Ascultă Radio România Timișoara Live • 

Juridic | Îți poți recupera banii pe bilet în urma unui spectacol amânat?

Mă bucur să vă reîntâlnesc, dragi ascultători, în cadrul rubricii noastre juridice !

Juridic | Îți poți recupera banii pe bilet în urma unui spectacol amânat?

Articol de Dana Florea, 16 august 2023, 15:12 / actualizat: 3 februarie 2024, 11:29

Întrebarea la care vom raspunde astăzi ne-a fost adresată de un ascultător din Timișoara, care ne-a prezentat următoarea situație: „Anul trecut, am cumpărat de pe o platformă online, bilete la un spectacol de Crăciun care trebuia să se țină în data de 21.12.2022. Cu câteva zile înainte de spectacol, organizatorii ne-au anunțat că spectacolul se amână pentru data de 12.01.2023. Eu nu am dorit să particip la acel spectacol, pentru că nu l-am mai considerat adecvat după perioada sărbătorilor de iarnă, așa încât am solicitat restituirea banilor plătiți pe bilete. Am fost refuzat însă, pe motiv că spectacolul nu s-a anulat, ci doar s-a reprogramat. Nu stiu dacă este corect sau nu să se procedeze în acest mod, nu am mai făcut nimic după aceea, însă aș vrea să stiu cum ar trebui procedat în astfel de cazuri, daca se mai ivesc ».

Voi raspunde precizând încă de la început că persoanele care achiziționează bilete la spectacole au calitatea de consumatori, beneficiind de protecția legislației specifice în acest domeniu. Astfel, consumatorii au dreptul de a fi informați în mod complet, corect și precis asupra caracteristicilor esențiale ale biletelor de spectacole, în vederea unei alegeri raționale, în conformitate cu interesele lor, astfel încât să fie în masură să le utilizeze, potrivit destinației acestora, în deplină securitate.

Biletul de spectacol achiziționat de o persoană reprezintă un contract încheiat între vânzătorul biletelor și cumpărătorul acestora, contract care dă dreptul la despăgubire pentru daunele provocate de produsele sau serviciile care nu corespund clauzelor contractuale.

Tocmai în considerarea acestui caracter contractual, pe site și/sau pe biletul de spectacol trebuie trecute câteva elemente esențiale, precum:

o             data, ora, locația,

o             denumirea, adresa poștală, număr de telefon și adresa de e-mail,

o             prețul total cu toate taxele incluse,

o             modalitatea de plată și livrare, inclusiv data până la care vânzătorul de bilete se angajează să livreze biletul de spectacol,

o             politica de soluționare a reclamațiilor,

o             durata de valabilitate a contractului, precum și condițiile de încetare și penalitățile aplicabile, după caz. În cazul unui bilet de spectacol, contractul încetează imediat după terminarea spectacolului,

o             despăgubirile aplicabile și procedura de acordare a acestora în cazul în care spectacolul se anulează sau se reprogramează,

o             opțiunea consumatorului de a include sau nu datele sale cu caracter personal în baza de date în vederea furnizării de informațîi privind abonațîi sau de registre ale abonaților

Aceasta informare se realizează, în mod obligatoriu, înainte ca un bilet să fie achiziționat. Informarea trebuie să fie vizibilă, lizibilă și ușor de înțeles, poziționată într-un loc ușor de observat pentru cititorul site-ului.

Informațiile de pe platforma de achiziționare de bilete, dar și de pe bilet trebuie să fie scrise în limba română, fără a se exclude prezentarea acestora și în alte limbi. Toate aceste informațîi fac parte integrantă din contract.

Momentul în care cumpărătorul a plătit biletul se consideră momentul încheierii contractului – momentul la care se realizează acordul de voință al părților.

Vânzătorul biletelor își asumă integral răspunderea pentru eventualele întârzieri, amânări, anulari sau alte probleme în legatură cu evenimentul.

