Timișoara aniversează 145 de ani de la primul tramvai cu cai din România
Timișoara marchează marți, 8 iulie, 145 de ani de la inagurarea primei linii de tramvai cu cai de pe teritoriul actualei Românii. Linia de tramvai tras de cai de la Timişoara este a treia din lume, după New York şi Paris.
Articol de Radio Timișoara, 7 iulie 2014, 23:49 / actualizat: 8 iulie 2014, 10:27
Regia Autonomă de Transport Timișoara își deschide porțile, marți, pentru un spectacol de muzică din vremurile primelor tramvaie cu cai.
De Ziua Transportatorului, trupa de copii Peregrinii va concerta marți, de la ora 11:00 pe platforma tramvaiului turistic, în fața vechiului depou de vagoane.
Povestea tramvaiului de la Timișoara
Într-un 8 iulie însorit, de acum 145 de ani, pornea prima garnitură de tramvai pe o linie amenajată de ingineri pricepuți, în frunte cu elvețianul Bader.
În 8 iulie, inginerul Bader oferea orașului Timișoara un traseu foarte bine primit de populație, într-o epocă în care dezvoltarea orașului și mai ales a cartierului Fabric făcea ca traseul Cetate – actuala Piața Traian, să fie cel mai bătătorit de trăsuri, pentru cei care își permiteau 50 de creițari cursa, sau cu pasul, de către ceilalți – muncitori în Fabrik sau clienți ai celebrelor localuri din acest cartier.
Din vara anului 1869, cursa de tramvai cu cai lega Piața Sfântul Gheorghe din Cetate de stația terminus din Fabrik, Regina Angliei, vizavi de Biserica Millenium, la un preț decent de 5 creițari cursa. Timpul de așteptare între garnituri era de 10-15 minute.
În 1899 se trece de la tramvaiul arhaic la cel electric ceea ce duce la schimbarea denumirii instituţiei în Tramvaiele Comunale Electrice Timişoara. Vagoanele electrice aveau un grad mai mare de confort, iar durata unui traseu s-a redus considerabil, de la 1 oră şi 30 de minute la aproximativ 30 de minute.
Primele tramvaie de fabricaţie românească încep să fie puse în circulaţie în 1921. Peste zece ani, vagonul motor şi vagonul remorcă „Gemene” au fost transformate în tramvai cu dublă comandă care aveau în dotare motoare şi instalaţie de frânare de fabricaţie germană.
În anul 1948 s-a construit linia simplă de tramvai, cu ramificaţie din cea existentă: Mehala – Bulevardul Cetăţii – Calea Bogdăneştilor până în strada Războieni. Primele tramvaiele „Timiş 1” au început să fie produse în 1962.
În perioada 1966 -1967 se proiectează în cadrul intreprinderii vagonul articulat. Aceste tramvaie puteau fi văzute pe traseu chiar și în anii 2000.