La Timișoara se discută despre oportunitatea de a desființa specializarea de învățător din liceele pedagogice
Ar trebui sau nu să fie desființată specializarea de învățător din liceele pedagogice, este întrebarea au încercat să găsească răspunsuri dascălii din mai multe școli de profil din țară și autorități, reuniți la Timișoara, în contextul reformei pe care ar urma să o aducă noile legi ale educației.
Discuțiile dintre dascăli și autoritățile centrale au la bază proiectul noii legi a educației. Într-unul dintre drafturile, care se află în analiză, apare informația potrivit căreia specializarea de învățător ar urma să dispară din liceele pedagogice.
În acest moment, România este singura din Uniunea Europeană care pregătește învățători cu studii medii, spune secretarul de stat în Ministerul Educației, Sorin Ion.
“Cred că suntem singura țară din Uniunea Europeană care încă avem învățători doar cu studii medii, sau calificăm învățător doar cu studiu medii, iar din țările OECD cred că Brazilia mai are acest sistem și la mai mult din jumătate din statele membre ale Uniunii Europene, condiția este master, nici măcar studii superioare. Studii superioare plus master, adică standardele sunt mult mai sus”, spune Sorin Ion.
În plus, există un deficit de personal didactic pentru creșe, odată cu trecerea acestora în zona de educație, din cea de protecție socială, mai spune Sorin Ion.
“Liceele pedagogice trebuie să fie pregătite ca în perioada imediat următoare să ne reformeze educator cu edicultor, pentru că deficitul în această zonă este unul destul de important, iar în viitor în România se vor construi creșe, se vor construi servicii complementare, care sunt cumva similare creșelor și grădinițelor, astfel încât avem de acoperit o zonă extrem de importantă. Toate studiile internaționale arată că educația poate să înceapă de la 0 ani și că orice achiziție pe care o facem de la naștere înseamnă educație”, mai spune Sorin Ion.
Problema se pune altfel, spune președintele Asociației Colegilor și Liceelor Pedagogice, Mircea Bertea.
“Nu există nicăieri în Uniunea Europeană profesia de învățător. În țările vestice este profesor pentru învățământul primar. În Anglia des, între teacher, profesor de la 0 până la liceu și professor pentru universitate. Noi așa am pregătit întotdeauna învățătorul. Cu școala normală, n-a existat altă pregătire. Dacă facem facultatea, se numește profesor pentru învățământ primar. Nicăieri nu mai există profesia asta numită învățător. Problema se pune> o păstrăm sau n-o păstrăm. Și noi suntem de acord să să nu mai dăm certificat de calificare nivel 4 celor care termină învățător/ educatoare, până nu și-au terminat studiile universitare. Și atunci să fie profesor pentru învățământul primar urmând liceul pedagogic. Dar ei să poată profesa în timp ce sunt studenți la școală și să devină titular abia după terminarea facultății”, spune Mircea Bertea.
Sunt mai multe argumente aduse de cei care vor să păstreze această formare în cadrul colegilor pedagogice.
Unul dintre acestea ar fi că urmează un val masiv de pensionări în rândul cadrelor didactice din preuniversitar, care se va suprapune pe lipsa oricum acută a dascălilor, mai ales în mediul rural. În plus, trebuie atrași tinerii către această meserie, explică Mircea Bertea.
“Ar trebui, în primul rând, să dăm importanță aceste acestor licee și colegii pedagogice. Timp de 15 ani am condus Colegiul Național Pragogic din Cluj, am adus copiii din zone, să le spunem defavorizate, care, dacă n-am fi avut să-i ținem la internat, le-am dat masă caldă gratuită. Aceștia se întorc acolo în satul lor învățători și dacă pot face studii superioare, vor fi foarte fericiți că, având o calificare super, vor avea un salariu mai bun. Ar trebui să ținem cont că în această perioadă a adolescenței atașamentul față de profesie este mult mai mare”, mai spune Mircea Bertea.
La nivel național s-au adunat peste 20000 de semnături pentru o petiție prin care zeci de licee pedagogice cer Ministerului Educației, Parlamentului și președintelui să nu desființeze specializarea de învățător de la aceste școli. De altfel, cei prezenți la Timișoara vor adopta la finalul discuțiilor o rezoluție cu privire la locul și rolul liceelor pedagogice în crearea de învățători.
Articol de Radio Timișoara, 28 ianuarie 2023, 14:47
Ascultați reportajul realizat de Raluca Pantea.