Despre gestionarea notelor de la școală în rubrica ”Recomandarea psihologului”, marți la Radio Timișoara
Notele obținute la școală au fost un subiect dezbătut în familiile noastre de-a lungul timpului și s-au dezvoltat două puncte de vedere: sunt familii pentru care notele reprezintă cheia succesului în viață și copiii trebuie să ia numai nota 10, dar există și familii care consideră că notele nu pot reflecta adevăratele abilități și performanța unui copil. De multe ori notele ajung să dicteze relația părinte-copil, iar copiii ajung să asocieze notele mari cu primirea afecțiunii și a iubirii din partea adulților. Există mai multe simptome pe care copiii le pot avea când sunt presați să ia note mari: scade interesul pentru activitățile școlare, oboseală, învinovățire că nu au luat nota 10, tristețe, dorința de a rămâne singuri. Dacă în familie copiii se simt judecați de adulți atunci când iau note mici este posibil ca simptomele pe care le manifestă să nu le arate în exterior și să încerce pe cont propriu să-și gestioneze emoțiile.
Articol de Dana Florea, 12 aprilie 2022, 08:51
Vă oferim o serie de recomandări atunci când abordați subiectul notelor în relația cu proprii copii:
– vorbiți deschis cu aceștia despre ce simt și ce gândesc în legătură cu notele de la școală. În momentul în care copilul vine și ne spune că a luat note mici este important să nu-i facem reproșuri, deoarece copilul se va învinovăți pentru nota obținută. În această situație putem explora ce l-a determinat să ia notă mică (au fost și alte discipline la care a fost nevoie să se pregătească, s-a întâmplat ceva la școală sau în relațiile cu prietenii și nu a putut să se concentreze la evaluare).
– O altă sugestie este să realizăm unui program în care să existe un echilibru între activitățile pentru școală și timpul liber. Copiii petrec în medie 5-6h la școală, iar apoi sunt implicați în activități precum meditații, after-school, meditații, iar la sfârșitul serii aceștia sunt obosiți și nu mai au timp să facă ceea ce le place. Alături de copii putem decide dacă e nevoie să renunțe la anumite activități extra-școlare pentru a se putea bucura de timpul liber și de lucruri pe care să le realizeze împreună cu familia.
Psihoterapeut: Ioana Eva Cădariu:
(foto: pixabay.com)