Juridic | Acordarea tichetelor de masă
”E normal ca, într-o fabrică unii angajați primesc tichete de masă și alții nu? De ce niciodată nu semnăm fluturașul de salariu chiar dacă primim salariul pe card?”
Articol de Dana Florea, 4 septembrie 2024, 11:38 / actualizat: 9 septembrie 2024, 11:43
Bine v-am regăsit dragi ascultători în cadrul unei noi ediții a rubricii noastre juridice!
Având în vedere numărul mare de scrisori primite de la dumneavoastră (pentru care vă mulțumim), precizez că astăzi voi răspunde ascultătorului care ne-a transmis e-mailul din data de 19 august, iar săptămână viitoare ascultătorului din satul Breștea, comuna Denta, a cărui scrisoare a ajuns la redacția Radio Timișoara în data de 21 august.
Revenind la întrebarea ascultătorului nostru primită prin e-mail în data de 19 august, acesta ne-a rugat să clarificăm următoarea problemă, citez: „Vă rog frumos să-mi spuneți dacă e normal ca, într-o fabrică unii angajați primesc tichete de masă și alții nu, de ce niciodată nu semnăm fluturașul de salariu chiar dacă primim salariul pe card.”
Cu referire la problema tichetelor de masă, se impune să precizăm încă de la început că, potrivit legii, tichetele de masă sunt bilete de valoare acordate angajaţilor, lunar, că alocaţie individuală de hrană, utilizate numai pentru achitarea mesei sau pentru achiziţionarea de produse alimentare.
În ceea ce privește condițiile de acordare a tichetelor de masă, acestea sunt rezultatul unei negocieri dintre angajatori și angajați.
În cazul companiilor de dimensiuni mai mari, aceste elemente sunt cuprinse în contractul colectiv de muncă, în timp ce în cazul firmelor mai mici, în regulamentul intern comunicat tuturor angajaților.
Așadar, decizia de a acorda tichete de masă nu vizează în mod obligatoriu toți angajații, ci ține de criteriile de selecție stabilite de angajator și negociate, după caz, cu sindicatul sau reprezentanții salariaților.
Trebuie avut în vedere și faptul că tichetele de masă pot face parte din pachetul salarial acordat unui angajat, însă nu sunt incluse în salariul lunar, ci reprezintă beneficii extrasalariale.
De asemenea, se impune să precizăm și faptul că tichetele de masă se acordă doar pentru zilele efectiv lucrate, nu și pentru cele în care angajații se găsesc, spre exemplu, în concediu de odihnă sau concediu medical. În acest sens, dispozițiile legale prevăd expres că un salariat poate utiliza, lunar, un număr de tichete cel mult egal cu numărul de zile lucrate.
În ceea ce privește semnarea fluturașului de salariu în cazul salariilor virate salariaților pe card, precizam că potrivit art.168 din Codul Muncii, „plata salariului se dovedeşte prin semnarea statelor de plată, precum şi prin orice alte documente justificative care demonstrează efectuarea plăţii către salariatul îndreptăţit.”
Prin urmare, ordinul de plată sau extrasul de cont care atestă transferul sumei din contul angajatorului în contul angajatului este documentul doveditor al plații salariului, nefiind necesară în acest sens semnarea de către angajat a fluturașului de salariu.
Cu toate acestea, fluturașul de salariu are un rol informativ pentru angajat, în condițiile în care din cuprinsul acestuia rezultă detaliile privitoare la salariul brut și net, impozite, eventuale rețineri, număr de ore prestate și alte astfel de informații, astfel încât angajatorul (din oficiu sau la cererea salariaților) are obligația de a le comunica fluturașii corespunzători fiecărei luni lucrate.
Sunt avocat Florentina Micula Folea și aștept în continuare întrebările dumneavoastră la adresa de e-mail secretariat@radiotimisoara.ro sau prin posta pe adresa Radio Timișoara din str.Pestalozzi nr.14A.
Vă mulțumesc!
Mai multe sfaturi juridice găsiți AICI.
(Foto: pixabay.com)