Când şi-ncercarea moarte are… despre electrificare!
Deocamdată stau fermi…
Articol de Radu Micu, 9 iunie 2022, 14:19 / actualizat: 20 ianuarie 2024, 23:11
Industria auto a făcut o încercare de a mai trage de timp cu electrificarea şoselelor dar Legislativul European a spus pas: în 2035 se vor vinde 100% electrice, nu 90% cum ar fi vrut unii. Decizia nu este încă definitivă iar meciul se joacă. Intre timp, Skoda îţi redeschide uzina de asamblare din Ucraina, unde produce Kodiaq, Karoq, Fabia Combi pentru piaţa locală!
Încercarea de a trage de timp („2035 e încă prea devreme să renunţăm complet să mai vindem maşini propulsate de benzină şi motorină”) este pusă pe seama războiului din Ucraina, dar Legislativul European rămâne deocamdată ferm pe poziţie: Una e una, alta e alta, scrie. fără echivoc, Automotive News Europe, oglinda informaţiilor auto veridice.
Importanţa legii este mare, deoarece va sta la baza următoarelor negocieri individuale cu fiecare ţară europeană în parte.
Dacă va rămâne aşa, legea va consfinţi decesul maşinilor propulsate de combustibili fosili. Acestea, de atunci, nu vor mai putea fi cumpărate. De folosit le vor mai folosi şi după 2035, cel putin aceia care vor avea bani să alimenteze. Nu putem uita că, atunci când au inventat maşinile, pionierii industriei au conceput mai intâi un motor electric, dar pentru că bateria ţinea prea puţin (vă sună cunoscut?), au găsit Soluţia Salvatoare: benzina, apoi motorina. Ce confort! Şi era din plin… Apoi, vreme de 100 de ani, progresele au trenat, pentru a avea acum o explozie semnificaivă. Mai ştiţi promisiunile ridicole de autonomie din urmă cu 10-15 ani? 40-50 de km intre alimentari, care durau peste 24 de ore. Acum, modelele de volum oferă 400 de km autonomie, cu cicluri de 3-4 ore de încărcare completă. Mărcile premium oferă deja dublu la jumătatea timpului de încărcare. Să fim serioşi!
Initiaţiva unora de a trage de timp şi a altora de a-l compacta ţine de viitoarele (sic!) strategii guvernamentale, mai degrabă decât de arhitectura propulsiei. Cat de repede vor oferi guvernele soluţii atractive de încărcare vom vedea. Nu pot uita anul 2006 cand am participat la Management Briefing Seminars, în Traverse City, Mi. unde ni s-a arătat cum va fi viitorul! Maşinile electrice urmau să aibă baterii standardizate, să tragă la puncte de alimentare şi să li se schimbe complet bateria descărcată sau aproape descărcată pe alta încărcată 100%, verificată şi în parametri de utilizare. Asta ar fi pus însă toată sarcina întreţinerii bateriilor pe spatele industriei şi nimeni nu e dispus să piardă din mână o asemenea mină de aur. Aşa că au bulibaşit perspectiva, la fel cum nu-s în stare să standardizeze becurile de fază scurtă, deci există o multitudine de versiuni şi de puncte de prindere specifice.
Dacă vi se pare că politicul îşi pierde minţile am să vă întreb pe ce se bazează presupunerea că le-ar fi avut vreodată!
Articol de Radu Micu
Mai multe informaţii şi abordări din industria auto găsiţi la sectorul dedicat pe site-ul nostru!