Poveste de succes despre turta dulce bănățeană de la Chizătău
Articol de Radio Timișoara, 27 decembrie 2023, 07:30
Turta dulce reprezintă o mică afacere locală în comuna timișeană Chizătău care a atins o cifră de afaceri de o jumătate de milion de euro în 2023. Trecerea de la tradițional la artizanal a fost pasul care a făcut diferența și a reinventat un bussines aflat în pragul falimentului.
Este acea perioadă a anului în care dulciurile sunt savurate în orice moment al zilei, în totală ignoranță față de protestele cântarului. Dacă tot este să ‘păcătuim’ în raport cu silueta, putem acel gust dulce al copilăriei.
La Chizătău, la brutăria Moara Maria, turta dulce sau ‘rotunjoarele’ înseamnă deja un brand, cel puțin zonal. Ca orice brand, turta dulce de la Chizeteu are o poveste pe care ne-a spus-o Raluca Ardelean.
“Povestea tortei dulci este mai degrabă o continuare a poveștii noastre cu produsele tradiționale, în sensul că cele trei valori ale noastre de bază sunt familia, tradiția și gustul. Plecând de la aceste valori, ne-am gândit să ducem mai departe tradiția și să trecem din zona de brutărie artizanală tradițională spre produse de brutărie mai inovative. Și așa am început să facem turta dulce cu umplutură de prune, după care am adăugat căpșune, după aceea vișine și apoi am adăugat mărul. Acum vrem să dezvoltăm caramel, cafea pentru zona de cafenele, pentru că turta dulce merge foarte bine în combinație cu ceva cald”, spune managerul Raluca Ardelean.
Turta dulce, desertul preferat al românilor de Crăciun
Nu întâmplător, turta dulce a fost aleasă pentru a diversifica producția micuței brutării de la Chizătău. Raluca Ardelean ne asigură că este acel dulce pe care, surprinzător, românii îl preferă.
“Turta dulce o găsim în toate culturile, o găsim și la americani, gingerbread, o găsim și în la nemți, o găsim și în Rusia, o găsim peste tot în jurul nostru. Toate popoarele fac turta dulce ca și dulce tradițional de crăciun. Studiile de la noi din România arată că turta dulce este cel mai iubit dulce pentru cei din România”, spune Raluca Ardelean.
Mizând pe această micuță nișă de piață, ‘rotunjoarele’ bănățene sunt în acest moment un brand în plină expansiune. După ce a început timid cu câteva mii de pungi livrate la magazinele din zonă, acum ele sunt livrate în întreaga țară și chiar la export.
“Ca obiectiv, pentru anul acesta ne-am propus să depășim cifra de 500.000 euro și ne-am făcut și un slogan <Din Banat, în toată țara> și ne-am spus de Crăciun cu toții la masa de Crăciun să devenim un brand național și să ajungem cu produsele noastre în toată țara. Muncim din greu la acest obiectiv, e un început frumos și Dumnezeu ne-a ajutat să găsim clienți în țară și să găsim oameni care să ne ajute și să găsim un partener chiar din afară, care să își dorească produsele noastre, pentru că din ce în ce mai mult de dorim să luăm produse locale”, spune Raluca Ardelean.