Astăzi este Ziua Numărului de Urgenţă 112. De anul trecut există numărul 113 pentru mesaje scurte de urgenţă
Articol de Radio Timișoara, 11 februarie 2016, 09:40
Potrivit unui raport al Comisiei Europene, România se situează printre statele membre cu cei mai buni timpi de reacţie (sub 10 secunde) şi o acurateţe sporită în a localiza apelanţii la numărul unic de urgenţă 112.
Ţara noastră face parte dintre cele 5 state membre care reprezintă exemple de bună practică.
Numărul pan-european de urgenţă 112 a fost creat în 1991, iar în România sistemul a fost implementat la nivel naţional de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale din anii 2004 – 2005.
Din anul 2008, 112 este numărul unic de urgenţă care poate fi apelat în toate cazurile în care indicentele au sau pot avea efect negativ asupra persoanei mediului sau proprietăţii lor şi necesită intercenţia imediată a Ambulanţei, Poliţiei, Pompierilor sau Jandarmeriei.
Din octombrie 2015, în România, este funcţional serviciul de anunţare a urgenţelor prin SMS pentru persoanele cu dizabilităţi de auz şi/sau vorbire, prin mesaje scurte la numărul 113, păstrând caracteristicile serviciului 112 de voce, anume gratuitate şi accesibilitate.
Numarul 112 este gratuit şi poate fi apelat de pe orice telefon, fix sau mobil, în România şi pe tot cuprinsul Uniunii Europene.
Persoana care apelează numărul 112 trebuie să cunoască următoarele reguli:
- să nu intre în panică;
- să răspundă clar tuturor întrebărilor operatorului;
- să declare concis cele întâmplate;
- să menţioneze clar adresa la care s-a produs evenimentul, inclusiv puncte de reper;
- să respecte indicaţiile operatorului până la sosirea echipajelor de intervenţie:
- să nu închidă telefonul până la solicitarea operatorului.
Apelarea abuzivă a numărului 112 sau transmiterea de mesaje false la numărul 113 constituie contravenţii iar faptele sunt sancţionate cu amendă de la 500 la 1000 de lei.. În plus, convorbirile efectuate în sistemul 112 sunt înregistrate.