Marilen Pirtea, Rectorul UVT: Instituțiile de învățământ din România au sarcina de a gestiona sărăcia distribuită de Guvern
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, trage un semnal de alarmă privind subfinanțarea educației, în România. Rectorul UVT este nemulțumit că, cu toate că în Legea Educației se prevede alocarea unui procent de 6% din produsul intern brut, acest lucru nu a fost pus ăn practică niciodată.
Articol de Carla Chiu, 21 aprilie 2015, 12:30
‘Cu toate că în Legea Educației și prin Pactul pentru educație se prevede alocarea a minim 6% din PIB educației, acest lucru nu a fost pus în practică niciodată. Chiar mai mult, România este departe și de media UE, care alocă în medie 5,25% din PIB educației. Raportat la procent din PIB, cea mai mare finanțare de care a beneficiat învățământul din România a fost cea din 2008, reprezentând 4,4%. În ciuda promisiunilor constante de a face din învățământ o prioritate, România se regăsește în coada clasamentului UE privind cheltuielile cu învățământul (conform INSE), fiind departe de dezideratul de 6% din PIB, stabilit prin Legea Educației Naționale. În momentul de față, România se află în cea mai nefastă perioadă din perspectiva finanțării învățământului. Niciodată în ultimii 10 ani procentul din PIB alocat învățământului nu a scăzut sub 3%’, se arată într-un comunicat UVT.
Mai mult, a fost realizat și un grafic cu evoluția procentului din PIB alocat educației.
Grafic: Pentru anii 2000 -2011 datele au fost preluate de la Eurostat, iar pentru 2012 și 2013 datele au fost preluate de la Ziarul Financiar.
Potrivit UVT, în România se investesc, anual, doar 200 de euro pentru educația unui cetățean, plasând astfel țara noastră la coada clasamentului.
Grafic: Date Eurostat. Media europeană: 1328
‘Mesajul transmis de Guvern prin alocarea unui procent de 2,5% din PIB pentru educație este acela că educația nu reprezintă o prioritate națională. Răspunsul „nu sunt bani” este inacceptabil deoarece este vorba de o valoare relativă, nu absolută, iar procentul alocat reprezintă de fapt cât de important este domeniul educației în politica națională’, se mai arată în comunicatul UVT.
Marilen Pirtea mai atrage atenția că, din cauza subfinanțării, mai multe universități din România nu au posibilitatea susținerii activităților de cercetare.
“Din nefericire, la momentul actual multe universități din România se află la limita subzistenței, neavând posibilitatea reală de susținere a activităților de cercetare și inovare. Sarcina de a gestiona sărăcia distribuită de Guvern este și mai dificilă în contextul în care lansările competițiilor de proiecte în domeniul cercetării întârzie să apară, periclitând nu doar activitățile de educație și formare, dar și pe cele de cercetare.”
Rectorul UVT, Marilen Pireta mai atrage atenția că:
‘În condițiile îmbătrânirii populației, România nu își permite să nu aibă tineri bine pregătiți.este necesar un maxim de productivitate a populației tinere rămase, ori accesul la învățământul superior este asociat cu rate mai mari de angajare și productivitate mai ridicată.’