulți dintre studenți apreciază faptul că cerințele sunt clare și susținute de explicații care îi ajută să înțeleagă mai bine atât tehnica, cât și intențiile expresive ale unei lucrări.

În același timp, există sigur momente de provocare, mai ales atunci când insist asupra detaliilor tehnice sau interpretative, care necesită efort suplimentar.

Cu toate acestea, odată ce rezultatele devin vizibile, se simt motivați și încurajați de progresul lor.”

Care sunt căutările” dvs.? Ce se găsește dincolo de partitură”?

’Dincolo de partitură’, caut acele elemente subtile care transformă sunetele în experiențe profunde, capabile să emoționeze, să inspire și să creeze legături autentice cu publicul.

Emoția este nucleul oricărei interpretări. Fără ea, muzica riscă să devină doar o succesiune de sunete corect executate.

De aceea încerc să înțeleg nu doar ce a dorit compozitorul să transmită, ci și cum acea intenție poate fi reinterpretată, într-un mod relevant pentru publicul contemporan.

Narațiunea este un alt element central.”

Fiecare lucrare poartă o poveste”, fie explicită, fie sugerată.

Rolul meu ca dirijor este să descopăr această poveste ascunsă în partitură” și să o traduc” într-un limbaj care să rezoneze cu cei din sală.

De exemplu, în “Fratres”, de Arvo Pärt, narațiunea nu este una concretă, ci mai degrabă spirituală.

O meditație asupra timpului și eternității pe care, împreună cu solista Daniela Godea, încercăm să o transpunem într-un moment sonor care să invite la introspecție.

Pe de altă parte, în Simfonia Nr. 2, de Ludwig van Beethoven, povestea este despre optimism, energie și triumf, iar interpretarea trebuie să reflecte această vitalitate.

Conexiunea cu publicul este rezultatul acestor căutări”.

Muzica este în esență un limbaj al emoțiilor și al ideilor, iar pentru mine este esențial ca această comunicare să fie bidirecțională.

Fiecare interpretare este o conversație.

Noi ca ansamblu spunem ceva, iar publicul răspunde cu energia și reacțiile sale.

O interpretare reușită creează o punte între scenă și sală, iar acest schimb” este cel care face ca muzica să fie vie.

În acest proces, explorarea relației dintre intenția compozitorului și sensibilitatea interpretului devine un punct central.

Nota scrisă este doar punctul de plecare.

Compozitorul ne oferă un cadru, dar interpretul aduce lucrarea la viață, prin prisma propriilor trăiri, intuiții și înțelegeri.

Este un act de echilibru delicat în care respectul pentru partitură trebuie să fie dublat de curajul de a adăuga o notă personală, fără a distorsiona însă mesajul original.

Căutările mele, dincolo de partitură”, nu se opresc la tehnică sau stilistică.

Ele includ reflecția asupra sensului fiecărei fraze, a rolului fiecărui instrument și mai ales a modului în care toate acestea contribuie la creația unui moment muzical unic, care să rămână întipărit în memoria și sufletele celor care ascultă.

Scopul final este ca fiecare interpretare să fie vie, autentică și memorabilă!

O experiență care să reamintească tuturor că muzica nu este doar un act artistic, ci unul profund uman.”

Ce așteptări aveți? Ce vă propuneți să construiți cu și prin ansamblul orchestral al facultății?

Așteptările mele pentru acest ansamblu orchestral sunt mari, dar bine ancorate în potențialul extraordinar al studenților care fac parte din el.

Văd în această orchestră nu doar un grup de tineri talentați, ci și o platformă educațională și artistică ce poate deveni un simbol al excelenței academice și interpretative.

Îmi propun să creez un mediu în care fiecare student să aibă oportunitatea de a-și explora pe deplin potențialul.

Acest lucru înseamnă nu doar să învețe tehnica și să își perfecționeze abilitățile individuale, ci și să înțeleagă importanța colaborării și a responsabilității colective.

