Juridic | Eșalonarea plății facturilor de energie electrică primite retroactiv
Cum se pot eşalona la plată sumele în cazul în care furnizorul emite factură de energie electrică pentru o perioadă de facturare mai mare decât cea prevăzută în contract?

Articol de Dana Florea, 24 februarie 2025, 13:30
Bine v-am regăsit, dragi ascultători, în cadrul rubricii noastre juridice.
Astăzi voi răspunde unui ascultător din localitatea Tormac, jud.Timiș, care ne-a transmis următorul mesaj : « Am primit o factură de energie electrică în luna februarie în valoare de 9000 lei. Sunt client Hidroelectrica de 2 ani și 6 luni, perioadă în care nu am primit nici o factură, în ciuda insistențelor mele de a mi se factura energia consumată. Ce pot face, că nu dispun de toți banii să plătesc toate facturiile? Vă mulțumesc anticipat!”
Într–adevăr, astfel de situații beneficiază de o reglementare specială prin Regulamentul de furnizare a energiei electrice la clienții finali, aprobat prin Ordinul Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei nr.5/2023.
Astfel, potrivit acestui Regulament, « În cazul în care furnizorul emite factura pentru o perioadă de facturare mai mare decât cea prevăzută în contract sau stabilită conform reglementărilor în vigoare, furnizorul este obligat să eşaloneze la plată sumele datorate de client, în tranşe egale, pe o perioadă cel puţin egală cu perioada de facturare pentru care a fost emisă factura. Plata fiecărei tranşe se realizează la termenul stabilit prin planul de eşalonare elaborat de către furnizor. Neplata unei tranşe din planul de eşalonare în termenul stabilit dă dreptul furnizorului să aplice măsurile prevăzute în contract pentru neachitarea în termen a facturilor emise de furnizor.”
De asemenea, potrivit aceluiași Regulament, furnizorul are obligaţia să pună la dispoziţia clientului cel puţin două modalităţi de plată a facturii, dintre care cel puţin una fără comisioane pentru plata sumelor aferente şi care să nu creeze discriminări nejustificate între clienţi.
Aceasta procedura de eșalonare și de plată a facturilor emise de furnizorul de energie electrică este menită să acorde suportul necesar consumatorilor de energie electrică pentru care facturarea consumurilor de energie pe o perioadă mai mare de timp devine împovărătoare urmare a sumelor mari de plată și a timpului relativ scurt până la scadență.
În acest mod se poate evita aplicarea măsurilor sancționatorii de către furnizori care, potrivit aceluiași regulament, pot consta în:
- Aplicarea de dobânzi penalizatoare în termenul și în condițiile prevăzute în contractul de furnizare a energiei electrice;
- Solicitarea constituirii sau actualizării de către client a unei garanții, în conformitate cu prevederile contractuale;
- Întreruperea alimentarii cu energie electrică a locului de consum;
- Rezilierea contractului de furnizare a energiei electrice.
Raportat la cele de mai sus, recomandăm ascultătorului nostru să ia legătură cu furnizorul de energie electrică în vederea semnării unui acord de eșalonare la plata a facturii care cuprinde valoarea consumului facturat pentru mai multe luni.
Sunt avocat Florentina Micula Folea și aștept în continuare întrebările dumneavoastră la adresa de e-mail secretariat@radiotimisoara.ro sau prin posta pe adresa Radio Timișoara din str.Pestalozzi nr.14 A.
Vă mulțumesc!
Mai multe sfaturi juridice găsiți AICI.
(Foto: pixabay.com)