Juridic | Drepturile turistului care pleacă în vacanță printr-o agenție de turism
Bine v-am regăsit dragi ascultători ai Radio Timișoara!
Articol de Dana Florea, 20 noiembrie 2023, 11:07
Astăzi voi răspunde unui ascultător din Timișoara care ne-a transmis următorul mesaj: „Vă rog să mă ajutați cu un sfat pentru că nu știu exact ce demersuri trebuie să fac. În vara acestui an am fost într-o excursie în Turcia contractată prin intermediul unei agenții de turism din Timișoara. Când am ajuns la destinație ni s-a spus că a existat o dublare a rezervărilor și că hotelul la care știam că ne vom caza nu are disponibilități. Prin urmare, agenția ne-a cazat la un alt hotel. Atât eu, cât și familia mea cu care călătoream am fi dorit să fim cazați la hotelul la care făcusem rezervarea inițială, motiv pentru care aș dori să vă întreb daca pot solicita despăgubiri agenției de turism pentru că nu a respectat aceasta condiție din rezervarea inițială.”
Pentru a răspunde ascultătorului nostru se impune să indicăm, pentru început, cadrul legal aplicabil și anume Ordonanță nr.2/2018 privind pachetele de servicii de călătorie și serviciile de călătorie asociate, dispozițiile legale corelandu-se însă în mod firesc cu prevederile contractului de vânzare a serviciilor turistice încheiat intre agenție și turiști.
Astfel, potrivit art.14 din OG nr.2/2018, atunci când o parte semnificativă din serviciile de călătorie nu poate fi executată astfel cum s-a convenit în contractul privind pachetul de servicii de călătorie, agenţia de turism organizatoare este obligată să ofere, fără costuri suplimentare pentru călător, servicii alternative corespunzătoare pentru continuarea derulării pachetului, pe cât posibil echivalente sau de mai bună calitate decât cele specificate în contract, inclusiv în cazul în care întoarcerea călătorului la locul de plecare nu este asigurată astfel cum s-a convenit. În cazul schimbării cazării, se consideră a fi serviciu alternativ corespunzător pentru continuarea derulării pachetului oferirea cazării în aceeaşi locaţie, în cea mai apropiată variantă faţă de cea iniţială.
În cazul în care serviciile alternative propuse, conform celor de mai sus au drept consecinţă un pachet de o calitate mai scăzută decât cea specificată în contractul privind pachetul de servicii de călătorie, agenţia de turism organizatoare acordă călătorului o reducere adecvată a preţului. Călătorul poate respinge serviciile alternative propuse conform celor de mai sus doar în cazul în care acestea nu sunt comparabile cu ceea ce s-a convenit în contractul privind pachetul de servicii de călătorie sau reducerea de preţ acordată este inadecvată.
În mesajul transmis ascultătorul nostru nu a indicat daca furnizarea serviciilor de cazare la un alt hotel decât cel indicat cu ocazia rezervării i-a produs un prejudiciu și nici dacă respectivul hotel oferea sau nu condiții similare celor oferite inițial.
Prin urmare, în cazul în care cazarea oferită alternativ ascultătorului nostru de către agenția de turism a fost în condiții similare sau mai bune decât cele contractate inițial (de ex la hotel de 4 * în locul unui hotel de 3* contractat inițial, fară niciun cost adițional pentru turist), consideram că agenția de turism a respectat dispozițiile legale și nu poate fi sancționată.
Sunt avocat Florentina Folea și aștept în continuare întrebările dumneavoastră la adresa de e-mail secretariat@radiotimisoara.ro sau prin posta pe adresa Radio Timișoara din str. Pestalozzi nr.14 A.
Vă mulțumesc!
(Foto: pixabay.com)