Mașina Anului 2021: Candidat Peugeot 2008
Eveniment superlativ organizat de APAR: Asociația Presei Auto din România. Radu Micu, Oglinda Retrovizoare la Radio Timișoara din 2001 este membru al juriului național. Jurizarea va avea loc după sesiunea de testare națională din 9 decembrie 2020, la Academia Titi Aur. Până în ziua votării vor fi disponibile prezentări similare pentu toate cele 7 candidate
Articol de Radu Micu, 7 decembrie 2020, 13:55 / actualizat: 20 ianuarie 2024, 23:14
Ne despărțim de prima generație a SUV-ului Peugeot 2008, un cross-over cu dedicație, lansat în 2013 și apdatat de casa franceză în 2016. Prețurile sar de 20,000 EUR în lipsa unor subvenții și au la bază benzinarul de 102 CP, continuă cu un Diesel de 101 CP și extind gama cu vesiunea electrică de 136 CP pentru ceva mai mult de 33.000 EUR.
Testele facute la nivel european relevă suspensia fermă, care favorizează dinamica dar penalizeaza comoditatea. Dar gabaritul își cere drepturile. În mod clar nu avem în față un model agil, ușor de manevrat, dar cine vrea asta își ia 208, Mașina Anului în Europa. La o comparație cu fratele mai mare 3008, unde avem un preț semnificativ mai mare, regăsim, pe lânga volumul crescut, și calitatea finisajelor sau a materielelor (ierarhia își impune condițiile).
Performanțele sunt catalogate ca fiind bune pe toate cele 3 paliere descrise mai sus. Versiunea electrică se remarcă prin funcționarea extrem de silențioasă și e cumva acuată de narcisism: cine s-a interesat odată de versiunea electrică nu se mai întoarce la fițoasa benzină sau la puturoasa motorină.
2008 este mai mic decât fratele sau mai mare dar este mai mare decât generația precedentă. Lungimea de 4,3 m alaturi de lațimea de 1,77 m și înalțimea de 1,53 m justifică aprecierile (14,1 cm lungime și 3,1 cm lățime în plus, dar 4 cm mai puțin la înălțime, parte a unui trend europan de nerefuzat). Ampatamentul de 2,61 m ne dă un plus de 6,8 cm pe care îl găsim în confortul interior, chiar dacă penalizeaza trecerea peste obstacole înalte (acestea tind sa lipseasca de acum tot mai mult, cel puțin teoretic, peste tot).
Bancheta spate ofera spațiu mai mare pentru picioare și, se spune, pentru cap, deși am sesizat ca modelul este mai puțin înalt decât precedenta versiune.
Portbagajul de 434 L (405 L la versiunea electrică) este considerabil mai mare decât la ediția precedentă (338 L).
Constructorul francez se raporteaza mereu la Renault Captur ca principal rival (4,23 m lungime față de 4,3 cât are 2008) și care cost cu câteva mii de Euro mai puțin la putere egală. dar Peugeot a fost mereu Mercedes-ul francezilor. Există și alți concurenți de nădejde cum ar fi Opel Mokka (4,15 m) Skoda Kamiq (4,24m) sau VW T-Roc (4,23m). Ford Puma și Nissan Juke (ambele de 4,21 m) oferă versiuni mai ieftine echipate cu motor Diesel.
La benzină avem același motor de 1,2 L în 3 cil. ramforsat inclusiv să dezvolte 156 CP la 5500 rpm cu un cuplu motor de 240 Nm la 1750 rpm, care trimite direct la performanțele unui Turbo Diesel competent. Acest benzinar de 1,2 L în 3 cil beneficiază însa de un bloc din Aluminiu, injecție indirectă, Turbo și Intercooler. Dacă și fiabilitatea va fi confirmată înseamnă că lebăda franceză își cântă frumos cântecul pe benzină.
Etajarea corectă a transmisiei poate estompa capacitatea cilindrică redusă dar pentu un rulaj decent la turație joasă trebuie sacrificată forța de impuls. Reținem ca avem 8 trepte la transmisia automată – altminteri era greu de mascat etajarea superioară (dezvoltă viteză maximă de 208 km/h la turația de 5500 rpm). Există însă semnale credibile că motorul de 156 CP nu mai este în ofertă, probabil din lipsa de fiabilitate, așadar atât pe benzină cât și pe Diesel avem 2 etaje de putere: 100 și 130 CP.
În toate cazurile avem tracțiune față, cu sisteme de asistență inteligente: Hill Descent și Traction Control, pentru coborârea, respectiv urcarea pantelor dificile.
Versiunea electrică beneficiază de un motor de 136 CP fabricat de Continental iar bateria de 50 kWh este fabricată de CATL (autonomie de 310 km). Diferența de greutate între modelul electric și benzinarul cu motor de 130 CP este de 356 kg! Versiunea electrică este mai sprintenă, reușind sa atingă 100 km/h în 8,1 sec față de 8,9 cât e necesar benzinarului. Prețul de aproximativ 33.000 EUR este mai bun decât la competitorii KIA eNiro, DS3 Crossback E-TENSE sau Hyundai Kona Electric, toate propulsate de 136 CP.
e2008 costă cu aproximativ 3000 de EUR mai mult decât e208, în condițiile în care folosesc ambele aceeași platformă electrică.
Se fac tot felul de calcule referitoare la diferența de bani cerută acum pe modelul electric în comparație cu versiunea pe benzina. Plusul de 11.000 EUR e greu de compensat în rulaj, așadar singurul argument de cumparare este efectul de nou și senzația de conducere, propietățile noului sistem de propulsie electrică. La polul opus e dorința fanilor de benzinare de a le mai conduce atâta cât se poate și nu e de-a dreptul desuet. E și posibil să apară în 2/3 ani versiuni superioare și poate chiar mai ieftine, revânzarea modelelor de pionierat de acum urmând să se facă mai greu. Fiecare cu calculele sale, desigur!
Toate modelele candidate sunt/vor fi publicate la sectorul dedicat informatiilor auto de pe site
Radu Micu, Oglinda Retrovizoare