Cresc speranţele geo-strategice după decizia Indiei de a fabrica baterii auto în Europa!
Tata India, proprietarul mărcilor britanice Jaguar şi Land Rover, caută să mute în Europa producţia de baterii pentru modele electrice. Grupul indian nu mai pare dispus să aştepte liniştirea apelor legate de propulsia viitorului apropiat. „Există platforma electricelor aşa cum le ştim, să-i dăm bătaie!” par să spună membrii Consiliul de Administraţie, cu cel puţin 2 obiective imediate pe agendă: intensificarea vânzărilor în Europa, de unde vin banii adevăraţi, şi realizarea cât mai multor baterii electrice, că sunt necesare.
Ideea este nu doar de a propulsa modelele electrice proprii, ci să şi vândă baterii celor care vor şi ei să facă EV (Electric Vehicle) şi nu au încă producţia de baterii pusă la punct. Iar industria, la nivelul actual, ne-a dovedit nu o dată că ceea ce începe bine rămâne aşa, deci dacă un alt brand va începe să fabrice maşini cu baterii indiene fabricate sau asamblate în Europa, sunt mari şansele să rămână multă vreme aşa.
Planurile sunt deja făcute, indienii caută acum furnizori de componente necesare, ştiut fiind faptul că tocmai construirea nucleului de baterii auto este cuiul lui Pepelea: ar mai fi şi reciclarea, dar până la finalul cilcului de viaţă vor mai trece câţiva ani. În acest plan, s-a stabilit că nu se va aştepta moartea bateriilor electrice, acestea vor fi utilizate pe maşini cam până pe la jumătatea cicluiluii de viaţă, după care vor fi mutate în case cu energie regenerabilă: şi acestea au nevoie de mijloace de stocare a energiei solare captate, iar randamentul în acest domeniu nu trebuie să fie egal cu randamentul bateriilor de pe maşina electrică. Nu ştim cât este de corectă raţiunea, dar, cel puţin deocamdată, se câştigă timp!
Articol de Radu Micu, 16 ianuarie 2023, 15:28 / actualizat: 20 ianuarie 2024, 23:11
Aşa cum e firesc, nu se suflă o vorbă despre amplasamentul viitoarei investiţii, despre care Tata Motors spune că va fi considerabilă în achiziţia de teren, construcţia fabricii, contractarea energiei necesare şi angajarea de personal. Speculaţii există şi duc spre România sau Ungaria, cele mai atractive în acest moment în planul randamentului om/performanţă (România) şi respectiv predictibilitate/atractivitate legislativă (Ungaria). Tehnologia adoptată sugerează că va fi folosit atât Nichel cât şi Lithium pentru baterii, proximitatea cu Ucraina fiind invocată mai ales în contextul în care situaţia de război de acolo va înceta sau se va linişti.
Grupul Indian a apucat să promită că, din 2025, modelele Jaguar (cele mai mici ca anvergură) vor fi vândute numai sub formă de EV, în vreme ce Land Rover, sora lor mai mare, va avea parte de primul model complet electric abia în 2024. Colaborarea cu Marea Britanie nu a încetat, atât Jag cât şi LR fiind considerate încă mărci britanice; dar după Brexit, guvernul de la Londra a încercat să facă trecerea la automobilul electric, iar atragerea producătorilor de baterii a eşuat. Este foarte clar că fabrica Tata nu se va face pe teritoriul Regatului Unit, unde energia, terenul, forţa de muncă sunt foarte scumpe. Dar este clar că se va face undeva unde să existe disponibilitate de aprovizionare a Regatului Unit (iar aici ar fi interesante Slovenia sau Croaţia, dar preţurile cresc abrupt în 2023) sau să existe afinităţi geo-politice. Ei, asta e întrebarea: cui va face Anglia marele favor? Pentru că e doar o chestiune de timp!!!
Articol de Radu Micu, 2023, ianuarie 16
Mai Multe Articole AUTO la sectorul dedicat pe site-ul nostru!