Fobia școlară sau teama nevăzută a copiilor. “Un copil care nu poate să vină la școală arată o neputință reală”
Fobia școlară nu este doar o simplă lipsă de motivație, ci o problemă care poate afecta dezvoltarea emoțională și educația celor mici.

Articol de Radio Timișoara, 13 martie 2025, 07:22
Fobia școlară este o problemă serioasă care afectează un număr îngrijorător de copii și adolescenți. E o formă de anxietate care se manifestă printr-o teamă intensă și persistentă de a merge la școală, care nu trebuie confundată însă cu simpla lipsă de dorință de a învăța sau cu lenea.
Fobia școlară e o reacție profundă de stres care poate avea efecte negative asupra dezvoltării emoționale, sociale și academice a copilului. Gabriela Manuela Dragomir, profesor consilier la Liceul William Shakespeare din Timișoara.
“Fobia școlară este un fenomen complex. E practic un diagnostic și, deseori, cu siguranță că putem să auzim din partea unor sceptici că dorește copilul să chiulească sau nu vrea să vină la școală pentru că s-a obișnuit în nu știu ce context. Cu adevărat niciun copil nu vrea să chiulească. Incapacitatea de a îndeplini un rol în viața ta la un moment dat reprezintă un simptom serios. Deci un copil care nu poate să vină la școală ne exprimă o neputință reală a lui, a familiei lui. Pentru că, de fapt, incapacitatea copilului de a rezista în mediul școlar este un simptom și al familiei și o suferință a familiei. E un moment foarte greu pentru familie, pentru copil, pentru că el, practic, nu reușește să se ridice la nivelul grupei lui de vârstă”, explică Gabriela Manuela Dragomir.
Acest tip de anxietate poate să apară la orice vârstă, iar printre cauze se numără frica de eșec, problemele de integrare socială, separarea de părinți sau orice eveniment stresant.
Simptomele fobiei școlare
Fobia școlară se poate manifesta printr-o varietate de simptome, care pot fi atât fizice cât și emoționale, spune profesorul consilier Gabriela Manuela Dragomir.
„În aceste situații, apar somatizări cu manifestări, cu dureri de burtică, cu stări de amețeală, greață, uneori să ajunge până la leșin. E o formă de fobie socială. Transpirații, accelerarea bătăilor inimii. Este clar o nevoie mare de ajutor în astfel de situații. Profesorul consilier este primul care intervine în cazurile de fobie școlară sau de anxietate legată de școală și este foarte, foarte, foarte importantă legătura cu familia, colaborarea cu familia. Am cunoscut situații grave care s-au rezolvat într-un timp recunoscut record, să zicem, și situații care s-au ameliorat, au existat recăderi, tocmai pentru că nu a fost constantă colaborarea cu familia. Uneori, dacă fobia școlară persistă, e nevoie de implicarea psihiatrului infantil, poate un tratament de scurtă durată, cazul în care există foarte mare anxietate”, spune Gabriela Manuela Dragomir.
Școala acasă, o soluție?
Există cazuri severe în care părinții își doresc școlarizarea copilului la domiciliu, însă această absență poate fi chiar un regres, mai spune Gabriela Manuela Dragomir.
„Noi consiliem foarte mult pentru că școlarizarea la domiciliu este din nou un regres social și încercăm cumva să nu se ajungă acolo. Cel puțin în județul Timiș, încercăm să nu fie cazul. Părinții își doresc, dar îi sprijinim atât de mult și există așa de multă colaborare între școală, familie, să nu se ajungă, pentru că pentru noi e un regres în momentul în care copilul nu reușește să vină la școală, noi să-i dăm cadrul de a nu veni. Sunt situații în care copilul ajunge să fie spitalizat, există tentative de suicid, are diagnosticul de depresie severă și în astfel de situații, cu recomandare de la spital, copilul primește școlarizarea la domiciliu până la stabilizarea situației, de obicei se dă pe un an de zile, cu posibilitatea de a reveni la școală”, punctează Gabriela Manuela Dragomir.
Fobia școlară e o problemă reală, dar cu sprijin adecvat, înțelegere și intervenție timpurie, copiii pot învăța să își depășească temerile și să revină la o experiență educațională pozitivă.
Reporter: Mihaela Ioncelescu