Femeile care conduc noile tramvaie Bozankaya din Timișoara
Odată cu venirea noilor tramvaie Bozankaya, femeile care ocupă posturile de vatman la STPT conduc garnituri de două milioane de euro și sunt responsabile de circulația în siguranță a mii de oameni.

Articol de Radio Timișoara, 8 martie 2025, 15:10
41 dintre cei 117 vatmani ai Societății de Transport Public din Timișoara sunt femei.
Elena Mihai, în vârstă de 54 de ani, este originară din Olt și a venit la Timișoara în urmă cu aproape 30 de ani să lucreze ca vânzătoare la un magazin alimentar. Nașterea fetiței i-a adus o schimbare majoră și în plan profesional.
“Am cunoscut pe soțul, el lucra deja aici, era vatman. Eu lucram de dimineață, el după-amiază a trebuit să avem grjă de fetiță. N-am vrut să o ducem niciunde, la părinți sau la bunici, am preferat să o ținem lângă noi. La magazine, programul era de 8 sau 10 ore și nu nu puteam să mă descurc cu fetița. Aici eram în schimb cu soțul, eu veneam dimineața, el venea la schimb și atunci fetița era între noi”, spune Elena Mihai.
Trezirea de dimineață la ora 2.30
Elena mărturisește că a învățat destul de ușor meseria și a ajuns să o îndrăgească.
“Nu-a fost atât de greu pentru că lucra soțul și atunci mai veneam la el și nu mi s-a părut atât de greu. Am îndrăgit meseria”, spune vatmanița.
Elena lucrează doar în tura de dimineață. Din acest motiv trebuie să se trezească în fiecare zi la ora două și jumătate. Femeia mărturisește că nu e mulțumită de salariu, dar le încurajează pe doamnele care cred că li s-ar potrivi să fie vătmănițe să încerce o carieră în domeniu.
“Depinde de fiecare cum cum percepe locul de muncă. Dacă li se pare că e greu, pentru că dimineața pentru noi, două jumate este trezirea. Vă dați seama că seara trebuie să te pui la o oră mai decentă în pat ca să poți să faci față situației, să poți să apuci câteva ore de somn. Acasă, când te-ntorci înapoi, ca femeia gospodină, că e spălat, că e mâncare, că e curățit, toate cele care trebuie să le faci într-o gospodărie. De partea financiară nu suntem mulțumiți. Eu consider că s-ar putea un pic mai mult pentru că trezitul nostru este foarte greu și o clipă de neatenție aici, deja ai făcut o catastrofă. Deci obligația, atenția. Salariile nu sunt pe măsură a așteptărilor noastre”, spune Elena Mihai.
“Meseria e frumoasă. Trebuie să conduci preventiv”
Daniela Laszlo are 59 de ani, lucrează ca vătmăniță din anul 2004. Înainte de asta a lucrat la fabrica de mănuși. Timișoreanca se declară încântată de munca pe care o prestează.
“Soțul lucrează la tramvaie. M-am orientat, am zis că e mai bine, e un serviciu stabil. Asa m-am horătât sa vin. A fost ceva spontan. Meseria e frumoasa, mie îmi place foarte mult Daca nu îți place, nu rezisti Trebuie sa îți și placă ce faci”, spune timișoreanca.
Daniela Laszlo mai spune că nu i-a fost deloc greu să facă trecerea la noile tramvaie Bozankaya.
“Nu a fost greu deloc pentru mine, m-am acomodat repede. Eu sunt un om care se acomodează foarte repede. Daca conduci preventiv nu se poate poate întâmpla. Trebuie să aproximezi pe unde sunt în intersecții, să reduci, chiar dacă tu ai prioritate și atunci eviți multe”, spune Daniela Laszlo.
Societatea de transport public din Timișoara se confruntă cu o lipsă acută de șoferi și vatmani. Salariile pentru un astfel de post încep de la 5.000 lei net și pot ajunge la 8.000 lei în funcție de numărul de ore lucrate.
Reporter: Daniel Dancea