AUDIO / Probleme cu „nicio” și „niciun” nu doar în școală
Marcel Tolcea ne invită să vorbim şi să scriem îngrijit româneşte: http://radiotimisoara.ro/cum-vorbim-si-scriem-corect-r-marcel-tolcea/
Articol de Dana Florea, 5 mai 2016, 08:50
Rubricile sunt difuzate de luni până vineri inclusiv, în jurul orelor 7.40 şi 11.20 şi în reluare duminica, de la ora 8.00.
(rubrică difuzată în 14 aprilie 2016)
Atunci când mă documentez sau mă inspir pentru rubrica mea, nu folosesc doar cărți sau surse livrești, ci caut și diverse emisiuni pe același subiect pe YouTube, de pildă. Acolo unde sunt accesibile cu o simplă căutare. Dintre multe emisiuni adecvate și folositoare, am urmărit cu mare plăcere o dezbatere găzduită de AdevărulLive cu invitați din mediul universitar, preuniversitar și chiar din mediul de afaceri. Dintre multele lucruri discutate, cel puțin două mi s-au părut că trebuie mereu puse în discuție. Primul se referă la faptul că misiunea Academiei cu privire la normarea limbiii române ar fi de așteptat să fie una simplificatoare, nu una care să complice mai mult lucrurile. Iar unul dintre invitați dădea ca exemplu relativ recenta normă a Academiei de a scrie „nicio”, „niciun” împreună în majoritatea cazurilor.
E foarte greu să explici și unui matur, darămite unui copil, care este diferența dintre articolele nehotărâte „un”, „o” și numeralele „un” sau „o”. Profit de prilej pentru a vă învăța cum se faceți asta cu ajutorul unei soluții numite, pe vremea copilăriei mele, „băbești”: dacă între cuvintele „nici” și „un” sau între „nici” și „o” puteți pune cuvântul „măcar”, se scrie în două cuvinte. Ca în exemplul: „Când a plecat din minister nici o singură persoană nu l-a regretat”.
A doua problemă semnalată de invitații emisiunii despre care vă vorbeam nu se referă la lingviști, ci ține de politica Ministerului Educației. Da, este o problemă aici câtă vreme manualele de Limba Română, mai ales cele din ciclul gimnazial, nu se află în acord cu noile norme ale DOOM-ului. Ceea ce, să recunoaște, creează probleme fiindcă profesorii trebuie să explice că nu tot ce scrie în manuale trebuie luat ca atare. Vă închipuiți ce mai înțeleg copiii.