Toyota transformă fabricile de motoare tradiţionale în fabrici de baterii pentru Maşina Electrică
Japonia: Toyota schimba destinatia fabricilor de motoare in producatoare de baterii pentru viitoarele versiuni electrice. Trebuie sa retinem insa si o stire a momentului: tot japonezii de la Toyota au bulversat industria de automobile cu o noua generatie de celule de combustibil, ceea ce ridica la fileu tehnologia bazata pe hydrogen. Probabil ca decalajul va persista cativa ani, dar un lucru este cert: motoarele pe benzina nu mai au viata lunga (iar japonezii pun motorina doar in camioane). Interesant este faptul ca japonezii nu vor sa externalizeze o activitate atat de profitabila si sa lase altora sansa de a face profit pe spatele lor. Dar, cu siguranta, nu este primul semn japonez de istetime.
Au mai fost cateva, in istoria recenta…
Articol de Radu Micu, 6 septembrie 2022, 08:55 / actualizat: 20 ianuarie 2024, 23:11
Macar sa consemnam ca nu fac singuri acest exercitiu de dezvoltare, ci i-au cooptat pe specialistii de la Panasonic, mult mai apropiati de tehnicile eficientei energetice.
Corpul de manageri a emis si argumentul justificativ: exista certitudinea ca tehnica bateriilor se va schimba rapid, de cateva ori, in viitorul apropiat, si este mult mai bine sa se afle ei, direct, in valtoarea schimbarilor decat sa ceara tot felul de actualizari pe care sa le plateasca, desigur, regeste,
Nu stiu de ce ma duce asta cu gandul la asa zisii specialisti de la noi, care au recomandat mereu externalizarea ca o solutie de salvare, un fel de miracol catre nu se stie, exact, ce anume.
Noua directiva de dezvoltare poate fi si un raspuns la o alta realitate cunoscuta: Masina Electrica (EV) este mult mai simpla, are mai putine component decat varianta pe benzina sau motorina, deci necesita mai putine ore de asamblare si mai putini muncitori, ceea ce poate pune presiune pe piata fortei de munca. Astfel, o buna parte dintre angajatii care nu se mai regasesc in asamblarea masinilor electrice vor lucra direct pentru producerea bateriilor necesare. Nu e rau deloc!
Presedintele Toyota, Akio Toyoda a fost mereu un partizan al pastrarii numarului de angajati si a satisfactiei acestora. Iar asta merita consemnat intr-o cheie mult mai larga, pentru ca, in calitate de presedinte al asociatiei japoneze de producatori de automobile, reprezinta si interesele angajatilor Honda, Mazda, Subaru, Mitsibishi, Nissan si Suzuki, adica peste 5,5 milioane de angajati.
Planurile pe termen mediu vizeaza construirea unei facilitati noi pentru productia bateriilor in Carolina de Nord si transformarea catorva fabrici de motoare in centre de productie, cercetare si dezvotare a bateriilor electrice.
Strategia are la baza promisiunea Toyota de a livra, din 2030, cel putin 3.5 milioane de automobile electrice anual (incluzand aici si modelele Lexus, brandul lor premium). Apropo de asta, Lexus are in plan sa devina exclusiv electric in scurta vreme si sa livreze, in acelasi 2030, cel putin 1 milion de unitati anual. Asta lovitura!
Intr-o abordare imediat urmatoare vom descifra o parte dintre asa zisele secrete ale bateriilor concepute sa propulseze masinile japoneze. Spun asa zisele secrete pentru ca le privim ca pe elemente spectaculoase. Secretele sunt insa mult mai bine pastrate si noi nu avem acces intr-acolo. Dar asta nu inseamna ca tehnica nu continua sa fascineze si sa surprinda. Adica sa aiba secretele ei…
Radu Micu, Oglinda Retrovizoare la Radio Timişoara (din 2001)