A început împingerea chesonului pe sub calea ferată la pasajul Solventul
Pasajul Solventul, o subtraversare pe sub 10 linii de cale ferată, a intrat în cea mai complexă etapă.
Articol de Radio Timișoara, 6 decembrie 2024, 17:38
Astăzi a început străpungerea pe sub calea ferată, un proces tehnologic unic în România, prin care tunelul propriu-zis va fi împins pe sub linii, fără ca traficul feroviar să fie oprit. Chesonul cu o lungime de aproximativ 70 de metri și o lățime de 28 de metri este împins dinspre strada Gării înspre Calea Bogdăneștilor.
Luigi Pastorelli, care a lucrat și la autostrada Lugoj-Timișoara, finalizată cu șase luni înainte de termen, a explicat cum se face împingerea uriașei structuri de beton.
“Chesonul acesta de beton s-a construit aici și acum vor fi împinse în față pe sub linie de cale ferată. Practic se pune niște prese, au un avansa de 50 centimetri, împinge 50 centimetri, iar se închide, se bagă un distanțier de 50, iar împinge și când a avansat 4 – 5 metri, se scoate distanțierele mici și se pune un distanțier lung”, explică Luigi Pastorelli.
Viceprimarul Ruben Lațcău a explicat că această fază ar trebui să fie terminată în primăvară, urmând ca vara viitoare sau cel târziu în toamna anului viitor să se poată circula prin pasaj.
“Această străpungere va dura undeva la două-trei luni de zile, nu poate să fie un termen exact, pentru că depinde foarte mult de ce găsim în subteran. Noi avem studii geotehnice, avem fundamentări tehnice foarte bune, dar putem să găsim foste rețele tehnice ale CFR-ului care nu mai apar pe hărți din perioada interbelică, sau chiar mai vechi. Undeva între jumătate de metru și metru pe zi odată ce ajunge la pământ va fi ritmul de împingere. Obiectivul este ca undeva în februarie-martie să fim pe poziția finală și în vara anului viitor să putem să trecem cu tramvaiul, cu mașina, cu bicicleta și să creăm o nouă legătură în Timișoara, de la nord la sud, să putem să ocolim aglomerația de la Pasajul Jiul”, spune Ruben Lațcău.
Pasajul Solventul, în lungime de 87 metri, cu șosea cu două benzi pe sens, linie dublă de tramvai, trotuare și piste de biciclete, va asigura legătura între Dâmbovița și Ronaț și va degreva traficul din oraș. Proiectul va fi continuat peste fosta platformă Solventul printr-un pod peste Bega cu patru benzi și linie de tramvai.
Investiția Primăriei Timișoara are o valoare de 132 de milioane de lei, din care 89 de milioane de lei de la bugetul local și 43 de milioane prin programul Anghel Saligny.