Juridic | Poți fi dator la un card de credit nesolicitat?
Bine v-am regăsit dragi ascultători ai Radio Timișoara!
Articol de Dana Florea, 10 iulie 2023, 14:09 / actualizat: 3 februarie 2024, 11:29
Întrebarea de astăzi ne-a fost adresată de un ascultător din Timișoara care ne prezintă următoarea situație: „În luna aprilie a acestui an am primit o notificare din partea Direcției de recuperare creanțe a unei bănci din Timișoara prin care mi se solicită să achit o sumă de cca 4000 lei că reprezentând credit restant, dobânzi, penalități și comisioane. Eu nu am avut niciun credit la banca respectivă, doar un card de credit anterior anului 2006. La expirarea cardului de credit emis atunci, banca a re-emis un nou card, pe care eu nu l-am mai ridicat de la bancă, ci am mers la bancă solicitând închiderea contului. La acel moment nu exista nicio datorie pe care să o fi avut către bancă. Eu am depus o cerere scrisă de închidere cont, însă funcționarul nu mi-a dat nicio dovadă de înregistrare, mi-a spus doar că totul este în regulă și că nu mai trebuie să fac nimic. Vă rog să îmi spuneți daca banca are dreptul să îmi solicite să plătesc, după peste 10 ani, sume de bani în baza emiterii unui card de credit pe care nici nu l-am ridicat.”
Cu siguranță că răspunsul la întrebarea adresata de ascultătorul nostru este NU – instituțiile bancare, la fel că și oricare alti furnizori de servicii, pot emite pretenții față de clienți doar în baza unui contract legal încheiat de părți și doar în cadrul termenului de prescripție prevăzut de lege. În situația descrisă de ascultătorul nostru, chiar dacă raportul contractual a existat anterior anului 2006, acesta a încetat odată cu expirarea valabilității cardului de credit solicitat. Prin urmare, emiterea automată a unui nou card de credit, care nu a fost solicitat de clientul băncii, nu este de natură să genereze în sarcina acestuia noi obligații de plată, cu atât mai mult cu cât clientul nici nu a ridicat cardul nou emis, deci nu a beneficiat în continuare de serviciile furnizate de bancă. Este important însă ca această situație să fie clarificată într-un termen cât mai scurt, în condițiile în care orice debit înregistrat față de o instituție bancară determină raportarea clientului la Biroul de Credit, aceasta fiind de natură să afecteze bonitatea clientului în cazul în care acesta intenționează să solicite în viitor un nou credit. Având în vedere că este posibil că emiterea notificării de plată după peste 10 ani de la încetarea raportului contractual dintre client și bancă să fie rezultatul unei erori, recomandăm ascultătorului nostru să înainteze către bancă o adresă scrisă prin care să solicite să i se comunice: copia contractelor de cont curent respectiv de card de credit în baza cărora a fost solicitata plata debitului; componenta debitului pretins cu indicarea provenienței și vechimii acestuia pe scadente; și, de asemenea, să solicite băncii să precizeze care este motivul pentru care timp de 10 ani banca nu s-a adresat clientului cu nicio notificare sau cerere de plată a sumei respective. Recomandăm, de asemenea, ascultătorului nostru să transmită și o cerere către Biroul de credit pentru a solicita comunicarea situației incrierilor făcute asupra să, astfel încât eventualele înregistrări lipsite de fundament legal să poată fi contestate. În final, în măsură în care corespondența cu banca nu este edificatoare, recomandăm ascultătorului nostru să se adreseze cu o sesizare către Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului, solicitând efectuarea unei investigații cu privire la respectiva situație.
Sunt avocat Florentina Folea și aștept în continuare întrebările dumneavoastră la adresa de e-mail secretariat@radiotimisoara.ro sau prin poștă pe adresa Radio Timișoara, str.Pestalozzi nr.14 A.
Vă mulțumesc!