Pilotul Automat se predă în fața contraofensivei umane!
Articol de Radu Micu, 6 octombrie 2016, 12:16 / actualizat: 20 ianuarie 2024, 23:18
Dezbaterile referitoare la oportunitatea implementării pilotului automat pe mașinile ordinare durează de ceva vreme și pare că singura justificare este că ACUM SE POATE face ca o mașină să funcționeze fără șofer. DAR OARE MERITĂ?
Primele considerente sunt, desigur, de ordin psihologic. Atunci când rasa umană va înceta să mai facă ceva, omenirea își va opri evoluția. De ce să începem acest proces pe șosea, când unii tocmai acolo își regăsesc singurele pasiuni rămase? Greu de spus.
Inițial este vorba tocmai de reducerea numărului și a gravității accidentelor, dar acest obiectiv poate fi atins (oare?) cu anumite compromisuri pe care majoritatea covârșitoare a oamenilor nu le acceptă.
Ați încercat oare să lăsați mașina să conducă în locul dvs? Eu da. Am avut ocazia să testez Autonomus Driving în cel puțin 2 cazuri semnificative: Management Briefing Seminars, Traverse City USA în august 2015 când compania Continental ne-a invitat să testăm facilitatea pe străzile cochetului oraș turistic american, iar a doua ocazie recentă a fost DriveTest-ul realizat cu Renault Talisman între Timișoara, București și retur. Ambele modele au funcția Autonomus Driving. Americanii 100%, cu indicații LED care arată starea mașinii (manual, deci conduce șoferul, asistat, când mașina intervine la nevoie sau complet autonom, când șoferul se poate uita la un film dar să fie atent cu coada ochiului dacă mașina iese din modul complet autonom). Talismanul francezilor face un fel de pregătire a acestei funcții, păstrând momentan doar funcția de asistență. Dar în ambele cazuri manevreme sunt extrem, extrem de lente. Mașinile abia dacă intră în depășire, nu accelerează niciodată suficient de tare iar pe autostrada București-Pitești a fost de multe ori nevoie să accelerez suplimentar pentru că viteza dezvoltată era prea mică (suficientă să depășească mașina de pe banda 1 dar deloc suficientă să facă față berbecilor care goneau din spate pe banda a 2a).
La 30 septembrie 2016, o mașină Tesla cu pilot automat a lovit cu stânga față un autocar din Elveția care a făcut o manevră neașteptată de schimbare a direcției, când Tesla revenea din depășire pe banda 1. Producătorul a spus că accidentul fusese inevitabil din cauza manevrei făcute de șoferul autobuzului. Așa, și? Poliția din Ratzenburg/Germania anchetează cazul și așa. Șoferul a avut răni minore, dar dacă s-ar fi întâmplat altminteri?
Sistemul a fost introdus de compania suedeză în octombrie 2015 și deja a făcut chiar victime! Știați?
Deși spun că funcția poate opera mașina 100% independent, nuanța de acum este alta: ea vine să asiste șoferul, nu să-l înlocuiască. Dar asta nu poate să țină nici măcar într-un film de desene animate. Sau – sau!!!
La 7 mai 2016, un pasager și-a pierdut viața în Florida când Tesla Model S a intrat în coliziune cu un camion. Sistemul automat era activ dar accidentul… nu putea fi evitat. Sigur că nu, de vreme ce nu a fost!
De atunci au apărut multe relatări ale incidentelor în care au fost implicate automobile autonome. În China s-a petrecut încă un accident fatal, dar relatările de acolo sunt contradictorii și nu pot fi luate în calcul până la emiterea unor concluzii oficiale. Și nici măcar atunci… Dar și pasagerul acelei mașini a murit!
Este foarte greu de făcut balanța între vina umană și cea senzorială. Plus că nici nu are sens să facem asta. Ce folos, pe câtă vreme sistemul eșuează? Dacă sistemul dă greș, fie și numai o singură dată, înseamnă că nu e bun. Înseamnă că mai poate eșua odată. Oricând! Și n-ați vrea să fiți chiar dvs. următoarea victimă a unui accident care nu putea să fie evitat…
PS: Producătorul auto din Silicon Valley a anunțat în octombrie 2016 că a impus limite și mai stricte pentru evitarea accidentelor iar comportamentul mașinilor Tesla a devenit acum și mai lent. Ce ziceam…
Iată câteva considerații personale aferente funcțiilor adaptive din mașinile viitorului. Cum funcționează Pilotul Automat, cum vrem să conducem noi mașina și ce particularități există.