Lucrul într-o orchestră profesionistă necesită o disciplină riguroasă, o capacitate de ascultare activă și o sensibilitate muzicală care se construiesc treptat.

Rolul meu este să le ofer studenților un context în care aceste abilități să fie dezvoltate la cel mai înalt nivel, dar și să le insuflu plăcerea de a face muzică împreună.”

Un alt obiectiv important este diversificarea repertoriului abordat de ansamblu.

Pe lângă capodoperele clasice și romantice, cred cu tărie că este esențial să introducem studenții și publicul în lumea muzicii contemporane.

Muzica românească contemporană, în special, merită mai multă vizibilitate, iar acest ansamblu poate juca un rol semnificativ în promovarea compozitorilor actuali.

Totodată, abordarea unui repertoriu variat ajută studenții să devină muziceni mai versatili și să se adapteze mai ușor provocărilor pe care le vor întâlni în carieră.

Cred în importanța stabilirii unui dialog” între tradiție și inovație.

Clasicii universali (Mozart, Beethoven, Brahms) ne oferă o bază solidă, un punct de plecare pentru explorarea muzicii, dar, în același timp, muzica contemporană ne provoacă să gândim diferit.

Să experimentăm noi forme de expresie și să fim relevanți pentru publicul de azi.

În acest context, orchestra poate deveni un liant” între trecut și viitor, între rădăcinile culturale și explorarea artistică.

În final, succesul acestei orchestre nu se va măsura doar prin aplauzele publicului sau prin recunoașterea criticilor, ci și prin impactul pe care îl va avea asupra vieții studenților care trec prin această experiență.

Dacă reușim să formăm nu doar muzicieni excelenți, ci și oameni pasionați, capabili să inspire și să îmbogățească comunitățile din care vor face parte, atunci îmi voi considera misiunea îndeplinită.

Acesta este, în esență, visul meu. Să construim împreună o orchestră care să fie un model de excelență și o sursă de inspirație!”

Programul concertului simfonic este ofertant, o adevărată călătorie muzicală”. Cum au înțeles studenții muzicieni aceste pietre de încercare”?

Programul concertului reprezintă o provocare diversă ce pune în valoare multiple fațete ale interpretării orchestrale și oferă studenților o experiență formativă bogată.

Fiecare lucrare a adus cu sine un set unic de cerințe tehnice și expresive, transformând repetițiile într-un proces intens de descoperire artistică și de rafinare a abilităților interpretative.

Diversitatea repertoriului a fost un motor de motivație pentru tinerii muzicieni.

Fiecare lucrare le-a oferit șansa de a explora stiluri diferite, de la folclor la clasicism, romantism și minimalism contemporan.

Această varietate i-a ajutat să-și extindă orizonturile muzicale și să-și aprofundeze înțelegerea asupra rolului lor, ca parte a unei orchestre.

Fiecare repetiție a fost o ocazie de a descoperi ceva nou, de a depăși limitele personale și de a contribui la un rezultat colectiv memorabil.

În final, efortul studenților s-a dovedit nu doar un exercițiu tehnic, ci și o explorare artistică profundă care îi pregătește pentru viitoarele lor cariere muzicale.”

Concertul de față reprezintă o încununare a acestui parcurs și o celebrare a dedicării lor pentru excelență.

Dragi ascultători, dragi iubitori ai muzicii, vă așteptăm cu drag la Concertul simfonic, din 15 ianuarie 2025, unde sărbătorim împreună Ziua Culturii Naționale!

Repertoriul variat, interpretat de tinerii noștri muzicieni talentați, promite să vă ofere o experiență de neuitat.

Fiecare moment va fi un dar oferit culturii și artei!

Concertul simfonic va fi miercuri, 15 ianuarie 2025, la ora 19:00, în Sala Capitol”, cu Orchestra Facultății de Muzică și Teatru din Timișoara, cu solistele Timeea Ardelean, Eva Dumitru și Daniela Godea. Intrarea este liberă, pe bază de rezervări.