Returnarea contravalorii biletului se poate face doar în cazul în care se anulează sau se reprogramează spectacolul.

În cazul biletelor de spectacole achiziționate online cumpărătorul nu se poate răzgândi în cele 14 zile pe care le știm deja de la cumpărăturile online.

Prin urmare, în cazul descris de ascultătorul nostru, reprogramarea concertului de Crăciun după perioada sărbătorilor de iarna reprezintă o încălcare a drepturilor sale de consumator, situație care îi permite acestuia să se adreseze cu o sesizare Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor care, în urma verificărilor pe care le efectuează, poate dispune atât sancționarea comerciantului vinovat, cât și obligarea acestuia la despăgubirea consumatorului prin restituirea contravalorii biletelor achiziționate.

Sunt avocat Florentina Folea și aștept în continuare întrebările dumneavoastră la adresa de e-mail secretariat@radiotimisoara.ro  sau prin posta pe adresa Radio Timișoara din str.Pestalozzi nr.14A.

Vă mulțumesc!

 

(Foto: pixabay.com)

Juridic | Banca poate cere comision de administrare pentru un card nefolosit?
Legislație marți, 11 martie 2025, 13:23

Juridic | Banca poate cere comision de administrare pentru un card nefolosit?

«În anul 2011 am făcut un card de cumpărături la o bancă, dar nu l-am folosit niciodată. Primesc notificări care îmi cer comision de...

Juridic | Banca poate cere comision de administrare pentru un card nefolosit?
legi
Legislație marți, 4 martie 2025, 13:08

Juridic | Drepturile urmașilor persoanelor persecutate politic

”Mama a fost deportată în Rusia. Aș dori să pot afla dacă beneficiez de o indemnizație după mama care este decedată din anul 2012.” Bine...

Juridic | Drepturile urmașilor persoanelor persecutate politic
Juridic | Eșalonarea plății facturilor de energie electrică primite retroactiv
Legislație luni, 24 februarie 2025, 13:30

Juridic | Eșalonarea plății facturilor de energie electrică primite retroactiv

Cum se pot eşalona la plată sumele în cazul în care furnizorul emite factură de energie electrică pentru o perioadă de facturare mai mare...

Juridic | Eșalonarea plății facturilor de energie electrică primite retroactiv
AUDIO / Verificarea competențelor pentru angajare
Legislație marți, 18 februarie 2025, 13:01

AUDIO / Verificarea competențelor pentru angajare

”Am terminat studii de grafică și design. La unul dintre interviuri, angajatorul  mi-a dat că probă de lucru să creez un logo pentru firma...

AUDIO / Verificarea competențelor pentru angajare
Legislație luni, 10 februarie 2025, 10:35

Juridic | Renunțarea la moștenire

”Tatăl meu a decedat acum 2 luni, fiind proprietar de imobile și teren. Am depus actele la notar pentru succesiune. Mama locuiește cu mine în...

Juridic | Renunțarea la moștenire
Legislație luni, 3 februarie 2025, 11:22

Juridic | Contractul de arendare cu un nou proprietar

“Avem un teren arabil cu contract în arendă pe numele surorii noastre, s-a făcut partajul și acum terenul este pe numele unui alt frate. Vă...

Juridic | Contractul de arendare cu un nou proprietar
Legislație luni, 27 ianuarie 2025, 14:46

Juridic | Contractul de arendare

« Am încheiat un contract de arendare pe o durată de 7 ani. Arendașul a plătit arenda doar pe primii doi ani și refuză să plătească pentru...

Juridic | Contractul de arendare
Legislație luni, 20 ianuarie 2025, 14:33

Juridic | Renunțarea la moștenire

”Ambii mei părinți au decedat. Frații mei mi-au spus că vor să facă succesiunea după părinți. Eu trăiesc în Spania și nu am niciun fel...

Juridic | Renunțarea la moștenire