REPORTAJ | Povestea școlii din Timiș unde copiii vin bucuroși la cursuri. Ore remediale, rechizite și excursii, prin forțe proprii
Managementul bun al unei școli poate face diferența între eșec și succes, când vine vorba despre elevi. La școala gimnazială din Săcălaz dar și la grădinițele din subordine, copiii nu plătesc nimic pentru rechizite, ore de pregătire pentru examenele naționale și, de multe ori, nici pentru hăinuțe sau excursii.

Articol de Radio Timișoara, 21 februarie 2025, 14:21
Cu ajutorul Planului Național pentru Reducerea Abandonului Școlar, o directoare din ruralul timișean a reușit să pună pe picioare o comunitate școlară incluzivă și plină de copii fericiți.
Când pășești în Școala Gimnazială din Săcălaz, se aud râsete de copii și pașii grăbiți ai profesorilor, să ajungă rapid la catedră. Iar asta se întâmplă și după-amiaza, când elevii de gimnaziu au ore remediale.
Directoarea Manuela Matits a început, de la preluarea mandatului său, în 2022, să ridice atât nivelul de învățare cât și de confort al elevilor.
„Noi am încercat să ajutăm cumva școala Săzălaz, având în vedere că o cunosc foarte bine de foarte mulți ani. Acesta este al 26-lea an de când sunt la școală. Practic e o viață de om. Am avut mai puțini ani când am venit aici decât vechimea pe care o am acum și cunosc foarte bine copiii, comunitatea, părinții, familiile. Cunosc foarte bine locul în care trăiesc, de asemenea specificul acestei comunități. Atunci când noi am preluat, am gândit un proiect, chiar înainte de a fi director, eram director adjunct la ora respectivă când l-am depus, un proiect. Noi l-am numit atunci Educație Performantă pentru elevii din Săcălaz și este dedicat doar copiilor de clase gimnaziale, pentru că acolo am observat că scade interesul familiilor față de copii. Când încep să vină la grădiniță, în clasele primare, părinții sunt mult mai implicați. La clasele gimnaziale scade interesul și atunci acest proiect s-a dedicat elevilor de gimnaziu”, spune Manuela Matits.
O viață mai bună pentru copii
Manuela Matits a venit în Săcălaz ca dascăl de când a terminat liceul iar, de doi ani, de când este director, s-a preocupat să facă viața copiilor mai bună. A scris, alături de directorul adjunct, proiect după proiect, pentru a deconta sau a oferi gratuit cât mai multe condiții elevilor.
“Am gândit niște meditații remediale pentru copiii de clase gimnaziale la Eomână și Matematică pentru că vine Evaluarea națională și, până la urmă, interesul nostru a fost să creștem nivelul și procentul de promovare, ceea ce s-a și întâmplat. Acesta este al treilea an consecutiv când se fac meditații. Elevii sunt repartizați pe zile și vineri, o dată pe săptămână, o masă caldă pentru ei. Avem o oră de Română și o oră de Matematică pentru fiecare clase gimnaziale, a V-a, a VI-a, a VII-a, a VIII-a, atât din Săcălaz cât și din Beeregsău Mare. Pe urmă, acest proiect a conținut și faptul că în fiecare an li s-au dat rechizite la toți copiii de gimnaziu, deci nu doar la cei din grupul țintă. Am dat cărți la fel la toți copiii de gimnaziu. Toți au mers în excursii, dacă ne ajută Dumnezeu, anul ăsta e al doilea an când organizam excursii în baza proiectului PNRAS”, spune Manuela Matits.
Nevoile esențiale ale copiilor
Directoarea adjunctă, Sorina Pârvan, muncește cot la cot cu directoarea, să poată să atragă fonduri. Totul doar pentru binele copiilor.
“În momentul în care am venit ca și conducere nouă la Școala Gimnazială Săcălaz, am dorit să identificăm întâi nevoile școlii, nevoile comunității. Și am identificat aceste nevoi. Veneau copii care, efectiv, nu mâncaseră, n-aveau pachețel de mâncare la ei. Erau copii care n-aveau rechizite, aveam copii care veneau la școală cu o îmbrăcăminte, papucei fraților mai mari. Am avut cazuri în care copiii absentau pentru că nu li se uscaseră hăinuțele și lucrul acesta ne-a determinat să gândim proiecte la acest nivel și să venim în sprijinul lor. Noi ne gândeam în primul rând la copii și de aceea ne-am gândit care sunt nevoile lor stringente. Mâncarea, pentru că în piramida lui Maslow, dacă nu ai asigurat nevoile fiziologice, nu poți oricât aș vorbi de-o frumos la oră”, spune Sorina Pârvan.
Iar părinții văd din plin toate acestea. Dacă înainte își direcționau copiii către școlile de la oraș, Timișoara mai precis, acum, nu mai văd decalajul dintre școala urbană și cea din localitatea de domiciliu. E un lucru îmbucurător că sunt oferite toate aceste facilități celor mici.
Omul sfințește locul și de la catedră. Școala din Săcălaz are dascăli dedicați, angajați care muncesc din greu să ridice nivelul școlii din comunitate.
Reporter: Ioana Sapianu