Ascultă Radio România Timișoara Live • 

Destinaţia zilei: Drobeta

Drobeta, prima poartă către latinitate

Destinaţia zilei: Drobeta

Articol de Dana Florea, 31 iulie 2014, 20:53 / actualizat: 13 august 2015, 9:58

Dintotdeauna Dunărea a fost legatura noastră cu lumea. Ajunşi pe malul ei, cu siguranţă, vă întrebaţi câta istorie, ştiută şi neştiută, a fost purtată pe apele învolburate.
Castrul roman de la Drobeta a fost prima cetate ridicata din piatră în Dacia romană. O scenă de pe Columna lui Traian, ce prezinta momentul inaugurarii podului (primavara anului 105), arată castrul deja construit. Ruinele actuale păstrează forma de cruce pe care a căpătat-o organizarea spaţiului intern în urma retragerii din timpul lui Constantin cel Mare Ultima refacere a castrului datează din timpul împăratului Justinian I. Cetatea era înconjurată de ziduri groase de 1,5 metri i înalte de 3 metri. Avea 4 turnuri de apărare, iar poarta principală a fortificaţiei era spre sud, adică spre capătul nordic al podului.

În decursul timpul, din locuinţele din jurul castrului s-a format oraşul Drobeta, pe care împăratul Hadrian l-a ridicat la rang de municipiu în anul 121. 72 de ani mai târziu, în 193, Septimiu Sever i-a dat rangul de colonie. Devenise primul centru urban din regiune şi al treilea din Dacia, după Sarmizegetusa şi Apullum.
Pentru a facilita transportul trupelor romane conduse de Traian şi a proviziilor necesare celei de-a doua campanii miltare de cucerire a Daciei regelui Decebal, A polodor din Damasc a construit podul cunoscut sub numele de Podul lui Traian, pe Dunărea de Jos, la est de Porţile de Fier, în apropiere de oraşul Drobeta-Turnu Severin. A fost cel mai mare pod al lumii construit în antichitate. Mareţia şi ingeniozitatea tehnică a construcţiei au uimit şi uimesc şi astăzi. A fost construit într-un timp record, în numai trei ani (103-105), în răgazul dintre cele două războaie dacice.
Deşi constructia podului a fost dificilă, măreţia arhitectonică şi tehnică a podului de peste Dunăre era remarcabilă şi demonstrează importanţa strategică pe care Traian a dat-o construcţiei şi, prin aceasta, cuceririi Daciei!

Ulpia Traiana Sarmizegetusa
EU aleg România vineri, 7 septembrie 2018, 08:40

Ulpia Traiana Sarmizegetusa

Numele capitalei provinciei romane Dacia pare a rezuma istoria următorilor 200 ani ai acestui teritoriu: un oraş nou, întemeiat de cuceritorul...

Ulpia Traiana Sarmizegetusa
Murus dacicus
EU aleg România miercuri, 5 septembrie 2018, 10:20

Murus dacicus

Columna lui Traian, acest monument ridicat la Roma pentru a marca triumful împăratului roman în războaiele cu dacii, dar în egală măsură şi...

Murus dacicus
? 20 – Voltaj
EU aleg România luni, 20 noiembrie 2017, 12:12

? 20 – Voltaj

Voltaj este o formaţie înfiinţată la Bucureşti în 1982, de muzicieni plecaţi de la Iris, inclusiv de Cristi Minculescu. Grupul a avut mai...

? 20 – Voltaj
? Andrii Popa – Phoenix
EU aleg România marți, 17 octombrie 2017, 06:42

? Andrii Popa – Phoenix

Phoenix este un nume celebru gravat în inimile iubitorilor rock-ului românesc. În iulie 1971, directivele lui Nicolae Ceauşescu privind creaţia...

? Andrii Popa – Phoenix
EU aleg România miercuri, 11 octombrie 2017, 09:27

? Vinovaţii fără vină – Pasărea Colibri

La sfârşitul anilor ’90, piesa Vinovaţii fără vină, compusă de Dorin Liviu Zaharia, a devenit unul dintre cele mai fredonate cântece în...

? Vinovaţii fără vină – Pasărea Colibri
EU aleg România vineri, 6 octombrie 2017, 11:09

? Eşarfă în dar – Mircea Baniciu

Mircea Baniciu continuă să-i încânte pe iubitorii folk-rock-ului românesc prin unicitatea timbrului vocal, dar şi prin frumuseţea...

? Eşarfă în dar – Mircea Baniciu
EU aleg România marți, 26 septembrie 2017, 07:55

? Dacă ploaia s-ar opri – Cargo

Grupul Cargo a fost înfiinţat în 1985 la Timişoara. În acei ani ‘80, au fost multe schimbări de componenţă, primul disc – un single cu 2...

? Dacă ploaia s-ar opri – Cargo
EU aleg România sâmbătă, 30 iulie 2016, 07:27

? Ion Moina, primul sprinter de mare calibru al României!

De-a lungul carierei sale, Ion Moina a participat la peste 70 de concursuri internaţionale, a fost de 27 de ori campion al României şi a stabilit...

? Ion Moina, primul sprinter de mare calibru al României!