Lucrări de Rossini și Bizet, la Filarmonica Banatul
28 martie 2025 @ 19:00 –
Dirijor: Keuntae Park. Solistă: Sophie Dervaux – fagot
Articol de Dana Florea, 28 martie 2025, 19:00

Orchestra simfonică „Remus Georgescu” a Filarmonicii Banatul Timișoara, dirijată de Keuntae Park, va interpreta, vineri, 28 martie 2025, de la ora 19:00, la Sala Capitol, Uvertura Cenușăreasa de Gioachino Rossini.
Aceluiași compozitor îi aparține următoarea lucrare din program – Concertul pentru fagot și orchestră în fa major, WoO 23, ce o va avea ca solistă pe apreciata Sophie Dervaux.
Seara se încheie cu Simfonia „Roma” de Georges Bizet.
Uvertura „Cenușăreasa” („La Cenerentola”) de Gioachino Rossini este o lucrare orchestrală celebră, bazată pe basmul cu același nume. A fost compusă în 1817, fiind o creație dinamică, ce reflectă atmosfera specifică basmului, cu elemente romantice, dar și comice ori dramatice – o explozie melodică ce caracterizează stilul lui Rossini.
Concertul pentru fagot și orchestră în fa major, WoO 23 a fost compus de Rossini în 1811. Concertul a fost scris, în principal, pentru a demonstra expresivitatea instrumentului, timbrul său cald, dar și pentru a satisface nevoile interpretative ale timpului, prin contribuția la dezvoltarea repertoriului pentru acest instrument.
Istoria Simfoniei „Roma” de G. Bizet, care încheie programul serii, a început odată cu câștigarea „Prix de Rome” în 1857, o bursă de studiu oferită tinerilor artiști din Franța. Astfel, Bizet și-a petrecut următorii doi ani studiind gratuit la Academia Franceză din Roma. Deși, apoi urma să studieze timp de un an în Germania, a rămas în Italia până în iulie 1860. Acolo, a vizitat locuri în care nu ajunsese în călătoriile sale anterioare dintre 1858 – 1859. La Rimini, a planificat mai întâi o simfonie în patru mișcări dedicate câte unui oraș italian – Roma (mișcarea de deschidere), Veneția (Andante), Florența (Scherzo) și Napoli (partea finală).
Bizet a scris prima versiune completă a Simfoniei în 1866. A revizuit-o în 1868, dar fiind încă nemulțumit, și acestei versiuni i-a adus modificări. Până în 1871 pare să fi renunțat să mai schimbe ceva la lucrare, concentrându-se pe alte proiecte. Simfonia completă în cea mai recentă versiune cunoscută a avut premiera după moartea sa, în 1875. Lucrarea a fost publicată în 1880 sub numele de „Roma ”și, probabil, încorporează unele dintre modificările sale făcute în 1871.
„Roma” este o lucrare în cadrul căreia fluctuațiile între mișcări sunt foarte dese. Cuprinde treceri de la strălucire și dinamică, la pedanterie academică și pasaje lente, adesea considerate „greoaie și plictisitoare”. Cu toate acestea, Gustav Mahler s-a gândit suficient de mult la „Roma” pentru a conduce premiera de la Viena în 1898–99 și pentru a o expune publicului american în 1910.
Sophie Dervaux
Este prim-fagotistă a Filarmonicii din Viena și a Orchestrei Operei de Stat din Viena din 2015. Anterior, a fost contrafagotistă principală a Filarmonicii din Berlin.
Ea este laureată a numeroase concursuri prestigioase, inclusiv Concursul Internațional de Muzică ARD München (2013) și Beethoven Ring Bonn (2014). Ca solist, a cântat cu orchestre renumite precum Filarmonica din Viena, Konzerthausorchester Berlin și Orchestra National de Lyon. Repertoriul ei solistic include lucrări de Vivaldi, Saint-Saëns, Jolivet, Strauss, Mozart, Hummel, Haydn, Paganini și alții.
Sophie Dervaux a cântat în cele mai prestigioase săli de concerte din lume, inclusiv Philharmonie de Paris, Berlin Philharmonie, Suntory Hall Tokyo, Carnegie Hall New York, Royal Albert Hall London.
În octombrie 2022, al treilea album al ei Bach-Haydn, cu lucrări ale lui Johann Christian Bach și ale lui Johann Michael Haydn a fost lansat de Berlin Classics. Albumul său de debut din 2021, înregistrat alături de pianistul Sélim Mazari pentru Berlin Classics, a fost intens lăudat de presă și a primit premiul German Record Critics’ Award.
Sophie Dervaux predă la Musik und Kunst Privatuniversität der Stadt Wien și susține cursuri de master la conservatoare renumite din întreaga lume. Ea este „Püchner Artist” din 2014 și este pasionată de a-și face instrumentul mai cunoscut.
Keuntae Park
Este câștigătorul Premiului I al Concursului Internațional de Dirijat Opéra de Baugé din Franța. A fost recompensat, de asemenea, cu Premiul Orchestrei și Premiul Publicului și este un apreciat colaborator al Filarmonicii 𝐵𝑎𝑛𝑎𝑡𝑢𝑙 Timișoara în stagiunea 2024/25. De asemenea, este dirijor principal și director artistic adjunct al Neue Philharmonie Berlin din sezonul 2021/22.
A dirijat, printre altele, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Konzerthausorchester Berlin, Komische Oper Berlin, Brandenburg State Orchestra Frankfurt, Staatsorchester Braunschweig, Hamburger Symphoniker, Kammerorchester Basel, Romanian Chamber Orchestra, Seul Philharmonic Orchestra, KBS National Symphony Orchestra și Korean Symphony Orchestra.
Keuntae, născut în Seul, Coreea de Sud, a început lecțiile de vioară și pian la patru ani. S-a format ca pianist la Yewon School și a debutat în 2004 la Kumho Prodigy Concerts. Ca pianist, a cântat în săli prestigioase, inclusiv Carnegie Hall, Konzerthaus Berlin, Müpa Budapest și Centrul de Arte din Seul.
Biletele se găsesc pe site-ul Filarmonicii Banatul Timișoara, la casierie și online.
Programul lunii aprilie al Filarmonicii Banatul Timișoara.
Mai multe evenimente din Timișoara și din partea de vest a țării.