Programul ”Post-Digital Intersections” la Timișoara. Macro și nano cosmos, în universul hibrid al artelor contemporane
15 iunie 2023 – 16 iunie 2023 @ 18:00 – La granița dintre artă, ştiinţă, tehnologie şi societate, Post-Digital Intersections este un proiect de mentorat și mediere culturală inițiat de Asociația Culturală Marginal și dezvoltat în parteneriat cu centre europene de excelență, printre care Ars Electronica Export, Universitatea de Vest din Timișoara sau Universitatea de Arte Aplicate din Viena. Artiști, reprezentanți ai comunității academice internaționale […]
Articol de Dana Florea, 15 iunie 2023, 18:00 / actualizat: 16 iunie 2023, 11:09
La granița dintre artă, ştiinţă, tehnologie şi societate, Post-Digital Intersections este un proiect de mentorat și mediere culturală inițiat de Asociația Culturală Marginal și dezvoltat în parteneriat cu centre europene de excelență, printre care Ars Electronica Export, Universitatea de Vest din Timișoara sau Universitatea de Arte Aplicate din Viena. Artiști, reprezentanți ai comunității academice internaționale sau cercetători propun diverse moduri de examinare a proceselor de adaptare socială în raport cu schimbări contextuale majore.
Programul va fi lansat joi, 15 iunie, la ora 18.00, la Palatul Ștefania din Timișoara, prin expoziția Intersecting Realities, ce reunește lucrări ale unor artiști relevanți ai scenei internaționale. Expoziția este o invitație într-un microvers hibrid, populat cu teme de actualitate, de la crize sociale, economice sau climatice, spre spații personale, cum ar fi identitatea, viața privată, intimitatea ori reprezentările corpului și ale sinelui într-o lume a artei redefinite de știință și tehnologie.
Expoziția este curatoriată de Andrei Tudose, inițiator al acestui demers, și Dr. Claudia Schnugg, expert în cadrul platformei Sci-Art Project – un program derulat de Centrul Comun de Cercetare al Comisiei Europene din Ispra. La eveniment vor participa artiștii Antoni Rayzhekov (Bulgaria/ Austria), Marco Barotti (Germania), Sabina Suru (România) și duo-ul Anderwald+Grond (Austria.
Lumea se schimbă, modelată de expansiunea tehnologică și de crize, de la cele geo-politice, la modificări ale mediului natural ca urmare a scăderii biodiversității și a schimbărilor climatice. “Pe măsură ce știința avansează, reducând distanța dintre oameni și mașini, domenii precum arta digitală și bio-arta reflectă estomparea unor granițe percepute cândva ca impermeabile, fie între artă și știință, între organism și mașină sau între natural și modificat. Unii se tem că aceasta ar putea fi o cale spre o monocultură, spre un univers în care toate arată și se simt la fel. La fel de bine, hibridizarea poate fi o restructurare, o eliberare a domeniului artistic de unele constrângeri de până acum, pentru a face loc altor direcții de dezvoltare. Cam așa cum fotografia a eliberat artele vizuale de condiția descriptivului. Post-Digital Intersections translatează în real aceste concepte, testând noi dimensiuni, cosmice sau nanoscopice, ale unei realități redefinite prin știință și tehnologie.”, spune Claudia Schnugg, Curator Ars Electronica, Post Digital Intersections.
Metaversul bate la ușă, de data aceasta nu ca scenariu extravagant dintr-un joc video sau dintr-un film cyber-punk. Sfidând orice viziuni binare, entități autonome sunt capabile să ia propriile decizii creative, pentru a imagina spații liminale și microcosmosuri tech interdisciplinare. Algoritmi inteligenți restructurează realitatea. Învățarea automată este o nouă mantră contemporană. Rețele neurale artificiale externalizează procese cognitive complexe, anunțând o cascadă de salturi calitative, care vor duce la performanțe imposibil de estimat în avans. Invizibile pentru ochiul uman, intangibile în spațiile fizice, rețelele digitale schimbă însăși textura realului, influențând indivizii și dinamica grupurilor. Ce se întâmplă, însă, dacă încă păstrăm aspirații concrete într-un timp în care avem doar o versiune digitală de oferit? Există natură dincolo de legumele pe care le vedem în galantarul celui mai apropiat supermarket? Ecologia, etica, libertatea sau viața privată au încă versiuni de translare în concret sau se se retrag în lumea abstractă a gemenilor digitali? Fundaluri Zoom, avataruri comice și emoticoane vesele sau triste sunt doar punctele de plecare în construcția noilor noastre identități, în timp ce sinele, așa cum îl știam, experimentează momente de izolare, în real. Distanța rămasă între noi e muzică – spune artistul austriac de origine bulgară Antoni Rayzhekov, care va prezenta la Timișoara o instalație octofonică interactivă, gândită să exploreze prin sunete și muzică generativă, dinamica grupurilor, interdependența și modul în care este creată ideea de sens în comunitățile contemporane.
