Studiu: Doi din zece români vor să își cumpere o locuință, mulți dintre ei sunt la prima achiziție
Cererea de locuințe a crescut pe parcursul anului 2015, comparativ cu anul precedent, după cum arată studiile analiștilor imobiliari.
Articol de Radio Timișoara, 19 ianuarie 2016, 14:00
Astfel, 40,1% dintre participanții la studiu spun că au nevoie de o locuință, față de 39,5% cât era nivelul înregistrat în 2014. Avansul a fost generat aproape exclusiv de creșterea interesului pentru achiziția de proprietăți imobiliare, în vreme ce segmentul de închirieri a rămas relativ stabil.
Dintre cei care au recunoscut că au o nevoie imobiliară activă, mai mult de jumătate, își doresc să cumpere o locuință, în timp ce o pondere mult mai mică au nevoie să vândă.
În ceea ce privește timpul alocat pentru încheierea unei tranzacții, majoritatea celor intervievați (43,5%) așteaptă să-și rezolve problema imobiliară într-un interval mai mare de șase luni. La polul opus, 19,7% dintre subiecți au o nevoie imobiliară urgentă, pe care sunt nevoiți să o îndeplinească în mai puțin de o lună. A crescut și numărul celor care au nevoie urgent de o locuință, de la o cotă de 15,4%, la 19,7%.
Dintre potențialii cumpărători, 38,3% s-ar afla la achiziția primei lor locuințe, în timp ce 40,7% au deja o casă, dar își doresc una nouă. Nu în ultimul rând, restul de 21% ar vrea să cumpere un imobil pentru a-l închiria.
Aproape jumătate dintre cei care vor să cumpere o locuință plătesc cash, în vreme ce 60% optează pentru un credit bancar.
Locuințele sunt ocupate în mare parte din familii tinere formate din două sau trei persoane. Sunt puțini cei care vor sta singuri în casă, iar numărul locuințelor ce nu vor fi ocupate este foarte mic.
Prețul rămâne factorul decisiv pentru achiziția unei locuințe, în vreme ce pe locurile următoare se situează zona, confortul locuinței, apropierea de utilități și vechimea imobilului.
Mediul online rămâne cea mai importantă sursă de informare, urmat de recomandările cunoștințelor și prietenilor. Site-urile imobiliare reprezintă sursa de informare în care respondenții au cea mai mare încredere, urmate de recomandările cunoștințelor și prietenilor și agențiile imobiliare. Rețelele sociale reprezintă mediul de informare în care respondenții au cea mai puțină încredere.
Studiul a fost realizat pe un eșantion reprezentativ din București-Ilfov, Timiș, Cluj, Brașov, Iași și Constanța.