Veniți să susțineți tinerii artiști și să ne bucurăm împreună de această celebrare!” (Christian Câșleanu, dirijor)

Rezervări prealabile la adresa de e-mail: secretariat.decanat.fmt@e-uvt.ro

Sursa foto – Christian Câșleanu, arhiva personală.

 

Cafenea literară în tramvai și spectacole artistice de Ziua Culturii Naționale la Timișoara
Cultură duminică, 12 ianuarie 2025, 14:23

Cafenea literară în tramvai și spectacole artistice de Ziua Culturii Naționale la Timișoara

Timișorenii sunt așteptați la Cafeneaua culturală în tramvai pentru a marca Ziua Culturii Naționale. Universitatea de Științele Vieții...

Cafenea literară în tramvai și spectacole artistice de Ziua Culturii Naționale la Timișoara
Peste 12.000 de vizitatori la expoziţia dedicată lui Caravaggio de la Timișoara
Cultură joi, 9 ianuarie 2025, 14:16

Peste 12.000 de vizitatori la expoziţia dedicată lui Caravaggio de la Timișoara

Peste 12.000 de vizitatori au trecut deja pragul expoziţiei Caravaggio, deschisă la Muzeul Naţional de Artă Timişoara. Expoziţia prezintă...

Peste 12.000 de vizitatori la expoziţia dedicată lui Caravaggio de la Timișoara
Peste 95.000 de spectatori, anul trecut, în cinematografele istorice ale Timișoarei
Cultură miercuri, 8 ianuarie 2025, 09:38

Peste 95.000 de spectatori, anul trecut, în cinematografele istorice ale Timișoarei

Cinema Victoria, redeschis de peste doi ani, Cinema Timiş, care funcţionează de un an, şi Cinema Studio, redeschis în decembrie, au strâns...

Peste 95.000 de spectatori, anul trecut, în cinematografele istorice ale Timișoarei
Muzeul de Artă din Timişoara începe anul cu o competiție pentru vizitatori
Cultură sâmbătă, 4 ianuarie 2025, 10:04

Muzeul de Artă din Timişoara începe anul cu o competiție pentru vizitatori

Muzeul Naţional de Artă Timişoara invită publicul, la început de an, să descopere “Exponatul lunii” ianuarie. Concursul MNArT, „Exponatul...

Muzeul de Artă din Timişoara începe anul cu o competiție pentru vizitatori
Cultură luni, 30 decembrie 2024, 22:18

A încetat din viață Victoria Bobescu, una din vocile simbol ale Radio Timișoara

Una dintre vocile simbol ale Radio Timișoara, Victoria Bobescu, a încetat astăzi din viață. Cei care doresc îi pot aduce un ultim omagiu la...

A încetat din viață Victoria Bobescu, una din vocile simbol ale Radio Timișoara
Cultură luni, 23 decembrie 2024, 18:40

Maria Voronca, actrița emblemă a Lugojului, Cetățățean de onoare al municipiului

Maria Voronca, actrița ce a marcat scena teatrală din România timp de peste șase decenii, primește titlul de „Cetățean de onoare” al...

Maria Voronca, actrița emblemă a Lugojului, Cetățățean de onoare al municipiului
Cultură sâmbătă, 14 decembrie 2024, 17:11

Librăria “La Două Bufnițe” și povestea unei prietenii îndelungate

O prietenie trainică s-a transformat într-o afacere de succes cu și despre cărți. “La Două Bufnițe” este librăria independentă care a...

Librăria “La Două Bufnițe” și povestea unei prietenii îndelungate
Cultură sâmbătă, 14 decembrie 2024, 12:53

Record de vânzare pentru lucrarea “Ţărăncuţă odihnindu-se” semnată de Nicolae Grigorescu

Vânzarea lucrării „Ţărăncuţă odihnindu-se” (1870-1880) semnată de Nicolae Grigorescu, la suma de 365.000 de euro, reprezintă un nou...

Record de vânzare pentru lucrarea “Ţărăncuţă odihnindu-se” semnată de Nicolae Grigorescu