Fiecare dintre artiștii invitați la Timișoara detaliază o viziune subiectivă asupra unui aspect al vieții de acum, oferind o perspectivă asupra punctului în care propriul drum se intersectează cu o felie de realitate. Demersul curatorial reunește, într-o narațiune hibridă unitară, viziuni ale unor artiști care se eliberează, treptat, de fascinația digitalului, în favoarea unui instrumentar variat de medii de experimentare, care aduc în prim plan experiența privitorului. Păstrând ca reper punctul de intersecție, creatorii navighează liber spre orizontul larg al artei contemporane, pentru a stabili noi legături între diferite domenii, geografii și culturi. Instalațiile sunt interactive, dinamice, creative, gândite pentru un public, care devine creator și parte activă a unei lumi în permanentă transformare.
Expoziția va fi deschisă cu lucrarea APES de Marco Barotti, un artist fascinat de expansiunea aplicațiilor digitale, dar mai ales de întrebările incomode pe care le ridică folosirea acestora, de la sustenabilitate, la confidențialitate, supraveghere și control. Marco Barotti explorează noi teritorii, examinând modul în care tehnologiile inteligente schimbă comportamentul uman și dinamica grupurilor. Se pierde apoi în universuri utopice, croite din entuziasm, încredere oarbă în tehnologie sau dintr-o cunoaștere superficială a mecanismelor din spatele dispozitivelor inteligente. Instalația păstrează un punct de reper clasic, maimuțele, simbol universal al evoluției și bornă relevantă a unui parcurs care tocmai tranzitează un punct macaz: cum va arăta următoarea siluetă din șirul evoluționist și care va fi relația sa cu concretul în lumea de mâine?
Artista britanică Kasia Molga este un agent secret al democrației multi-naturale, care spune povești asumându-și diferite roluri, de la artist, la serial beginner sau designer fusion. În „Chronicles from 495 to 470 nm”, Kasia Molga oferă un mediu versatil de reflecție asupra problemelor de mediu, într-un discurs estetic special creat pentru România. Din lumea acvatică a Theresei Schubert, plasată la confluența fluviilor naturale cu parametrii lor digitali, ne pierdem într-un univers postuman, în care înțelegerea depinde de ceea ce poate sau nu poate fi văzut. E un spațiu în care viața însăși este mediată de ecrane care furnizează mii de imagini, schimbând înțelegerea rolului pe care îl joacă vizualul în noile noastre vieți. Recunoașterea postumanismului ca fiind, înainte de toate, un mod de a vedea și de a fi văzut permite nu numai o înțelegere mai complexă a acestuia, dar și o repoziționare a vizualului în artă. Nevăzutele au și ele un rol fundamental în consolidarea țesăturilor virtuale care ne ține strâns împreună. Elemente de arheologie contemporană ar putea scoate la iveală milioane de trasee prin care suntem legați unii de alții în noul univers digital, dezvăluind parcursul trasabil al relațiilor noastre sociale. Lucrarea „The Entropist”, a Sabinei Suru, caută urmele itinerariului nostru digital, o aventură la întâlnirea proceselor analog cu inteligența artificială, un loc pe care doar educația digitală l-ar putea face inteligibil.
