Moş Crăciun, între legendă şi publicitate
Creştinii din toată lumea sărbătoresc astăzi Naşterea Domnului. Sărbătoarea a devenit legată şi de sosirea lui Moş Crăciun care împarte cadouri copiilor din întreaga lume.
Articol de Radio Timișoara, 25 decembrie 2015, 09:12
Moş Crăciun este reprezentat ca un om bătrân prietenos care împarte cadouri tuturor copiilor în noaptea de Crăciun. Legenda diferă de la o zonă la alta, însă acum Moş Crăciun este imaginat ca fiind îmbrăcat într-un costum roşu, având o barbă albă şi locuind într-o ţară nordică. În atelierul său, spiriduşii îl ajută la pregătirea cadourilor pe care le împarte apoi cu ajutorul unei sănii zburătoare, trasă de reni. În Australia, Moş Crăciun împarte darurile deplasându-se pe o placă de surf.
Principala sursă de inspiraţie pentru Moş Crăciun este Sfântul Nicolae din Myra. El a trăit în secolul al IV-lea şi a fost un episcop creştin al provinciei Licia din Anatolia bizantină, fiind renumit pentru faptul că împărţea cadouri oamenilor săraci. În două cărţi scrise în secolul XIII în Islanda, „Poetic Edda” şi „Prose Edda”, acesta este prezentat zburând pe un cal cu opt picioare numit Sleipnir ce putea călători pe distanţe lungi, astfel fiind comparat cu renii lui Moş Crăciun.
Sinterklaas, versiunea olandeză a Sfântului Nicolae, era îmbrăcat cu haine bisericeşti şi se urca pe acoperişurile caselor, trimiţându-le acestora cadouri prin horn. Christkindlein a devenit popular în Europa în secolul XIX. El aducea cadouri în secret copiilor, având ca ajutor un pitic numit Pelznickel.
Un rol important în crearea mitului l-a avut pastorul american Clement Clarke Moore. Acesta a scris un poem care îl prezenta pe Sfântul Nicolae ca şi un personaj simpatic, dolofan şi zâmbitor, care împarte cadourile din sania sa trasă de reni. Publicat pentru prima dată în ziarul Sentinel din New York pe 23 septembrie 1823, poemul a fost tradus şi publicat în întreaga lume.
În 1860, cotidianul Harper’s Illustrated Weekly a publicat un desen al lui Moş Crăciun, îmbrăcat într-un costum roşu ornat cu nasturi negri şi cu o curea din piele. Desenatorul ziarului, Thomas Nast, a promovat în 1885 ideea că reşedinţa lui Moş Crăciun se află la Polul Nord.
În 1931, Moş Crăciun a primit o nouă imagine printr-o campanie publicitară, desfăşurată de Coca-Cola. Compania foloseşte aceeaşi imagine a lui Moş Crăciun în campaniile publicitare realizate cu ocazia sărbătorilor de iarnă din acel moment până în prezent.