Prezență mare la dezbaterea de la Timișoara despre noile planuri cadru pentru învățământul liceal
Aula Magna a Universității de Vesta a fost plină de profesori din mediul preuniversitar, care au venit cu probleme și întrebări legate de planul cadru propus de Ministerul Educației.

Articol de Radio Timișoara, 5 martie 2025, 07:13
Sute de profesori de liceu au participat la dezbaterea organizată la Timișoara de Ministerul Educației pe marginea proiectului privind noilor planuri-cadru pentru învățământul liceal.
Cadrele didactice au profitat de prezența reprezentanților Ministerului Educației pentru a-și expune îngrijorările legate de urmările pe care le-ar avea modificările propuse în orarul liceenilor. Printre cele mai vitregite discipline de studiu sunt Istoria și Geografia. Urmează ca propunerile profesorilor să fie condensate și trimise către București pentru analiză.
Profesorii acuză lipsa unor materii și atrag atenția că eliminarea sau minimizarea lor din curicula tinerilor ar putea avea urmări îngrijorătoare.
“Nemulțumirile sunt foarte multe, mai ales că la fiecare modificare a planurilor cadru s-au scos ore de Biologie, s-au scos de la tehnologic, s-au scos de la teoretic Uman, acum se scoate de la teoretic Mate-Info. Biologia este totuși disciplină care face parte dintre științele de Real și în acest context nu este normal și ca disciplină de bacalaureat să nu se mai studieze într-un chiul comun la clasele a XI-a și a XII-a”, spune un cadru didactic.
„În primul rând, faptul că la profilul tehnologic numărul de ore este redus pe întreaga durata școlarizării este un factor demotivant în a studia Matematica. Un alt aspect foarte important din punctul meu de vedere este faptul că la liceele pedagogice nu se mai studiază matematică în mod obligatoriu în ultimii doi ani de studiu, ceea ce ridică mai semne de întrebare ceea ce privește nivelul de pregătire a viitorilor învățători, sau mă rog, profesor pentru învățământul primar”, spune un cadru didactic.
Istoria și Geografia, motive de îngrijorare
Geografia este mai mult absentă din curicula propusă de noul plan cadru. Roxana Lazar, profesor de geografie, a dorit să-și exprime îngrijorarea față de acest lucru.
“Avem o nemulțumire pentru că noi considerăm că Geografia reprezintă și identitatea națională, dar Geografia înseamnă și perceperea situațiilor din mediu, din prezent. Dacă ne gândim la schimbările climatice, la toate fenomenele de dezastre naturale pe care le întâlnim și, de ce nu, să vorbim și de societatea și problemele pe care le are societatea în prezent. Toate aceste lucruri le studiem la Geografie”, spune Roxana Lazăr.
Istoria este și a o cenușăreasă a implementării unui posibil nou plan cadru în forma propusă, explică Sorin Ionescu, profesor de istorie și director al Colegiului Național Bănățean.
“Printr-o omisiune, așa cum știți, omisiune cu ghilimele de rigoare, Istoria a fost scoasă de la clasa XI-a și XII-a și înlocuită cu două discipline, Istoria holocaustului și Istoria comunismului, care pot fi integrate foarte simplu într-o materie de tip Istorie în care să avem o perspectivă generală. Sigur că suntem într-un stadiu al dezbaterilor, și așteptăm să vedem finalitatea acestui produs”, spune Sorin Ionescu.
Științele exacte, pe planul secund
Profesorul Marius Lobaza trage atenția și asupra faptului că științele exacte, deși indispensabile, au fost trecute pe plan secund.
“În principal, să spunem, acest plan cadru este scos aiurea în acest moment. Pentru că nu știm ce vom face, ce materie vom preda, nu știm ce înseamnă două ore, ajunge, nu ajunge, trei ore ajung, nu ajung. Nu are nicio perspectivă de dezbatere, de fapt, acest plan cadru. Pe de altă parte, ceea ce am constatat este că disciplinele STEM au fost puse în planul 2. Practic, în afară de Matematică-Informatică, în rest toate liceele, Matematica, Fizica, Chimia, Biologia, sunt puse în stand-by în planul al doilea”, spune Marius Lobază.
Ministrul Educației, Daniel David, a avut o intervenție la începutul dezbaterii, în care a spus că planul cadru a fost gândit să acopere nevoile actuale ale elevilor. Acesta a semnalat că o modificare a învățământului liceal trebuie făcută.
O discuție constructivă
Discuția a fost una constructivă în linii mari, chiar dacă au existat momente divergente, spune inspectorul școlar general Aura Danielescu.
“Eu aș aprecia că tot ceea ce dumnealor au spus, sigur că vine în primul rând din pregătirea dumnealor pe care o au, dar aș aprecia ca noi, în Timiș, să reușim să sintetizăm puțin tot ce s-a întâmplat în această după-amiază și seară. Eu o să mă ocup să transmit spre Ministerul Educației, pur și simplu, foarte succint propunere. Aș spune ca noi să fim mai pragmatici, să venim cu o idee simplă, concisă, o propunere clară, pentru că nu este suficient doar să criticăm, ci este important să venim cu soluții”, spune Aura Danielescu.
Dezbaterea de la Timișoara a fost ultima organizată în teritoriu de Ministerul Educației pentru proiectul de plan cadru propus. O ultimă discuție generală va avea loc în 6 martie în online.
Reporter: Ioana Sapianu