La finalul aventurii printre idei și concepte, confuzia și amețeala, conceptualizate și examinate de duo-ul Anderwald+Grond se pot dovedi un mediu creativ fertil și cea mai la îndemână cale spre înțelegere. Instalația își invită publicul să experimenteze modul în care cei doi artiști analizează amețeala ca proces creativ. Ansamblul este construit din elemente ale propriilor cercetări artistice, îmbogățite cu idei provenite din dialogul permanent pe care cei doi artiști îl au cu oamenii de știință din zonele exacte. Instalația este un spațiu creativ care provocă simțurile instalația sonoră cu elemente tactile, vizuale și luminoase. Publicul intră în spațiul instabil al amețelii, care sugerează noi modalități de conectare și noi idei, transformându-i pe vizitatori în observatori și, totodată, creatori înacest spațiu alternativ.
“Navigând liber între medii și abordări, selecția de lucrări construiește un fir roșu care transcende conceptele abstracte sau criptice atât de familiare în artă, construind, în schimb, o experiență reflexivă și interactivă. Spațiul Post-Digital Intersections este un posibil punct de plecare al discuției despre modul în care ne raportăm la prezent și despre modul în care ne imaginăm viitorul. Este, totodată, o sursă de inspirație pentru o tânără generație de artiști, pe care îi invităm să ni se alăture pentru a construi împreună Youthopia, un univers ideal, clădit prin artă, știință și tehnologie”, spune Andrei Tudose, inițiator al acestui program și curator al expoziției de lansare
Tot în cadrul proiectului Post-Digital Intersections, va avea loc la Casa Artelor un eveniment pop-up în dialog cu expoziția Intersecting Realities, care se va deschide pe 15 iunie la Palatul Ștefania. În cadrul acestui eveniment de 2 zile va fi prezent Dr. Josh Harle, care va susține, pe data de 16 iunie un artist talk în cadrul căruia va prezenta Travelling Landscapes, o colecție VR de opt lucrări imersive create de artiști australieni din medii diverse, generate în cadrul programului colaborativ al studioului de realitate virtuală Tactical Space Lab. După conferință, va avea loc o proiecție specială, în care vor fi prezentate două selecții de filme din cadrul Ars Electronica Animation Festival în 2022, un best-of condensat al producțiilor contemporane din zona de film digital. Selecția prezintă trenduri esențiale ale ultimilor ani, bazată pe lucrările înscrise la Prix Ars Electronica, și reflectă asupra schimbărilor din societatea contemporană, sub umbrela festivalului Ars Electronica 2022, There’s No Planet B (ro. Nu există o Planetă B).
A doua zi, pe 17 iunie, începând cu ora 17:00, Josh va realiza un workshop de realitate virtuală (VR) despre proiectare, modelul de studio și experimentare, hacking și joc, precum și despre polenizarea încrucișată între practică, cercetare, educație și implicare prin intermediul unor ateliere tehnologice mai ample.
Participarea este liberă și se poate face prin trimiterea unui e-mail la adresa: change@marginal.ro.
Totodată, Post-Digital Intersections dezvoltă platforme interdisciplinare de producție artistică, fiind un mediator al dialogului între comunitatea culturală internațională, națională, studenți din Timișoara și București și comunitățile locale. Printr-o abordare bazată pe schimbul interdisciplinar de cunoștințe și practică, în cadrul acestui program sunt abordate problematici care vizează zone critice ale artei și vieții contemporane, cu focus asupra implicațiilor societale și culturale ale intersecției artei cu știința și tehnologia.
Studenții care vor fi incluși în programul de mentorat Post-Digital Intersections vor fi selectați printr-un apel public care urmează să fie lansat pe data de 19 iunie. Înscrierile se vor face printr-un formular deschis pe site-ul Asociației Marginal (www.marginal.ro).
În urma acestui apel, șase studenți din Timișoara vor beneficia sesiuni de mentorat și de un grant de producție și de un onorariu în valoare totală de 4500 de lei de persoană.
Post-Digital Intersections este organizat de Asociația Culturală Marginal, în cadrul Open Practice Society, platforma de educație alternativă / STEAM și finanțat Ministerul Culturii prin Centrul de Proiecte al Municipiului Timișoara.
Mai multe evenimente din Timișoara și din partea de vest a țării.