Juridic | Despăgubiri pentru zboruri anunate sau întârziate
Bine v-am regăsit în cadrul rubricii noastre juridice !
Articol de Dana Florea, 18 septembrie 2023, 13:47 / actualizat: 3 februarie 2024, 11:29
O ascultătoare din Timișoara ne-a rugat să o sprijinim cu privire la următoarea problemă cu care se confruntă : „M-am întors recent din concediul pe care l-am făcut în Spania. Nu am apelat la o agenție de turism, ci am rezervat cazarea de pe o platformă on-line, iar transportul l-am contractat direct cu operatorul de zbor, o companie low-cost. La întoarcere am fost nevoiți să așteptam peste 3 ore în aeroport, pentru că aeronava cu care trebuia să venim avea niște probleme tehnice pe care compania de zbor nu a reușit să le rezolve decât cu întârziere. Am auzit de la niște cunoscuți că într-o astfel de situație aș avea dreptul la despăgubiri, însă nu stiu daca este adevărat și cum ar trebui să procedez”.
Într–adevăr, legislația europeană, mai exact Regulamentul european nr.261/2004, le permite celor care au de suferit din cauza unui zbor anulat să ceara companiei de zbor despăgubiri, al căror cuantum se stabilește diferențiat în funcție de distanța și de numărul de ore de întârziere. În plus, Curtea de Justiție a Uniunii Europene a stabilit că se consideră a fi zboruri anulate care dau dreptul la compensație și cele a căror plecare este mutată mai devreme cu mai mult de o oră și cele ce au o întârziere mai mare de trei ore.
În concret, conform Regulamentului european menționat, pasagerii au dreptul la compensație astfel:
250 de euro – pentru toate zborurile de 1.500 de kilometri sau mai puțin;
400 de euro – pentru toate zborurile intracomunitare de peste 1.500 de kilometri și pentru toate zborurile cuprinse între 1.500 și 3.500 de kilometri;
600 de euro – pentru toate zborurile care nu întră sub incidența punctelor de mai sus.
Trebuie precizat și că pentru stabilirea distantei se ia în considerare ultima destinație unde pasagerul urmează să sosească după ora prevăzută datorita anularii zborului.
Compensațiile pot fi reduse la jumătate de către compania de transport aerian în situația în care pasagerilor li se oferă redirecționarea spre destinația finală cu un zbor alternativ, a cărui oră de sosire nu depășește ora de sosire prevăzută a zborului rezervat inițial cu mai multe de:
- două ore – pentru toate zborurile de 1.500 de kilometri sau mai puțin;
- trei ore – pentru toate zborurile intracomunitare de peste 1.500 de kilometri și pentru toate celelalte zboruri cuprinse între 1.500 și 3.500 de kilometri;
- patru ore – pentru toate zborurile care nu se încadrează în categoriile amintite la primele două puncte.
Potrivit regulamentului european, compensația se plătește în numerar, prin transfer bancar electronic, ordin de plată bancar sau cec bancar sau, numai cu acordul scris al pasagerului, în bonuri de călătorie și/ sau alte servicii. În plus, atunci când există mai multe aeroporturi ce deservesc un oraș sau o aglomerare urbană, iar compania aeriană oferă pasagerului un zbor spre un aeroport diferit de cel pentru care s-a făcut rezervarea inițială, operatorul de transport trebuie să suporte costul transferului pasagerului de la aeroportul alternativ fie spre cel inițial, fie spre o altă destinație apropiată convenită cu acesta.
Având în vedere că nu cunoaștem în detaliu situația descrisă de ascultătoarea noastră, îi recomandăm că, în cazul în care consideră că se încadrează într-una dintre situațiile reglementate conform Regulamentului European nr.261/2004 (descrise pe scurt în materialul nostru) să se adreseze cu o cerere scrisa companiei de transport, care, în temeiul dispozițiilor legale menționate, are obligația acordării despăgubirilor solicitate.
Sunt avocat Florentina Folea și aștept în continuare întrebările dumneavoastră la adresa de e-mail secretariat@radiotimisoara.ro sau prin posta pe adresa Radio Timișoara din str.Pestalozzi nr.14 A.
Vă mulțumesc!
(Foto: pixabay.com)