Când ne va păsa cu adevărat de educație lucrurile se vor schimba, spune tânăra învățătoare din Timișoara distinsă cu premiul MERITO
Articol de Radio Timișoara, 2 august 2019, 11:06
Andrada Mazilu este învățătoare la Liceul Teoretic Nikolaus Lenau din Timișoara și a obținut una dintre cele mai înalte distincţii – Premiul MERITO, oferit de președintele României, Klaus Iohannis, o recunoaștere a dascălilor etalon din educație.
Andrada Mazilu face parte din generația tânără a învățătorilor și crede că şcoala trebuie sa aibă o legatură strânsă cu realitatea. S-a întors de curând din tabăra MERITO, unde s-a întalnit cu alți dascăli din țară, recompensați cu aceeași distincție.
La nivel național, există 42 de învățători și profesori MERITO, care au înțeles că doar uniți într-o voce comună pot aduce schimbările necesare în sistemul de învățământ românesc.
“Cred într-o școală în care învățarea se întâmplă în mod natural și în care copiii au posibilitatea să își dezvolte competențele, să învețe integrat, să fie mai multe materii care abordează aceeași temă practic, să fie un spațiu în care conectăm învățarea cu viața de zi cu zi, în care îi cunoaștem pe copii, le descoperim pasiunile, încercăm să legăm aceste pasiuni cu învățarea de la clasă și dezvoltăm împreună proiecte care să contribuie la schimbarea societății”, spune Andrada Mazilu.
Tânăra învățătoare, căreia elevii îi spun ‘Frau Andrada’, susține că trăim în două Românii și atunci când vorbim despre educație.
“Avem, pe de o parte, acei copii care au acces la educație în mod facil, care au tot ceea ce au nevoie, au rechizite, au părinți care să îi susțină, au parte de învățământ de calitate, și avem acei copii care se duc flămânzi la școală, care nu au lături un adult care să îi îndrume, acei copii cărora le lipsește acea oportunitate de dezvoltare pentru că sunt din medii defavorizate și se crează un decalaj tot mai mare între felul în care copiii noștri învață. Când ne uităm la cifrele diferitelor rapoarte și descoperim că riscul de excluziune socială este de aproape 40% pentru copii, când descoperim câți copii sunt flămânzi în România, nu putem să spunem decât că vorbim despre două Românii. Constatăm că, de fapt, creștem copiii într-o bulă, aceia care trăiesc așa bine și nu știu ce se întâmplă în restul României, nu știu cât de dificil poate o duc alți copii și acei copii care nu știu că poate și altfel și că școala poate fi un spațiu infinit de creștere și un loc de dezvoltare, de formare reală. Practic nu facem decât ca acel decalaj dintre cele două Românii să fie tot mai mare. Fără intervenție și fără a lua măsuri, lucrurile nu vor arăta prea bine în viitor”, avertizează Andrada Mazilu.
La nivel național, există 42 de învățători și profesori care au obținut acest premiu MERITO etalon în educație. Andrada Mazilu crede că vocea acestor cadre didactice va fi mai puternică dacă vor fi uniți, dar că lucrurile se vor schimba atunci când educația va deveni cu adevărat o prioritate la nivel național.
“Înainte de a deveni o voce la nivel național, este foarte important ca noi să ne ascultăm unii pe ceilalți. Tabăra în care am fost recent m-a făcut să îi descopăr pe colegii mei, să ne facem mai departe planuri astfel încât la nivel național să dezvoltăm comunități în mai multe orașe din țară. Învățăm să fim uniți, să fim uniți în diversitate. Între profesorii MERITO nu pot spune că sunt toți la fel, toți pe același stil. Suntem diferiți, facem lucruri diferite și această cultură a colaborării vine pe baza unui exercițiu pe care noi ne străduim să îl facem pentru elevii noștri, să fim un model pentru ei. În sistemul nostru de învățământ există loc de mai bine și cred că sunt suficiente modalități prin care putem schimba acest sistem. Cred că sunt șanse ca educația să se îmbunătățească atunci când ne vom orienta cu toții spre ea și atunci când, la nivel înalt, educația va conta și nu va fi doar un motiv de propagandă. Educația va ajunge să fie un scop în sine când ne va păsa cu adevărat de educație și se vor apleca asupra ei, atunci vom vedea cu adevărat schimbări. La nivel mic, la firul ierbii, se întâmplă deja lucrurile acestea, dar pentru o schimbare mai mare e nevoie de intervenție la nivel înalt. Și în primul rând, responsabilitatea celor care se ocupă de educație, care fac politicile educaționale, care fac programele școlare, care iau deciziile. Avem nevoie de profesioniști și avem nevoie să profesionalizăm această meserie”, spune Andrada Mazilu.
Ascultați interviul realizat de Adriana Dolcianu Mărăscu: